Fjällvänner kolla Blocket!

När jag följer Kalles länk i #26 hittar jag ett stycke i ett av inläggen av initiativtagaren Fredrik-BD som jag verkligen inte tycker är bra:

"Fjället heter Tarrekaise och ligger ca 2 mil väster om Kvikkjokk där vägen slutar. Man måste alltså förlänga vägen in i Tarradalen och bygga hotell i anslutning till anläggningen. El och vatten måste dit också."

Vidare framgår att linbanor skall anläggas "Den blå linbanan är väldigt lång upp till där de 2 ravinerna går ihop till 1. "

Förslaget är klart motstridigt Riksdagens miljömål vilket jag hoppas att åtminstonde Länstyrelsen i ett tidigt skede reagerar tillräckligt skarpt och negativt på så att detta eller andra liknande intrång undviks.

Även avverkningen torde strida mot miljömålen - om man nu orkar stå emot de kortsiktiga avkastnings- och näringsmotiven.

Det finns ett stort vårde i hållbart brukad orörd natur som inte har exploaterats sönder (vilket detta förslag leder till) för oss och kommande gennerationer. Allt behöver inte exploateras - det finns i längden inget hållbart i detta - fokusera i stället på att vidareutveckla de områden som redan är exploaterade så att de blir mer hållbara och överrensstämmer med de övergripande målen.

Hoppas Jokkmokks komun har hopp om samt tar ansvar för framtiden och inte bara känner sig tvungna att grabba efter närmast flytande bubbla. De kanske behöver andra mål, metoder och resurser än sådana här kortsiktiga och destruktiva förslag?

Mvh/RN
 
Det här får väl klassas som storskaligt, men det verkar inte ha blivit nån större sprutt på det hela.

När jag följer Kalles länk i #26 hittar jag ett stycke i ett av inläggen av initiativtagaren Fredrik-BD som jag verkligen inte tycker är bra:

[...]

Mvh/RN

Jag reagerar på ordvalen och tempot i tråden. Trådstartaren använder ordet "exploatera" utan att blinka. Man anar en stor glädje i att planera omfattande liftsystem i den orörda naturen. Kommentarerna haglar av hejarop av arten "vilken entreprenörsanda". För dessa personer har den tysta fjällnaturen inget egenvärde. En fjällsida är något man kan åka skidor utför, inget annat. Dessutom förutsätter den typ av skidåkning dessa personer tänkt ägna sig åt att de inte tar sig till toppen av egen kraft. Och när de väl åkt ned vill de snabbt komma in i värmen, till barer, bad och civilisation.

Det här är personer med behov och mål som är helt skilda från mina. Här handlar det om att betvinga naturen till något som blir bekvämt och tillrättalagt. Mellan oss går en bred politisk rågång.

Jag hoppas liksom ricke att detta inte möter någon politisk entusiasm. Men säker kan man aldrig vara. Kan man i en projektansökan lägga in ord som "arbetstillfällen" tenderar både kommunalråd och landshövdingar att vekna.
 
Senast ändrad:
Inget kommer hända. Ta en titt på kartan. Kvikkjokk ligger LÅNGT bort. Redan i ett av de första inläggen erkänner ju entreprenören att transporten av turister är ett problem. Det har alltid varit ett problem för Kvikkjokk och jag tror inte det kommer sluta vara det

Att sen bygga liftar som är så långa att sittliftar inte går att använda blir DYRT. (en miljard tror han själv)

Och efter en mängd inlägg så verkar trådstartaren ha tröttnat för 19 månader sen, inte ett knyst. Vår egen Troglodyt har ju också tagit upp detta i tråden, och efter det ser man inte av entreprenören.

Just detta må vara storskaligt, men knappast troligt. Må så vara att dt eom 20 år kan komma i en annan dager då majoriteten av alpbyarna inte längre kan erbjuda alpinskidåkning.
 
Nä det är nog ingen risk att det blir en stor anläggning i Tarrekaise-massivet. Det är ju inte så att de nuvarande anläggningarna heller täljer guld och ett sånt här projekt skulle kosta miljarder att genomföra. Förutom miljöprövningar som skulle sätta käppar i hjulen så är ju säsongen ganska kort pga geografi och topografi. Riksgränsen kör ju t ex bara slutet av februari till och med maj. Inte en chans att det skulle gå runt rent ekonomiskt. Bättre då att satsa på befintliga anläggningar och bygga en längre lift i Kittelfjäll och kanske en lift på Nordals i Riksgränsen.

Dock så behöver ju inte en turistsatsning innebära stora anläggningar eller jippobetonade saker. Kvikkjokk borde ha potential att utveckla upplevelseturism där t ex fiske, jakt, hundspannsturer etc kan vara viktiga komponenter. Abisko har f ö tydligen ganska fullt nu och det är varken skidåkare eller andra fjällnördar utan norrskensturister.

Genom att visa på positiva exempel på t ex värdet av upplevelseturism, jakt- och fiske kan man förhoppningsvis skapa en motpol till de som endast ser råvaruvärden i olika områden.
 
Bäcken och Njunjes har väl tillräckliga värden som dom redan har. Det finns ju redan något som platserna berättar där, utan att man behöver utvidga, förstora eller förändra.

Jag har alltid förundrats över med vilken enorm ‘åsiktsenergi’ folk lägger ned på att tramsa till platser som redan äger en slags historisk magi eller mänsklig berättelse.

Dom där gamla hemmana vilar ju redan i någon slags halv nirvana, i skön samklang med sin egen omgivning. Varför får dom inte vara ifred kan man ju fråga sig. Även platser, precis som människor, behöver få vara ifred utan något annat över sig än sig själva.

Det finns säkert hos var och en i vårt land, minnen om något, en husgrund i någon skogsbacke. Ett ryggbrutet tak som rasat ihop, en gammal rostig spis ute på en backe. Även sådant är sevärdheter. Det vittnar om tidigare generationers vedermödor. En plats dit ingen kommer är också en plats faktiskt. Även om det bara finns en buske och ett videsnår att se.

Att aldrig stanna upp, reflektera och inse vad en enkel plats berättar för oss just nu, är inte bara ett stort problem för oss, utan visar även på svårigheter med vad vi menar med framsteg och utveckling. Utan dessa halvförmultnade fragment av tidigare generationer är vi inget.

Men. Visst.. (jag har ett förslag...och behöver inte alltid ses som ‘neggig’ och bakåtsträvande...) En vettig och insiktsfull fotograf som kan sitt språk och sitt yrke, och har förmågan att se till tid och kunskap kan säkert med sökta EU-bidrag försöka skapa här en bok, ett praktverk om dessa träruiner till hus och gårdar, som en gång var nybyggen, och nu är multnande fjällhemman. Dessa ungefär osynliga, 300 fjällägenheter som ligger i fjällkedjans utkanter och som erbjuder verkliga fotomotiv för en enorm bildberättelse om trähus i Nordanland.
En bok om Örnbo, om Västerfjäll, om Skaite och om Njunjes. En sådan bok skulle säkert kunna änn’ mer locka till folk, och säkert även ändra vår syn på trakterna.
Fjällen är inte bara tomhet. Det är även kultur!
Och som jag skrev tidigare. I många länder läggs stora summor nu på att bevara konservera och återskapa ett lands Kulturarv. Det sker under stora uppoffringar och till stora kostnader.
I Sverige däremot, anses detta som nationalism och är inte prioriterat. Vi är tvärtom mot andra länder dåligt rustade för att berätta om vår egen historia för andra.
 
Bra ide Anders.

En fråga bara. Det kom häromåret ut en bok om gruvdriften i Kvikkjokk, hur många har läst den? Jag har. En mycket bra och intressant bok om en svunnen tid. ett jättearbete som lagts ner i att söka i gamla arkiv för att hitta "sanningen". Rekommenderas.

Gillar din ide om att skapa en bok om dessa hemman, frågan är dock om det är försent attgöra annat än söka i arkiv och ta fina bilder. Hur många historier finns det kvar. Inte många som kan berätta dem länge misstänker jag, tyvärr.

Christian
 
Mer om Njunjes 1:5

Jag har nu fått möjlighet att forska lite mer om fastigheten. Den består uppenbarligen av två områden, ett stort och ett litet. Det stora området är den långa rektangeln i öster i det triangelformade kartområdet.

Men det finns ett mindre område i väster (längst till vänster i triangeln) som också tillhör fastigheten. Kanske är det där det förfallna huset står, jag vet inte. Något fungerande bostadshus verkar inte finnas, och i informationen från mäklaren kallas ju fastigheten också för "obebyggd lantbruksenhet". Det är möjligt att det går att få tillstånd att bygga t ex ett fritidshus (eller att bygga upp det förfallna huset), men helt säker är jag inte.

I ett pdf-prospekt som finns utlagt på nätet riktar man sig bland annat till företag som vill investera i skogsmark. Jakt och fiske framhålls som en möjlighet till företagets anställda. Att en köpare kommer att bedriva aktivt skogsbruk verkar vara givet. (Prospektet kan googlas fram genom att man söker på prospekt njunjes. Jag lyckades tyvärr inte inte ladda ner pdf:en på Utsidan.)

Jag måste erkänna att jag saknar ordentliga kunskaper i hur skogen ser ut i området. Även om jag gått stigen till och från Njunjes ett antal gånger och vet på ett ungefär hur det ser ut så har jag inte tänkt på naturen ur avverkningssynpunkt. Men den bildserie som mäklaren lagt ut visar ju en hel del.
 

Bilagor

  • Njunjes_1-5_ver2.jpg
    Njunjes_1-5_ver2.jpg
    95.8 KB · Visningar: 1,201
Bra ide Anders.

En fråga bara. Det kom häromåret ut en bok om gruvdriften i Kvikkjokk, hur många har läst den? Jag har. En mycket bra och intressant bok om en svunnen tid. ett jättearbete som lagts ner i att söka i gamla arkiv för att hitta "sanningen". Rekommenderas.

Gillar din ide om att skapa en bok om dessa hemman, frågan är dock om det är försent attgöra annat än söka i arkiv och ta fina bilder. Hur många historier finns det kvar. Inte många som kan berätta dem länge misstänker jag, tyvärr.

Christian

Jag sympatiserar med era idéer, Christian och Anders. Det finns mycket att skriva om fjällen som kulturlandskap. Och i Anders blogg finns många fina avsnitt med sådant innehåll.

När det gäller den där boken om gruvdriften, så är det väl Drömmar av silver du menar? Eller finns det fler böcker i ämnet?
 
Om turistanläggningar i Njunjes

...
Förslaget är klart motstridigt Riksdagens miljömål vilket jag hoppas att åtminstonde Länstyrelsen i ett tidigt skede reagerar tillräckligt skarpt och negativt på så att detta eller andra liknande intrång undviks.

Även avverkningen torde strida mot miljömålen - om man nu orkar stå emot de kortsiktiga avkastnings- och näringsmotiven.

Det finns ett stort vårde i hållbart brukad orörd natur som inte har exploaterats sönder (vilket detta förslag leder till) för oss och kommande gennerationer. Allt behöver inte exploateras - det finns i längden inget hållbart i detta - fokusera i stället på att vidareutveckla de områden som redan är exploaterade så att de blir mer hållbara och överrensstämmer med de övergripande målen.

Hoppas Jokkmokks komun har hopp om samt tar ansvar för framtiden och inte bara känner sig tvungna att grabba efter närmast flytande bubbla. De kanske behöver andra mål, metoder och resurser än sådana här kortsiktiga och destruktiva förslag?

I Länsstyrelsens yttrande läser man på sid. 122 i översiktsplanen för 2011: "När det gäller ny bebyggelse i Nunjes har länsstyrelsen vid ett samråd 2008 gjort bedömningen att gällande lagstiftning om obrutet fjäll innebär att ett bebyggelseprojekt inom det aktuella området inte kan medges. Inget nytt har framkommit som ändrar länsstyrelsens bedömning."

Kommunens kommentar till yttrandet går ut på att man fortfarande önskar att bebygga enligt sina egna idéer. De talar om någon slags "komplement till befintliga anläggningar längs leden t ex STF:s fjällstuga". Och att det är till för det rörliga friluftslivet.

Jag tycker det är svårt att veta exakt vad kommunen tänker på. Vad gäller fjällvandring på Padjelantaleden är den ju värd att uppmuntra, men då finns ju redan STF-stugorna som (såvitt jag vet) klarar betydligt mer folk än vad som går där nuförtiden. Om de tänker på fiske finns ju Årrenjarka som är betydligt lättare att nå.

Att få Länsstyrelsen att ändra på sin ståndpunkt om bebyggelseprojekt är förhoppningsvis mycket svårt. Och det verkar vara ett (stort) sådant projekt kommunen skulle vilja ha. Jag tror för övrigt som flera andra i denna tråd att det är svårt att få lönsamhet i detta ganska svårtillgängliga område. Svårtillgängligheten innebär i sig ett visst skydd. Men tiderna ändras, och förr eller senare kanske någon entreprenör tror att det är lönsamt ändå, så man ska inte lita blint på det skyddet.

Tycker Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg