Ja det är den boken.
Tack! Jag funderar för övrigt att skriva en recension av den... /Hans
Ja det är den boken.
Du har väl inte missat Niklas Åkerlunds recension?Tack! Jag funderar för övrigt att skriva en recension av den... /Hans
Intressant bok, men dock andra gruvor
Tack för alla tips, jag tar det som påhejande . Ska kolla de där andra recensionerna, men det blir nog efter att jag skrivit mitt eget utkast i bloggen. Kan ju vara bra att inte färgas av andras synpunkter i första skedet.
Den här tråden har vid det här laget spårat ut rejält, men på ett väldigt trivsamt sätt.
Går man in på skogsstyrelsens hemsida kan man under "Skogens Källa" se att större delen (171 ha)av Njunjes 1:5 redan är avverkningsanmäld, 3 områden på totalt 58 ha i November 2011. Förmodligen av någon spekulant som vill finansiera köpet med intäckter från skogen.
Det behöver inte vara kommande ägare som gjort anmälan. Är fastigheten sedan tidigare kontrakterad till något av de större bolagen så är det brukligt att en averkningsplan görs som går ett antal år in i framtiden, i vissa fall kan markägaren då skriva kontrakt med bolaget om att de får rätt att avverka enligt fastställd plan och då få pengar innan skogen är avverkad.
För övrigt ser jag inte problemet med avverkning av skogen, det är något människan sysslat med åtminstone sedan 1600-talet. Värre hade väl varit om ägaren satt upp hinder/vägtullar för leden?
[...]
Personligen är jag mest förtjust i de inledande kapitlet och berättelsen om hur den första expeditionen letade sig fram via Piteälvens vattenarmar (varifrån citatet i Anders blogg är hämtat). Där tecknas en bild av fjällvärlden annan än den vi är vana vid; fjällnaturen är genuint ogästvänlig och hotfull. Detta i skarp kontrast till det tidiga nittonhundratalets högstämda prosa och nutidens flåshurtiga friluftsmantra.
[...]
Avverkningsnmälningen tajmar aldeles för bra med försäljningen för att det skall vara en slump. Tror nog skogsstyrelsen avvaktar hur det går med Änokdeltat innan de fattar beslut.
Just den typen av skog som finns i det aktuella området är av den typ som är den mest skyddade i hela jämra landet så jag ser heller inget problem med avverkning. Känns ju som om restaurering av 100000 ha ädellövskog någonstans i sydsverige för senare reservatsbildning borde vara högre prioriterat.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Kolla om broarna finns kvar!!!! | Fjällvandring | 6 |