Fjällvänner kolla Blocket!

Ta en titt på fjällkartan så ser ni en liten enklav omgiven av Pärlälvens naturreservat. Det är troligen det hemman som säljs. En bit längre uppströms längs Padjelanta-leden hittar ni en lila husmarkering med namnet Njunjesstugan. Det är STF:s stuga. Den ligger vid bron över älven och är den vi ser på bilderna ovan.
 
Bostället Njunjes ligger ju några km nedanför STF-stugan.
Där är mycket bördigt,närmast djungelliknande växtlighet.Stället är brukat åtminstone sen 1800-talet,och några km till nedanför ligger Bäcken,under Tarrekajse,också bördigt och varmt.
Ang turissatsning,så var det nog så, att den familj vars äldsta generation (ännu) bor där långa tider årligen;haft lite planer på turismboende,matservering etc där.Vet ej om det är nåt de avser utvecka vidare.
Bäcken tror jag ägs av folk från Örebrotrakten,släktingar till de som en gång levde och bodde här.
 
Ang turissatsning,så var det nog så, att den familj vars äldsta generation (ännu) bor där långa tider årligen;haft lite planer på turismboende,matservering etc där.Vet ej om det är nåt de avser utvecka vidare.

Nej, jag tror inte att det var detta jag hörde talas om. Det du nämner är småskaligt och något som skulle kunna passa in. Det jag hörde talas om var istället storstilade planer som skulle förändra området i grunden. Ska se om jag kan hitta information om det nånstans.
 
Nu har jag hittat det: Översiktsplan för Jokkmokks kommun. Handlingen verkar ha framställts i samband med en utställning. Mitt exemplar är från 2010, men jag googlade på nätet (hela frasen översiktsplan osv) och fann att det kommit en ny sådan för 2011.

Jag bifogar en karta som finns i materialet, både för 2010 (sid. 54) och 2011 (sid. 58). Här finns fastigheten Njunjes 1:5 med, den som nu är till försäljning. (Den smala rektangeln i öster är väl en del av fastigheten, själva huset ligger väl inte där? Eller?)

Vidare har fastighetsägarna för Njunjes 1:7 yttrat sig på sid. 116 i planen för 2011. Jag har inte hunnit läsa allt ordentligt ännu, men ju fler som läser desto mer klarnar det vad som kanske är på gång.
 

Bilagor

  • Översiktsplan_2011_sid_58_bild.jpg
    Översiktsplan_2011_sid_58_bild.jpg
    87.6 KB · Visningar: 1,214
Ok, tack för förtydligandet. Missade stugan i den bilden. Såg bara landskapet :) Antar att bilden bara representerar omgivningen till tomten som är till salu, och så råkade bara stugan vara med?

Jo, det ska väl vara en bild av landskapet. Men jag tror inte Njunjes 1:5 (se Fowwes kartbild ovan) ens syns på den bilden. Har man varit i trakterna vet man också att det relativt öppna landskapet vid STF-stugan inte är representativt för barrskogsvegetationen längre nedströms. Men, man kan ju alltid röja...
 
Jo, det ska väl vara en bild av landskapet. Men jag tror inte Njunjes 1:5 (se Fowwes kartbild ovan) ens syns på den bilden. Har man varit i trakterna vet man också att det relativt öppna landskapet vid STF-stugan inte är representativt för barrskogsvegetationen längre nedströms. Men, man kan ju alltid röja...

Ok. Har inte varit just där så kan inte påstå att jag känner till området.
 
Går man in på skogsstyrelsens hemsida kan man under "Skogens Källa" se att större delen (171 ha)av Njunjes 1:5 redan är avverkningsanmäld, 3 områden på totalt 58 ha i November 2011. Förmodligen av någon spekulant som vill finansiera köpet med intäckter från skogen.
 
Öh?

Ojdå..Vad säga.?
Jo, detta...
Naturskildraren Gunnar Brusewitz skriver om hemmanet Bäcken och ‘Bröderna Holmbom’ i sin ‘Sommardagbok’. Berättelsen heter: ‘Den sjudande Dalen’, alltså Tarradalen! Berättelsen står att finna i Brusewitz bok ‘Fyra årstider’ (1970 W&W) sidor:165/177.

Det är en stämningsfull och intressant skildring om bröderna Holmbom.

Alla som vandrat förbi har nog både sett och hört talas om denna plats., vacker som en saga.

Vad som menas med att Jokkmokks kommun (sid: 115 doc) tillstyrker en fritidanläggning är väl svårt att sia om i det här läget.
Jippo-artade fjällanläggningar är väl inte direkt vad den känsliga trakten kring Njunjes behöver.

(Jag har fö. just kommit hem ifrån en dyksemester i Indien så jag är ganska seg och jetlaggad, och detta va’ ju inte direkt kul att läsa..)

Vad jag kan kortfattat säga, är väl att andra länder värnar om sin kulturbebyggelse och låter den vara. Att komma hem till Sverige och läsa just detta nu verkar ju heltokigt...Är det inte detta ‘Laponia’ det handlar om? Det är väl ingen som vill ha nått plastigt Disney-liknade ‘Fjällbondens Gård‘ där? Eller ?.
 
Har själv aldrig hört ett enda ord angående skogsavverkning här,mycket tråkigt om så skulle ske.
Förutom den mindre "familjära" turismanläggningen,har jag inte hört att det skulle finnas några planer på nåt större.
Tänker ju,att precis som debatten om avverkning i Änok måste ju naturvärdsgrupper ha eller få vetskap om det finns sådana planer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg