Fjällräven

Vaxning av G-1000

Peder,

Lite utanför diskussionen, men bästa sättet att vaxa G-1000 och annat tyg är:

Stryk på vaxet på byxan som valla på ett par skidor. Värm sedan med en hårfön. Upprepa vid behov.

/föhl

Men det är ju det jag gör !

Har gjort så...Strök på som valla och hängde in i torkskåp ( borde funka som fön fast med mindre jobb), men brallorna blebv helt randiga. Svårt att få på vaxet jämt med andra ord. OK jag får väl försöka igen !

Hade en teori om att man kanske kunde smälta vaxet i vatted och doppa tyget i det och därmed få det jämt. Tycker dock att det känns lite osäkert och har inte vågat prova... Dessutom så kommer kasnke dragkedjan att bli sur av det !

Re: Men det är ju det jag gör !

P.D; sa:
Har gjort så...Strök på som valla och hängde in i torkskåp ( borde funka som fön fast med mindre jobb), men brallorna blebv helt randiga. Svårt att få på vaxet jämt med andra ord. OK jag får väl försöka igen !

Det måste ske med plagget liggande mot strykbord/liknande annars rinner vaxen ut i ränder (samma sak gäller för vaxplagg i allmänhet).

Fast om du har plats borde det funka att lägga plagget på nånting inuti skåpet...

Vax funkar f ö utmärkt till allt t o m plagg i 100 polyester.

J

Re: Vadmal

Nordesjo; sa:
Givetvis har marknaden förändrats, tiden går ju framåt. Men i och med att marknaden har förändrats men inte Fjällräven, så har de bytt segment.

Precis, men tyvärr räcker det inte med att marklnaden förändrats, även Fjällräven har förändrats. Tidigare hade man få modeller av allt man gjorde. De olika prylarna var väldigt genomarbetade och man behövde bara peta lite här och där i takt med att nya och bättre material kom ut på marknaden. Jag använder t ex fortfarande mitt GT-överdrag som inhandlades 1980 om jag inte minns fel.

Någonstans där började förfallet, plagg som t ex reportervästen (ursäkta alla ev användare av detta plagg :) ) introducerades tillsammans med en uppsjö av andra snabbdesignade multifickförsedda plagg som ser häftiga ut på bild men kanske inte är till så stor hjälp i utelivet. Ryggsäcksmodeller presenterades och försvann lika snabbt för att ersättas av nya fantastiska modeller som också försvann året efter osv. Som någon påpekade hade Haglöfs samma utveckling ett tag men har definitivt stramat upp sig och gått om FR.

Nåväl, deras G-1000 väv är fortfarande bra och vaxet är gult så allt är inte svart med räven.

J

J

Re: Re: Vadmal

Nåväl, deras G-1000 väv är fortfarande bra och vaxet är gult så allt är inte svart med räven.

G1000 är bra, deras tunnare MT-väv också.
Själv skulle jag bara önska att de kunde göra kläder för folk över 185 cm (underligt eftersom deras viktigaste marknader har världens längsta människor).
Det är faktiskt riktigt kasst att till och med deras rålängd-byxor blir för korta för mig (193 cm), och byxorna med "färdiga" benslut är inte ens att tala om.
Men det är kanske en annan sak.

Största felet som jag ser det med Fjällräven är att herr Nordin tar åt sig äran av allt som är uppfunnet och påkommet i friluftsbranschen.
Dom påstår ju tex. på fullaste allvar att dom uppfann ramryggsäcken och liggunderlaget.

JL

Dom påstår ju tex. på fullaste allvar att dom uppfann ramryggsäcken och liggunderlaget.

Och termotältet (inner- och yttertält)!
Vad jag förstår är herr Nordin något av en "gudfader" som styr sin skuta med fast hand och är delaktig i samtliga beslut. Han bestämmer alltså allt.

Intressant från deras webbplats:

"För över tjugo år sedan tillverkade vi det första membranplagget för friluftsliv tillsammans med Gore-Tex."
Skall tydas: "vi var de första som fick GT-licens i Sverige"

"All vår samlade kunskap ger oss ett försprång – ett försprång vi tänker behålla under 2000-talet."
Skall tydas: vi skall fortsätta vara störst på rutiga skjortor och khakibyxor. :)

Att de var först på svenska marknaden med en hel del är ju inte så konstigt - de var ju ensamma på marknaden!
Men de är väl egentligen inte värre på säljspråk än någon annan...

Dålig produktinfo!

Jag har flera gånger bedrövats över hur dålig informationen i deras kataloger är; att t.ex. försöka sälja fjälltält i den högra prisklassen utan att begripligt kunna ange hur mycket de väger, det är oproffsigt, illavarslande eller kanske både och.

/Per

Lorre2; sa:
Största felet som jag ser det med Fjällräven är att herr Nordin tar åt sig äran av allt som är uppfunnet och påkommet i friluftsbranschen.

JL

På den gamla goda tiden... dvs för några år sen, då jag bodde i Övik, så betraktades väl Åke Nordin av de "insocknes" som nån att beundra. "Titta där är Nordins sommarhus", "Där brukar han landa med sin helikopter" var inte inte ovanligt att få höra när infödingarna skulle berätta för sörlänningen (undertecknad) om sevärdheterna på Ulvön. Inte mycket jante faktiskt, utan pur beundran.

Jag känner honom inte, har inte träffat honom, så jag kan inte uttala mig om hans person, men de emellanåt förekommande tidningsartiklar i lokalblaskan tyder på en person som är mycket bestämd och tror på sig själv. Kanske inte helt lyckat om en sån persons egna åsikter om produkter och sortiment inte stämmer överens med marknadens åsikter...

/Håkan

En gång...

För länge sen gjorde Fjällräven lätta grejor. De andra höll till i naturmatrialen. Tält, ryggsäckar och kläder. Numera är mycket fiffigt och tungt. Andra gör lättare prylar och vi vet och importerar (samt syr) själva mycket mer.
Mina gamla enkla chinos i G-1000 och ursprungs Grönlandsbyxorna med en benficka var och är faktiskt fortframt praktiska, men helsyntetiska byxor torkar mycket snabbare och fyller/väger mindre. Ur-Grönlandsjackan vägrar dö! Fortfarande lätt, vindtät och praktisk!
G-1000 vaxat är forfarande ett bra alternativ och Grönlandsvallan funkar på så mycket mera än Fjällrävens tunga, komplicerade prylar.

Go (lätt)tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-03-14 kl 08:26]

Gratis marknadsundersökning...

Kanske inte helt lyckat om en sån persons egna åsikter om produkter och sortiment inte stämmer överens med marknadens åsikter...

Jag tror det kan vara problemet. Det är vad jag hört från andra infödingar från trakten.

Hmm... man kanske skulle tipsa Fenix Outdoors varumärkeskonsulter om denna diskussion.
Marknadsundersökningar är dyra, och här har de en "kvalitativ marknadsundersökning" helt gratis.

Bra för Malindo att göra lite "benchmarking" (inmätning) på den svenska marknaden också. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg