Fjällvandra ensam?

Det är ett nog vanligt problem som många känner igen, att hitta personer i ens bekantskapskrets som delar ens intresse för fjällvandringar och som ligger på samma nivå, etc. Men att gå solo är också en fantastisk upplevelse som man inte ska vara rädd för att ge sig på.

En sträcka som redan nämnts i tråden och som är att rekommendera ur många synvinklar är Abisko-Nikkaluokta. Dels är sträckan otroligt trevlig och vacker, dels tillhör den ju kungsleden och är därmed ganska välbesökt vilket kan vara bra om det är din första vandring och du känner dig ovan. Den är uppdelad efter lagom dagsetapper (7 st) med bemannade stugbyar efter varje etapp. Du kommer träffa en hel del andra vandrare, inte minst vid stugorna, där man kan utbyta historier, tips och idéer. Man känner sig sällan ensam på kungsleden.

Leden är också väl utmärkt och det ska inte vara några större problem att hitta rätt, dock ska du ha med karta och kompass och ha grundläggande kunskaper om hur du använder kompassen och kartan. Karta och kompass tycker jag alltid man ska ha med sig.

Har du andra frågor om utrustning är det bara att fråga på!

Stort lycka till med din vandring, hoppas du får en trevlig tur!

Det går faktiskt alldeles för lätt att tappa bort markerade leder. Tro det den som vill man jag har tappat bort både kungsleden och storulvån-blåhammaren.
(Nej jag är inte exceptionellt dålig på att navigera. Kungsleden tappade jag bort söder om saltoluokta där det fanns så många stiggrenar att det var otydligt var den "riktiga" leden gick. Mellan storulvån och blåhammaren var det så dålig sikt att vi inte såg stigen på andra sidan efter att ha passerat ett stenigt parti.)

I båda fallen var det lätt och odramatiskt att lösa med karta och kompass. Låt inte det skrämma dig från att gå själv. Räkna bara inte kallt med att ledmarkeringarna navigerar åt dig.

Jag har ingen direkt utplanerad tur. Men jag vill högt upp i landet helst. Men jag har endast 6 dgr semester denna sommar, så jag är lite begrensad tyvärr i tiden.

Siden du tenker på en hytte-til-hytte tur mli.86 bør du i planleggingen også se på tilbudet i Norge. Grunnen er at vi har så enormt mange flere hytter enn dere har i Sverige. His du går på kartet Ut.no så ser du både de norske og de svenske hyttene, med noen få unntak. Det mest aktuelle er at de STF hyttene mellom Ammernes og Hemavan ikke er kommet med, de er forresten ofte borte fra de svenske kartene også.

Utenom turen fra Hemavan til Ammernäs er det mange fine turer i mitt område Saltfjellet. Et forslag er hyttene rundt Umbukta på E12. Hvis du bruker det norske kartet jeg linket til så finner du både info om hyttene og stiene mellom dem.

Men uten å stresse ville jeg tatt et "kræsj"kurs i navigering med kart og /eller GPS. Du vil føle deg så mye sikrere og de der hjemme vil sove bedre også. Det er slett ikke så vanskelig, men kanskje litt skremmende sånn helt i starten.
God tur i alle fall.

Vandra ensam-stugtur

Hej!
Jag har varit tjej- idag kallas jag nog tant!
Börja fjällvandra med en kompis strax efter 40 år åldern.
Sällskapet tröttnade efter ett par år.
Mitt intresse bara ökade så jag fortsatte att gå, varje år, ensam.
Går alltid mellan stugor och oftast på lederna.
Har aldrig varit med om att "tappa bort" leden någon längre tid.
Din viktigaste försäkring är att förbereda dig och gärna läsa på.
Nya kartor skall man kosta på sig.
Grundstens nyaste bok om Kungsleden är bra och flera av hans böcker
finns på biblioteket.
Ta gärna med en visselpipa så du kan påkalla uppmärksamhet.
Var noga med att skriva in dig i gästböckerna samt meddela dina
närmaste ungefär var du tänker gå.
Ta till Dig "färska" råd från stugvärdarna.
Ring anhöriga så fort Du kommer fram!
Andra nyttiga råd finner Du här på utsidan.
Som Du märker är många villiga att dela med sig.
Lycka till och var inte rädd, Du kommer att gilla det.
Jag firar nog 25 årsjubileum snart, kanske i Låktatjåkka.
Yvonne

Låter härligt. Har kollat runt lite på STF där det fanns ledarledd vandring (kungsleden max 35). Känns dock lite för dyrt ca 7000 kr. Någon som har gått med på denna vandring förut?

Ledarledd vandring på Kungsleden känns som overkill. Det klarar du på egen hand. Annars är det lätt att "annonsera" efter vandringssällskap här på forumet.

Håller med att ledarledd vandring på Kungsleden känns som overkill. Känner du dig extremt osäker möjligen men annars kommer du klara det galant. Största "problemet " är det mentala att våga tror jag, väl ute kommer du inse hur skönt det är och att det inte var svårt alls.

Dessutom går man inte ensam om man vandrar Kungleden (ex. Abisko - Nikka) så gå vilse där är en bedrift, det är svårt.. Du kommer också inse att sitta och "läsa" kartan är ett kul nöje till fikat eller vid läggdags, du kommer mao ha mer koll än du tror.

Lycka till.

Har kollat runt lite på STF där det fanns ledarledd vandring (kungsleden max 35). Känns dock lite för dyrt ca 7000 kr.

Nä det låter inte så prisvärt.

Om du bara har 6 dagar ledigt innebär det att med 2 resdagar har du bara 4 på fjället?

Vill du inte resa så långt/länge kanske Sylarna kan vara något. Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Finns mobiltäckning och folk att prata med överallt. Jag brukar säga att då jag vandrar ensammen pratar jag mer med folk en dag på fjället än en dag i en storstad.

Men har du mer tid så är Kungsleden bra att gå, det är nästan omöjligt att tappa bort leden. Men ha med karta och följ med i kartan var du går, det är bra övning till du ska gå någonstans där det inte finns led :)

Om du har mer tid nästa år kan jag rekommendera Padjelantaleden.

/Ulf

Jag fjällvandrade själv förra sommaren. Gick Abisko-Nikkaluokta och bodde i stugorna. Även om jag gick själv så kände jag mig inte ett dugg ensam.

Bor man i stugorna så träffar man andra människor. Det finns uppsjö naturliga samtalsämnen som gör att det är lätt att börja prata med folk. Var kommer du från, har du fjällvandrat förr, vädret, matlagning, frystorkat är inte gott, ska du upp på Kebnekaise etc.

hejsan
känner du dej lite osäker trots karta och kompass så rekommenderar jag en gps med inlagd karta, som en extra trygghetsåtgärd. + extra batterin,

för damer och flickor rekommenderar jag en pinkgrej tex gogirl.

själv föredrar jag vandringssällskap av min fru samt vår hund...

god tur
vänligen nils

Ensamvandring

Jag har vandrat själv i fjällen ett par gånger. Går man mellan stugorna får man fördelen av att kunna rå sig själv och göra vad man själv vill på dagarna och möjligheten att träffa andra människor på kvällarna. En annan fördel med att gå mellan stugorna är att man inte behöver bära lika tungt.

Ett tips om du vill långt upp i landet, men inte har så många dagar är att vandra från Vakkotavare till Kebnekaise och Nikkaloukta. Bussen stannar precis vid stugan i Vakkotavare. Ett krux är att du behöver ta dig över sjön vi Teusajaure, men om du inte vill ro eller det inte råkar ligga två båtar på din sida sjön så kör stugvärden över med båt mot betalning. Från Teusajaure gick jag direkt till Singi (fikade och bunkrade lite i Kaitumjaure bara). Från Singi till Keb är det inte så långt.

De senaste gångerna jag har varit på Keb har det varit väldigt mycket folk så ett tips är att boka plats om du vet när du ska dit. Annars riskerar du att få sova i bastun eller något sådant.

Det är inte speciellt svårorienterat i fjällen men du ska absolut ha med dig karta och kompass. Kolla in kartan, se var det kommer stigningar och var leden går i dalen. Vet du att leden går i dalen och du känner att det börjar gå uppåt vet du att du är ute på fel väg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg