Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Tycker att det är dags för repetition om vad jag skrev i mitt inledande inlägg.

I den beskrivande delen skrev jag bl.a.
- att det festades på kvällarna
- att det såldes alkohol även till minderåriga
- att en del festade loss rejält
- att det på mornarna var skidor som gällde
- även för de som var i sådant skick att de behövde låta bilen alt skotern stå resten av dagen trots det hårda vädret
- att en del av dem (som var i låtstå-skick) gick på egen hand
- att en del av dem (som var i låtstå-skick) gick i arrangerade grupper

Hittills finns alltså bara en beskrivning. Jag kan inte se nåt i stil med fylleslag.

Gällande mina funderingar skrev jag
- att jag funderar kring om det är så här vi vill fostra ungdomarna att idka friluftsliv och tänker då främst på
- lämpligheten är att gå upp på kalfjället i hårt väder när man är festrusig ur ett fjällsäkerhetsperspektiv eftersom det går stick i stäv med den skolning jag själv fått (för övrigt inom STF).
- försäljning av alkohol till minderåriga

Värre än så var det inte. Gällande fjällsäkerhetsfunderingarna tänkte jag väl för all del på andra än bara ungdomarna, kanske då i andra hand på nybörjarna som passerat de unga åren.

Gällande alkoholförsäljning till minderåriga så verkar vi vara överens.
Jag har väl då också delvis fått medhåll till att vi inte heller ska fostra ungdomarna till att friluftsliv och alkoholförsäljning till minderåriga hör ihop.

Sedan vad gäller alkohol och fjällsäkerhet så finns det inte mycket diskussion om kombinationen alkohol och hårt väder på kalfjället ur ett fjällsäkerhetsperspektiv, utan det handlar endast om vem som ansvar för individers fjällsäkerhet.

Jag själv hade väl hellre sett en konstruktiv diskussion ur fjällsäkerhetsperspektiv och hur man kan arbeta för att öka fjällsäkerheten, t.ex. STF. Alla andra punkter på en fjällsäkerhetslista skulle man nog kunna diskutera på ett konstruktivt sätt, men just det här med alkohol är väldigt känsligt. Pratar man trafiksäkerhet så är det inte konstigt att prata alkohol, men det kanske är lättare eftersom det är förbjudet. Det skulle ju inte gå att sälja alkohol under ett cykellopp eftersom det är förbjudet att cykla berusad, men det är inte förbjudet att gå på kalfjället i hårt väder berusad. Men det gör det ju inte lämpligt för det. (Och snälla [raderat invektiv] grabbar, skriv nu inte att jag har sagt att vi ska ha alkoholförbud på fjället. Suck i förskott.).

Nu vet vi att ni tycker att var och en ansvar för sig och att arrangören av ett arrangemang inte har något ansvar alls. Typ. Dags att försöka kliva vidare kanske.

Sedan en sak till. Att försöka ta ansvar för något är inte samma sak som att stå juridiskt ansvarig om något går galet. T.ex. försöker Vätternrundan genom sitt arbete och regler kring somnaproblemen ta ansvar för konsekvenserna av sitt arrangemang. Det betyder inte att de är juridiskt ansvariga om någon skiter i det.

Senast redigerad av en moderator:
Säkerhet och ålder?

Jag tänker två saker när jag läser ovanstående inlägg.

Det första handlar om säkerhetsdiskussionen. Och det är ju bra att några vill att det ska vara säkert på fjället. De flesta vill nog ha säkerhet var de än vistas. Säkerhet i trafiken, säkerhet i hemmet, säkerhet i trädgården och så vidare. Men i alla miljöer där människan vistas kan det ske olyckor som vi måste kalkylera med. Hur farligt är det t.ex. i köket eller badrummet? Kan jag skära mig, bränna mig eller halka på golvet? I detta fall är fjället inget undantag. Klart människor inte vill utsätta sig för risker i onödan.

Men jag tror att flera stycken i detta forum värderar riskerna med området runt Storulvån olika. En del tänker sig om rådet som vildmark där man måste förbereda sig från topp till tå med prylar och säkerhetstänkande, medan andra ser det som en lutande och välkänd promenad ett stenkast bort från parkeringen. Ungefär som människor i Stockholm upplever Nackareservatet eller liknande

Om man tillhört den senare gruppen har man nog svårt att ta nykterhetsdebatten som en säkerhetsdebatt. Det blir liksom inte farligare i Personalbacken än vad det blir i köket, kanske ruvar till och med den senare platsen på långt fler potentiella faror än den förra, och om vi i så fall diskuterar onykterhet ur säkerhetsaspekt skulle det förmodligen vara förbud på fylla framför grytorna.

Den andra saken jag tänker på är den påstådda utskänkningen till ungdomar. Själv såg jag unga vuxna i mängder, (och jag hoppas inte det är dessa som vi ska beskydda eller fostra), men jag kan inte minnas att jag såg omyndiga ungdomar. Det kan ju verka som blahablaha att jag inte såg omyndiga ungdomar, men som gymnasielärare är jag relativt vass på att bedöma åldern på människor mellan 16 och 20. Dessutom jobbar jag både på Meråker videregående skole och Åre gymnasieskola – vilket betyder att jag jobbar på de två gymnasieskolor som ligger närmast Storulvån. Faktum är väl att det inte finns några skolor närmare än 15 mil åt något håll, så om jag inte hälsat på någon elev betyder det i princip, att det inte varit en gymnasist från vare sig det svenska eller norska närområdet närvarande. Nu kan de självklart ha kommit någon annanstans ifrån och sett vuxna ut, det medger jag, men jag ställer mig tvekande till påståendet om att minderåriga blivit serverade sprit. Och jag, det kan jag med trygghet säga, stod parkerad i baren hela lördagskvällen så de kan knappast ha smugit förbi.

Så: själv tackar jag för ett välorganiserat party och massor med fina föreläsningar och kurser.

Mvh
Martin Alzén

Vi har nog förstått vad det är du är ute efter Anneli, framförallt som du har återkommit till det i några omgångar nu. Om du inte har förstått vad den allmänna åsikten i det som skrivits än så länge så får du nog starta en ny tråd eftersom denna är så långt gången och "infekterad" i dina ögon.

Om du vill ha sådana svar och åsikter som du är ute efter så får du nog rikta dig till ett annat forum för som jag kan se det så är nog dom flesta inte riktigt är överens med dig.

Däremot säger jag inte att det inte är en viktig fråga att diskutera säkerhet på fjället men i detta fallet så verkar dom flesta vara överens.

//Peter
(som för övrigt anser att det är tråkigt att du skall använda dig av ett så generalliserande uttryck som "korkade grabbar")

Jag vet inte hur ni själva fungerar men jag själv skulle aldrig komma på tanken att skriva det här öppna brevet om jag inte visste att det var som jag påstår.

När jag var 12 år var jag 172 cm lång och kunde lätt ta mig in där det var 15 år och min pappa var tvungen att åka till idrottsförbundet och visa upp mitt pass för att någon ungdomstränare i en annan klubb klagat på att jag var för gammal för att tävla i min åldergrupp. På systemet är de nog väldigt tränade i att bedöma folks ålder men jag var lik förbaskat över 30 år innan jag kunde köpa nåt utan att visa leg. Hur gamla grabbarna är vet de bra själva och jag har ingen anledning att ifrågasätta dem på deras uppgift.

Vända mig till ett annat forum? Så vi ska bara ta upp frågor här som alla tycker lika, -kul och konstruktivt? Vad jag förstår så tycker inte alla lika, men en hel del håller med mig men det är uppenbarligen inte tillräckligt högt i tak här för att alla ska våga säga vad de tycker offentligt. Det kommer en del via mail och meddelanden. Jag har även fått stöd från ansvarig på en annan STF-anläggning. Kanske någon tycker att det är fel på de personer som väljer att ge mig stöd via meddelanden och mail, jag vill snarare påstå att det är väldigt fel på takhöjden här. Många av de som "klagar" rejält här gör det för övrigt också bakom ridåer.

Citat Norrman
"Om du vill ha sådana svar och åsikter som du är ute efter så får du nog rikta dig till ett annat forum för som jag kan se det så är nog dom flesta inte riktigt är överens med dig."

Jag tänkte att om jag startar en sådan här tråd så får jag ju finnas med ett tag. Som det låter nu så blir det nog max en vecka. Därutöver har Utemagasinet inte svarat, och det ska dessutom komma svar från STF centralt.

Slutligen vad gäller "korkade gubbar" så, ja, vitsen var ju att försöka lyfta fram den tidigare kritiken mot skitnödiga tanter och liknande-nivån. Men visst, om vi är överens om att vi skippar skitnödiga-tanter-nivån och mest-elak-vinner-en-resa-till-Bahamas så är ju det trevligt. Men det går visst trögt ser jag.

Så, nu får ni komma med nåt rejält nytt innan jag kommer med nya kommentarer.

Senast ändrad:
- att jag funderar kring om det är så här vi vill fostra ungdomarna att idka friluftsliv och tänker då främst på
- lämpligheten är att gå upp på kalfjället i hårt väder när man är festrusig ur ett fjällsäkerhetsperspektiv eftersom det går stick i stäv med den skolning jag själv fått (för övrigt inom STF).

Hur hade du tänkt att fostrandet skulle gå till? Eftersom du inte är ute efter att förbjuda alkohol i fjällen så tänker jag mig att du menar att någon slags utbildning i ämnet skulle vara på sin plats. Det tror jag är dömt att misslyckas. Om jag nu tar och generaliserar lite så hör det ungdomen till att dricka. Det är alltid läge för en fest. Vare sig man är i stan eller i fjällen. Pekpinnar och föreläsningar har inte hjälpt i stan och jag tror inte på bättre framgång i fjällen. Det enda man kan göra är att vara ett gott föredöme och hoppas att ungdomarna hinner festa av sig och växa upp innan de råkar ut för någon allvarlig olycka.

Personalen på fjällstationerna, som jag har besökt, har varit ganska ungdomlig, så eftersom det tillhören sakernas natur, tror jag att det lätt ses mellan fingrarna på både gästernas och personalens festande. Väntar man sig något annat kan man lätt bli besviken.

Givetvis talas det alltid utåt om att man tar väldigt seriöst på både det ena och andra, med riktlinjer, regler, kvalitetssäkring och allt vad det heter. Men teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Jag har själv inte erfarenhet av att jobba på just fjällstationer, men däremot i liknande situationer på andra arbetsplatser där den officiella hållningen utåt till alkohol varit väldigt strikt, och där en olycka kunnat få bra mycket värre konsekvenser än på fjällen. Men i praktiken var det väldigt dåligt efterlevt. Givetvis inte av alla men en del. Och väldigt mycket sågs genom fingrarna.

Så är det, tror jag. Vi skall inte vänta oss några underverk vad gäller alkoholdisciplin. Våra högt ställda personliga ideal delas nödvändigtvis inte av så värst många andra. Utåt kanske, men inte i praktiken. Det är som det är.

Att försöka fostra unga i deras alkoholkonsumtion är en bra och ärofull tanke men jag tror inte det leder till så mycket i verkligheten.

Jag vet inte hur ni själva fungerar men jag själv skulle aldrig komma på tanken att skriva det här öppna brevet om jag inte visste att det var som jag påstår.

Men nu är du ju där igen!
Du skriver om och om igen att du aldrig skulle skriva något om du inte visste att det var som du påstår men ändå håller inte en del med dig som har varit på exakt samma tillställning som du.
Du klarar ju inte av att andra inte har samma uppfattning som du!
Så uppenbarligen, i mina ögon, kommenterar du det faktumet att andra upplever saker och ting på ett annat sätt.
Ja! Det måhända att det har serverats alkohol till minderåriga men ingen har hävdat något annat än att detta är fel om så skulle vara men i övrigt så är inte alla av samma uppfattning.
Åter igen! Vill du att andra skall ha en annan uppfattning så får du nog vända dig till ett annat forum.

Så, nu får ni komma med nåt rejält nytt innan jag kommer med nya kommentarer.

Om det skall komma något nytt i denna tråden så är det väl ändå upp till trådstartaren att komma med något rejält nytt för att andra skall göra det för än så länge har du bara upprepat dig.

//Peter

Fostra ungdomar, så nobelt. Men ska de inte fostras i ett komplext samhälle för ett fullständigt liv? ett där man både kan vara i naturen och dricka alkoholhaltiga drycker (nej jag förespråkar inte fylleslag, det finns andra sorters alkoholintag)

Föregå med gott exempel, visa att en god middag med vin inte diskvalificerar för uteliv, och tvärtom. När man paddlat klart kan ett glas vin eller en öl i solen vara underbart. varför ska STF då vara enkelspåriga?

Ge dem bra förebilder, festa med förnuft. ha kul både på kvällen och dagen, det går att klara både och. Låt STF visa den kombinationen.

eftersom det går stick i stäv med den skolning jag själv fått (för övrigt inom STF).

Sist vi såg några som hävdade just det som ursäkt för sina handlingar så sprängde dom bort tusenåriga buddastatyer och förtryckte ett helt land.
Livets ord och några till lär väl oxå ut en del saker som de anser skall vara styrande för alla andra.

Livet i fjällen är en fest!

LIVET I FJÄLLEN ÄR EN FEST
På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är kåt
vi skulle gå på Storulvån och dansa oss en låt
vi grundade med groggen, Greven, Plast och jag
och fredagsdrömmen växte om en fjälltopp fluffig och glad

Livet är en fest
Håll mä om dä folk och fä
Men om livet är pest
Fjällen värmer bäst

Men när vi kom till Storulvån, då var det nåt som vid för stod
där var det glatt och trängsel, och många som log
vi satte oss i baren och tog en flaska vin
Och drömmen börja slakna om en fjälltoppen så hög och fin

Livet är en fest......

Sen hängde vi i STF-baren, drick min broder, drick
orkestern malde svensktopp och sista dansen gick
och jävlar vad jag ville på fjället, att det nånstans fanns en topp
som kunde komma fram ur snöröken, fram till mig och säga: HEJ !

Livet är en fest ......

Sen stängde dom och vi gick till tältet, vår fredagsdröm var slut
Jag spydde i en snödrivan, blev utskälld av en skitnödigkärring
Men glöm din värk i hjärtat och glöm ditt kneg min vän
För snart så är det fjällfest igen, då försöker vi igen

Livet är en fest......

Hur hade du tänkt att fostrandet skulle gå till? Eftersom du inte är ute efter att förbjuda alkohol i fjällen så tänker jag mig att du menar att någon slags utbildning i ämnet skulle vara på sin plats. /och så vidare./

Kul med lite mer konstruktivt.

Ja, hur det ska gå till har jag inget facit på och ser väl ungefär samma problem som du gör men jag tror vi/man inom STF behöver ta oss/sig en funderare. Kanske man kan kolla runt om det finns sporter där man lyckas bättre än andra och se om det finns något man kan ta efter.

Annars tänker jag mig att de första spadtagen skulle kunna handla om att man från STF har en policy om alkohol och fjällsäkerhet och det är ju inte så svårt att väva in alkoholdelen i utbildning och information om fjällsäkerhet.

Jag har en polare som ringde fjällräddningen förra året för att hennes polare var alltför utmattad och det kom en full fjällräddare på skoter. Hon fick ringa fjällräddningen igen och be dem skicka ny hjälp, nu både till kompisen och den fulla fjällräddaren. Det uppfattades som heltossigt "officiellt" men vad jag förstått så var det känt att det inte var första gången har var ute på såna tossigheter. Trots att det var så tossigt och det finns så tydliga regler så hade ingen dragit i nödbromsen innan. För att underlätta att kunna dra i nödbromsen innan för oss alla vad gäller alkohol på fjället på skidor om det går överstyr så behövs det mer spridd kunskap och policys eller nåt. Tror det skulle kunna hjälpa.

Det här med goda förebilder osv, det finns det gott om, men frågan är väl om man ska/bör/vill göra något mer.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg