Fjällräven

Fjällräven/Tierra

fson; sa:
Håkan K; sa:
Lorre2; sa:
hoppas innerligt att dom inte förstör Tierra.
Det har nog redan hänt, tyvärr. Jag såg katalogen ..
/Håkan

Ja, det första Fjällräven gjorde var väl att höjja priset på rubb och stubb med en tusenlapp. Så där grusades över en natt det som i mina ögon var Tierras främsta sälj-argument; prisvärdheten.

/Per
Håller fullständigt med om Tierras nya illa varslande prisbild, men dock ett litet litet försvar för räven, var det inte så att hela Tierra var i riktig gungning ekonomiskt sett. Instämmer också på Tierras nya tyvärr rävbetonade skjortor mm Hans

Re: Fjällräven/Tierra

glanne; sa:
var det inte så att hela Tierra var i riktig gungning ekonomiskt sett

Jo, det var de. Det var nog en anledning till att Fenix kunde köpa dem. Ett starkt välmående varumärke vars bakomliggande företag inte gick med vinst - perfekt läge att köpa.
Fjällräven har ju aldrig själva riktigt lyckats med sina tekniska plagg, så att köpa in Tierra var ett smart drag. Ungefär som Arcteryx för Adidas-Salomon.

Fenix ökar sen lönsamheten genom att öka volymerna (starkt utökat antal återförsäljare) och höja priserna. Kanske är prisökningen också ett sätt att balansera varumärkets ökade "folklighet".
Förr var Tierra ganska billiga och kända bland en smal målgrupp vilket ändå gjorde dem exklusiva, idag är de kända av en större målgrupp och måste därför bli dyrare för att fortfarande kännas "premium". En gissning.

Men att de skulle ha blivit förstörda och "Fjällräviga" i sitt sortiment kan jag inte hålla med om. Jag har läst varenda Tierrakatalog de tio senaste åren, och de har alltid haft "vardagskläder." från och till.

Scouterna kanske håller räven vid liv?

Har korrläst denna tråd och har vet en grupp som vägrar ge upp sina räven. Vad jag erfarit från scouterna är g-100 en slags gudagåva nästan en bättre uppfinning än mp3 spelaren och MSN. Nästan alla jag känner i scouterna har något i g-100 så det kanske är vi som håller dem vid liv. Fast är verkligen fjälllräven svenskt?

Folk har inte övergett G-1000 och liknande plagg men var sak har sin tid och plats.

I tråden om G-1000 jackor dyker uttrycket Skogsmullig upp flera gånger och det är väll där Fjällräven hör hemma idag, en blandning mellan vardag och vildmark.

Exempelvis har jag aldrig sett så mycket Fjällräven som när jag bodde på Svalbard. Perfekt för att vara inomhus större delen av dagen men ändock klara någon timme i hundgården eller en kortare tur på eftermiddagen utan att behöva byta om.

Vintertid eller på långturer valde man allt som oftast andra plagg än G-1000.

För övrigt är väll de flesta fältuniformer världen över i G-1000 liknande tyger. M-90 är en 45/55 bomulls/syntet blandning om jag inte mins fel. Det samma gäller de brittiska och amerikanska fältuniformerna.

Vilket gigantiskt trådlyft :)

Jag har alltid kört med G1000 som jakt- och fritidsbyxor och är väldigt nöjd. Nyligen köpte jag en Tjäktja jacka, blandning av G1000 och strechpaneler, då ofta jag blir för varm i en GTex-jacka (har tagit mig många år att lista ut det). Dessutom har jag stört mig på att behöva vara orolig för att få hål i jackan pga glödsprätt vid elden. Det blir Tjäktjan normalt och en Haglöfs LIM GTex-jacka utanpå vid regn. Jag håller med om töntstämpeln men jag har inte såna kläder annat än i skogen så jag bryr mig inte så mycket.

PS. På vintern har jag annat och även om jag går ut i regn och räknar med regn hela dagen.

På FC fick vi svara på en enkät om eventet men hälften av frågorna rörde Fjällräven som varumärke. Jag konstaterade när jag satt där att jag själv inte äger ett enda Fjällrävenplagg för uteliv. Byxorna är för tunga och otympliga, skjortorna känns opraktiska osv... Om inte kläderna skulle vara så sjukt dyra hade jag nog köpt en del som vardagskläder för att jag tycke de är fina men det känns samtidigt så "stockholm" att knata runt i friluftskläder som "vanliga kläder" på stan att jag inte riktigt kan med. Men deras gröna omlottkjol är jag sugen på.

Eller vänta nu jag äger faktiskt 4 plagg kom jag på, 2 Fjällräven Classic pannband de funkar väl sisådär, buffar är bättre suger inte åt sig lika mycket svett och är tunnare så de torkar. En t-shirt från årets FC i bomull så den kan man ju inte ha när man är ute och rör på sig och en luvtröja oxå den från FC, älskar den för att den är varm och skön men passformen är inget vidare nertill alldeles för rak och dessutom krympte ärmarna en 5-6 cm så nu kan jag inte ha den längre :-(

Är sugen på en av deras C2C-ryggor, skall prova i butik och se hur den sitter.

Tycker att deras kläder ofta ser fina ut på galgen men omoderna i material och snitt.

Tycker det är lite svinigt att sätta dit en svensk flagga om de inte sys här :mad: Sys de i något no name land i asien lr?

FjR är ju knappast ensamma om att göra så, flagga svenskt och skriva "Designed in Sweden". På rak arm kommer jag på Hilleberg, Peak Performance, Lillsport och Hestra, finns antagligen fler och även i andra sammanhang.Tillverkas oftast i sydöstra Asien nånstans.

valdemar

jag fattar inte heller problemet med flaggan.. det är väldigt få människor som är beredda att betala merkostnaderna för att hela produktionen ska vara svensk.. personligen så betalar jag gärna mer av en ren miljöaspekt..

För att de vill tjäna pengar...

Fjällräven skulle kunna ha ungefär samma priser som ITAB har på sina G-1000 plagg och ändock göra vinst skulle jag tro.

Men då folk trots allt köper deras prylar för 1000-2000kr varför ska de sälja dem för mindre?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg