Fjäll och fest, hur hör det ihop?

De flesta organisationer idag har nån form av alkohol- och drogpolicy.

Det är t.o.m. så att många kommuner kräver att lokala föreningar skall ha en tydligt uttalad alkoholpolicy för att vara berättigade till kommunala bidrag.

Vad folk gör som privatpersoner är en sak, men vad som sker under organiserade former än en annan sak.

Avslutat medlemskap

Jag är ledsen att Annelie avslutade sitt medlemskap här. Jag gillar när folk uttrycker sin åsikt, och ogillar när man kritiserar person istället för sakfrågan...

Ibland skulle man nog behöva lite mer modererande på utsidan!

clindh

Forumvärd
Ibland skulle man nog behöva lite mer modererande på utsidan!
Vad mer skulle modererats i denna tråd? Jag har rensat ett obefogat personpåhopp (som inte ens rapporterades in) och sedan en offtopic-diskussion sent igår om potentiell risker av att ej vara anonym på forum..

Ingen har rapporterat in några andra inlägg.

Senast ändrad:
Inget problem med admin av tråden tycker jag. Visst, tonen var hård men så länge inga barnsliga personpåhopp får fäste (de som hoppar på ska man kunna avfärda) är hård ton helt ok tycker jag.

Att vidare försöka gå in i något slags offer-roll genom att antyda att hot förekommit när det i själva verket handlade om att exemplifiera nyttan av anonymitet på internet är inte heller särskilt förtroendeingivande.

Det är synd om en sån här diskussion leder till att någon känner sig sårad. Det är synd och onödigt.

Jag vill minnas att TS gjorde samma sak i en bergsbestigartrâd nyligen. När motstândet växte drog sig TS ur med hänvisning till sin personliga säkerhet.
Har man ett sâ tunnt skal sâ ska man kanske överväga sin närvaro pâ öppna forum.

Ämnet verkar färdigdiskuterat, jag ämnar ej att starta upp det på nytt men jag kan inte låta bli att reflektera över en del saker ändå! Jag hoppas alla ursäktar mig...

Att tråden urartar eller tar andra riktningar är inte konstigt, här syns bara de bokstäver som vi skriver, inte dialekt, betoningar, gester eller andra saker som gör ett språk varierat och rikt när vi talar personligen med varandra. Eller att andra saker som ämnet skriver om än de påtänkta, är relevanta för andra personer än trådskaparen. Det jag skriver här just nu har ju inte direkt mycket med det som Anneli tog upp från början.

Det här är den första tråden som jag läser här på Utsidan som innehåller personliga angrepp, tråden behandlar ämnet alkohol.

Det pratas om att saken borde ha tagits upp på plats. Om Anneli utsätts för den här kritiken här, kan jag knappas tycka att det kravet kan ställas på henne att hon borde ha agerat starkare på plats.

Ordet fest och ordet alkohol tycks alltid nämnas i samma andetag i den här tråden. Det ena verkar inte existera utan det andra.

En del funderingar, inte alla. Men ganska intressant.....

Trist att Annelie avslutat sitt medlemskap. Om det är pga hot är det bara att beklaga. Ondingar får aldrig vinna därför tycker jag Annelie tecknar ett nytt medlemskap direkt.

Annelies synpunkter är inte speciellt anmärkningsvärd eller extrema på något sätt. Hon krävde tex inget alkoholförbud. Tycker hon bollade upp ett intressant ämne angående om alkohol och fjäll hör ihop. Det är värt att diskutera. Är inte heller för ett alkoholförbud men kan samtidigt tycka att svenska fjällvärlden kan vara en frizon för alkhol. Måste vi verkligen ha alkohol tillgängliga i alla sammanhang 24h om dygnet. Glorifiering kring alkohol tycker jag fel. TV4 kör vinprovning 8.37 på tisdag morgon. Malou kör sin champangelunch vid 11.00. Osv osv. Min önskan och vision om den svenska fjällvärlden är att den skulle vara en sund motpool till detta. Bullerfritt, motorfritt, alkoholfritt.

Fjället och vildmarken bör räcka som reseanledning.

Nykteriskt? Svar nej.

Vi svenskar har en helig ko, nämligen alkohol.
Gud nåde den som vågar ifrågasätta vårt alkoholbruk. Jag är verkligen inte nykterist, bara så att alla vet det.
Jag förstår hur j-vla kränkande det måste kännas för Anneli att bli ifrågasatt, när hon skriver om sina intryck och upplevelser från den aktuella Fjällfesten. Hur kan man ifrågasätta någons upplevelser? Jag tame f-n skäms å andras vägnar!
Jag tycker det är urtråkigt att Anneli valt att avsluta sitt medlemskap på Utsidan.

Lars Östlin

Det finns inget fjäll i världen som skulle få mig att lämna min Single malt hemma. Inte för att jag skall supa skallen i bitar utan för att det är så fruktansvärt gott.
Hade jag haft tillgång till en kall öl hade jag definitivt tagit en sådan och säkerligen två också.

Att önska att fjällvärlden skall vara alkoholfri är upp till var och en men att predika det är överförmynderi.

//Peter

Det finns inget fjäll i världen som skulle få mig att lämna min Single malt hemma. Inte för att jag skall supa skallen i bitar utan för att det är så fruktansvärt gott.
Hade jag haft tillgång till en kall öl hade jag definitivt tagit en sådan och säkerligen två också.

Att önska att fjällvärlden skall vara alkoholfri är upp till var och en men att predika det är överförmynderi.

//Peter
Precis som du, tar jag gärna med mig min single malt jag också!!!
Men, till skillnad från vissa så känner jag mig inte hotad eller utpekad av Annelis inlägg! Vem som helst har väl rätt att tycka till, eller hur?
Som jag förstår, så var det inte din rätt att ta med whiskey upp på fjället som var ifrågasatt, eller hur?

Lars Östlin

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg