Fjällräven

Raskesven; sa:
A.S.; sa:
Jag har inte så mycket erfarenhet av Fjällräven. Kan beror på att det nästan bara är äldre folk som köper deras produkter. Kalla mig fördomsfull och ytlig men så ser jag det.
.....

/
Ok. Du är fördomsfull och ytlig;-)

Jo, jag ska försöka att bättra mig. Har faktiskt planer på att köpa ett par sånna byxor som det pratas om här tidigare. Efter att byxorna fått så bra kritik här så kanske man köper ett par.
/

Fjällräven är nya Canada Geek.

Apropå att det bara skulle vara gamla tråkmånsar som köper Fjällräven så kan jag berätta att här i storstan håller Fjällrävens dunjackor att ta över prispallen från Canada Geek som "vinterjackan-man-måste-ha".

Men jag säger inte att det på något sätt skulle vara en förbättring.

Håller med i det ni skriver

Jag jobbade med fjällräven för ca 12 år sedan. Plåtade deras gjerjer och gjorde även en del tester.

Försökte då sälja in en idé om konstruktion av tält men talade för döva öron.
Idén blev senare Haglöfs nya tältserie.

Fjällräven har tyvärr blivit en dinusarie, stor och stark men med dålig anpassning till föränderlig omvärld.

/ Andreas
Bergsguide på http://www.MountainGuide.se

Fjällräven = Töntstämpel

Någon som är beredd på att holla med mig om att fjällräven i ganska många år haft något av en töntstämpel på klädmarknaden. Det är väl i huvudsak de som inte hängt med i friluftsmarknadens utveckling som hållt sig till sina gamla hederliga rävenprylar. De senaste åren har dock rävens prylar börjat synas allt mer igen. kanske inte ute i skogen men som vardagskläder åt välbärgade stadsbor. Även många yngre perosner har letat fram sina föräldrars gamla rävenjackor. Det som i många år varit töntigt har blivit inne (gäller inte enbart räven). Detta var något som jag hörde i ett radioprogram för några veckor sedan och som jag är beredd att holla med om.

Har själv ett par schorts och ett par byxor i G-1000 som jag är väldigt nöjd med. Har dock sprättat bort rävenmärket från både byxorna och schortsen för att inte lysa fjällräv långväg...

Övriga rävenkläder, Jackor mm skulle jag aldrig köpa. Tror att det är mer en fråga om design och märke än kvalitet. Tror dock att räven har en stor grupp köpare i den äldre generationens friluftare som fortfarande tror att det är räven som är den stora och enda bra tillverkaren av friluftskläder..

//Martin

Fjällväven = Vardagsprodukter?

Bara för att Fjällrävens dunjackor har blivit så himla populära i stora, coola Stockholm så betyder det inte att deras produkter har blivit bättre! Oavsett om folk går i dunjackor från Fjällräven i storstäderna eller inte, så skulle jag inte köpa en fjällräven jacka till vandring, klättring eller liknande. De ser klumpiga ut!!! De fungerar säkert jäkligt bra, men till samma pris kan man hitta mycket bättre kläder som har en bättre design. Det tycks som att fjällräven har struntat i att utveckla sina produkter, och istället bara utvecklat sina priser till det högre.

/

Fjällrävens dunjackor (har en Expedition själv sedan länge) är väl inte särskilt anpassade för rörliga friluftsaktiviteter.
Antingen har man dem till vardags i stan och då är det kanske för att det är smidigt att snabbt få på sig nåt riktigt varmt när man går från innevärme till "kalla trottoarer". Låter inte lika hårt som Himalaya, men just det faktum att man man går in och ut mellan butiker, cafeer osv gör att det är smidigt att ha
mycket värme i ett plagg istället för många lager.

Har man dessa jackor "i skogen" så är det nog mest som ett plagg som åker fram om man stannar upp och rastar eller sitter stilla. Det ska ju vara ganska extrema förhållande (typ snålblåst i Himalaya) för att man ska kunna sporta eller röra på sig med en sån jacka.

