Fjällräven

Just tillbaka fràn IWA 2003 / Outdoor Classic mässan i Nürnberg (Europas största jakt-mässa). Kollade pà kul pâ Fjällrávens grejer, och màste säga att jag tycker att de har en trevlig design och bra finish. I.o.f.s sâ var detta en jakt-mässa, sâ i en allmän kläd-fárg-skala som skiftade mellan mellan-grön, halv-mellan-grön , mellan-mörk-grön och vanlig mörk-grön (bâde vad gáller utställda kollektioner, utstállarnas egna kläder samt besökarnas kläder) sâ var Fjállrávens kollektion riktig glad och fräsch. Hade det varit ISPO eller Outdoor-mássa sâ hade de säkert framstàtt som mer "helylle" jámfört med andra mer vâgade high-tech och high-fashion tillverkare. â andra sidan har de ju som námts Tierra för att fylla de segmentet. Fjällräven är vál mer inriktat pà lite äldre alternativt mindre trendiga och inte sâ high-tech-medvetna kund-grupper.

En annan svensk tillverkare med trevlig kollektion var Chevalier, bla. en ny smart (och snygg) anorak med inbyggt myggnät.

En tredje svensk GTX-kládtillverkare med pà plats var Swedeteam, samt en tillverkare av tekniska underkläder som verkade bra (Thermoswede eller nàt sànt?)

vad gáller másan i övrigt sâ undrar man hur det kan finnas plast för en sàdan ENORM kvantitet av patroner, geväder och knivar av alla de slag!

Mvh / Mats

Re: En gång...UR-GRÖNLANDSJACKAN!?

johankse; sa:
Ur-Grönlandsjackan vägrar dö! Fortfarande lätt, vindtät och praktisk!
Johan K
[Ändrat av johankse 2003-03-14 kl 08:26]

Sorry för lite OT, men var hittar man sådana? Den finns inte i katalogen. Jag hade en för länge sedan, skulle lätt kunna köpa en till :).

J

Vi skall nog inte såga fjällräven för mycket. För oftast är det så att sanningen ligger i betraktares ögon. Fjällräven är ett företag med en mycket stabil ekonomi till skillnad mot många andra företag i friluftsbrachen. SÅ visst måste dom sälja mycket runt om i världen.

Och visst har dom bra grejor, om jag inte minns fel fick fjällrävens tält många gånger högsta betyg i Utemagsinet flera gånger. Fjällrävens värstingställ i G-tex är Bra! G1000 vävarna har sitt användingsområde

Det var någon som nämde norröna som ett exempel på det perfekta ute kläderna...Om man har varit i Norge slås man oftast att Norröna där har exakt samma stämpel som fjällräven i Sverige. Det finns väl ingen modern friluftsnorrman som har Norröna?? Haglöfs står där mycket högre i kurs....

Så lägg lite mindre krut på att dissa ett helt märke och titta på varje enskild pryl i stället..

Håller med ovanstående talare på punkten att man ska dömma enskilda produkter och inte "märkesvis" och jublar när jag ser att andra lagt märke till profeten Åkes påhittighet och ingenjörskap och därmed "frälsning" av friluftsSverige.

En stilla fundering om än något OT... Jag har lagt märke till att friluftsfolk i allmänhet tolkar Utemagasinet som en oberoende tidning som levererar de rätta sanningarna... och jag undrar då om man kan vara oberoende om man grundar sin inkomst på reklamintäckter. Jag kan ha fel... men min poäng är att man inte ska svälja allt som läggs i våra munnar av allehanda profeter utan sålla lite och vara lite kritisk

Inhandlade ett par Fjällräven Vidda för mindre än en månad sedan. Upptäckte i förrgår att en knapp håller på att lossna. Visst, bagatellfel egentligen, men man vill ju ha alla knappar på plats i en byxa som nästan kostar fyrsiffrigt, och dessutom är mindre än en månad gamla. Hoppas det inte är något problem med att byta byxor/pengar tillbaka.

http://www.danielgustafsson.com/upload/store/knapp1.jpg
http://www.danielgustafsson.com/upload/store/knapp2.jpg

Det ser kanske inte så farligt ut på bilderna, men fortsätter man använda fickan så trillar förstås knappen bort inom kort.

Vaxet fungerar även för min hatt:) Brukar använda strykjärnet. För övrigt gillar jag Fjällrävens grova skjorta i G-1000 väv; fickor med kardborreknäppning och luftspalt i ryggen. Den är alltid med ut under höst- och vårvandringar.

Jag har ett par Vidda-byxor som använts ganska flitigt. Min åsikt är att det är ett par suveräna byxor. Bra slitstyrka och god kvalitet rakt igenom. Visst är det mycket fickor, men det tycker inte jag är någon nackdel.

(Hur fungerar det där vaxet ni snackar om? Gör det inte att byxan blir tätare?)

Jag har inte så mycket erfarenhet av Fjällräven. Kan beror på att det nästan bara är äldre folk som köper deras produkter. Kalla mig fördomsfull och ytlig men så ser jag det.

Det enda jag äger av Fjällräven är deras FEM 30 liters ryggsäck. Tycker att den är helt underbar! Och, den är faktiskt väldigt innovativ tycker jag. Det enda som är något modernt i deras katalog!

/

I mitt inlägg om knappen så glömde jag nämna hur nöjd jag är med byxan i övrigt. Utan tvekan den bästa byxan jag burit. Trivs så bra med den.

sandwichman; sa:
.....
(Hur fungerar det där vaxet ni snackar om? Gör det inte att byxan blir tätare?)
Jo, byxan blir tätare med vaxet. Men du väljer själv hur mycket tätare, eftersom det beror av mängden vax. Dock är inte vaxet något som håller brallorna torra i riktigt regn, men småskurar hjälper det mot. Under skogsvandringar använder jag ibland mina M/59-byxor. De impregneras med Nikwax, och bensluten som går över kängorna vaxas ordentligt, lite mindre vax över knäna och ytterst tunt för övrigt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg