tänkte också testa att fjällvandra i Augusti tror jag. Blir nog kungsleden...
Antar att du menar Abisko-Nikkaluokta?
Några frågor som dyker upp.....
Måste man boka fjällstuga i förväg?
Nej, stugor kan inte förbokas men alla får plats. Även om det innebär madrasser på golvet. Fjällstationer som Kebnekaise går att förboka
Hur långt är det mellan stugorna, alltså vad räknas osm en dagsvandring? (gick 4 mil igår i ganska kuperad terräng och det kändes som ganska lagom för en dag)
Har för mig att sträckorna är mellan 9-19km. Bra ställe att dubbla är att gå direkt mellan Singi och Tjäktja och hoppa över Sälka. Mellan 15-20km brukar räknas som en normal dagstur i fjällen, men alla föredrar olika. 4 mil ska du nog inte räkna med.
Vad kostar det att bo i en stuga?
Vet ej, har enbart bott med studentrabatt. Men runt 250kr natten, skiljer sig mellan stugor. Kolla STFs hemsida. Och bli medlem i STF, ger rabatt
Går det att köpa frukost/lunch/middag i stugorna, alltså färdiglagad? eller släpar man på all mat själv?
Många stugor har proviantförsäljning, men inte restauranger. Fjällstationerna har genrellt det, men några undantag.
Vatten?
Behöver inte bäras, max en halvliter. Du kan drickar från alla jokkar, och inte stugvärden eller någon annan kunnig säger så.
Hur många bor man i varje stuga?
Så många som kommer dit, kan blir rätt fullt på den sträckan.
Finns dusch, bastu?
Bastu/bad finns i Alesjaure och fin badplats finns i Abiskojaure. På fjällstationerna finns det dusch och el.
Tips på hyfsade prisvärda nybörjarkängor? eller kan man gå i vanliga enkla trekkingskor?
Jag går i ett par Inov8 RocLite 390 GTX som är helt suveräna. Köpte dem för 850kr från itchyfeet.com, men andra utrikes nätbutiker säljer också dem som
www.ultralightoutdoorgear.co.uk. Du behöver inte kängor om du har skor du trivs i. Det är dock rätt stenigt vissa sträckor.