För övrigt kan jag väl hålla med om att Fjällräven är övervärderat, men det var mycket länge sedan jag köpte nåt ur deras sortiment.

Jag måste säga att jag har ganska bra erfarenheter av räven,
mest nöjd är jag med den gamla ryggsäck jag har en 60 liters med mes i aluminium, 1.2 kg totalt, med två packpåsar blir det 120 liter, vilket slår många softpacks och bekvämt är det.
Kläderna är ok, tunna plagg torkar fort men det finns bättre alt. i syntet material helt klart.
Generellt ser jag att det är alldeles för stort fokus på prylar och priserna är rent löjligt höga, men det kostar att göra reklam...

Om man har varit i Norge slås man oftast att Norröna där har exakt samma stämpel som fjällräven i Sverige. Det finns väl ingen modern friluftsnorrman som har Norröna?? Haglöfs står där mycket högre i kurs....
-------------------------------------------------------
Som norrman må jag kommentera denne påstanden. Jag er sikker på at Norrøna er det mest brukte märket blant moderne friluftsnorrmenn. Ta Trollveggen jakken som et eksempel, trur inte du kan unngå å treffe minst en norrman med den jakken hvis du er utendørs en vinterdag. Årsaken til at jag ofta väljer norrøna kläder selv er inte fordi jag trur dom har de bäste grejorna, men fordi jag aldri har vært misfornøyd med deres produkt. Jag vet heller inte av en produsent som kan matche Norrøna på garanti och kundeservice. Du har rett i at Häglofs selger bra i norge, men det er først och framst climatic og windstopper product som har tatt over for fjällräven også her i norge.

Och visst har dom bra grejor, om jag inte minns fel fick fjällrävens tält många gånger högsta betyg i Utemagsinet flera gånger.
Jag liker generelt inte fjällrävens sine kläder selv, men jag fikk nylig en fjällräven Nip Jakke av min fru. Den ble veldig raskt ble en av mine favoritt kläder til korte turer och vardagsbruk.

Håper ni forstår min mix av norsk och svensk.

A.

Aico; sa:
Jag liker generelt inte fjällrävens sine kläder selv, men jag fikk nylig en fjällräven Nip Jakke av min fru. Den ble veldig raskt ble en av mine favoritt kläder til korte turer och vardagsbruk.

Vilken dejlig fru! Vilken svensk man fick en Nip Jacket av sin fru senast??!!

Hàller med om att Nip jacket är en bra allround jacka , typ tekniskt skuren skaljacka men i G-1000 istf. membran etc. Ett vettigt alternativ.

Verkar dock tyvárr vara pà väg ut ur sortimentet, sà passa pà nu!

Mvh / Mats

Fel men rätt?

Malindo:

Nja, den norska hustrun gjorde väl ett stort misstag om man ska tro den här tråden, och det var att köpa ett Fjällräven-plagg när det finns Norröna (-:

I övrigt verkar det vara en mycket trevlig och avundsvärd relation de har där i Norge!

(Sen vill jag bara understryka att Norröna är ett mycket gediget märke, oavsett om vi pratar bomulls- eller laminatbeklädning - något dyrt bara.).

Norrmännen är ju rätt konstiga i mycket, men i en del andra saker har de bra koll... (bl.a säljs det ârligen dubbelt sà mànga trekking-kängor med Gore-Tex jämfört med Sverige, trots att de bara är hálften sà mânga ;-) )

Skulle vilja rektifiera mitt inlägg ovan: Nip-jacket är ett bra alternativ till membran-skal-jacka i mânga situationer, men naturluigtvis inte alla (exempelvis inte vandring i hállregn; rulla runt i blöstsnö etc)

Gillar man den korta, figurnära tekniska designen, med bra rörlighet i armarna utan att jackan flyger upp i midjan, och vill ha en dylik i "enklare"aterial typ G-1000, är NIPen perfekt.

Mvh / Malindo

Mvh / Mats

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg