Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Ursäkta att jag störde er med mitt utbrott ovan men jag blir så j...a trött. Det var egentligen det här jag skulle skriva.

Har precis pratat med Anneli som informerade om att hon har lämnat utsidan (och som för övrigt bjöd på chilenskt rödvin).

Jaha, då har en av de bästa här på utsidan försvunnit, tyvärr en av tjejerna. Inte helt otippat, spottar man någon i ansiktet kan man ju sen inte tro att de ska stanna kvar. Tror inte tjejer gillar råa lumpartongångar i fotknölshöjd. Jag undrar också hur det hade låtit om det var en karl.

Jag önskar Anneli lycka till på Muztagh Ata som väl stod på tur och hoppas hon får in pengarna till sin värstingtur som hon drömmer om.

Jag avslutar också mitt medlemskap. I ren protest.

o nooooo slutar du också, först anelliiiii och nu du

forumet kommer aldrig att bli sig likt!

Alkohol hör inte hemma på fjälltopparna

Annelie
Jag tycker att det är skönt att det finns människor som någonstans har utvecklas vidare i livet och inser att alkohol inte hör hemma på fjällstationer eller där man upplever saker. Att bedöva sina sinnen är inget som jag önskar att mina barn skall göra.
Krog och droger… Jag har tillbaks i tiden jobbat och öppnat upp restauranger/disco. Jag har sett så mycket, människor som är påverkade av någonting vi beter oss rätt så underligt, när man står vid sidan om och tittar på utan att du själv är onykter eller påverkad. Jag frågad mig själv beter jag mig verkligen så där löjligt när jag har druckit. Självklart så är det många som kan upplevas ha roligt men man kan hitta bättre alternativ.
Miljön är uppbyggd på att du skall dricka så mycket som möjligt, och speciellt inte kunna prata ett vettigt samtal med för hög musik, så du är tvungen att dricka på och skrika och smälta in i miljön. Om du sen går hem utan en tjej, så är du ofta lite mer påverkad. I vissa kulturer så ser människor på folk som dricker alkohol, som outvecklade individer. I Sverige så har det blivit mer vanligt med alkohol överallt var man än kommer. Det tycker jag är tråkigt, jag har drivit andra ställen som i stället för att servera sprit, som bedövar dina sinnen så serverade jag Chinsana(Uppiggande) i snapsglas AME vin i vinglas Chokladlatte gjord på 75 %(kakao som är upppiggande mm) dom alternativ gör att du då skärper dina sinnen istället för att bedöva och dessutom nyttigt för din kropp även dagen efter.

Naturupplevelser för mig är att man skall vara klar i sina sinnen, så jag tycker inte om att ett destruktivt levnadssätt har tagit sig upp till fjälltopparna. Jag vill påpeka att jag är inte nykterist.

det jag uppskattar mest är den nyanserade diskussionen, hur man utan att kategorisera helt öppet kan samtala om alkohol och dess effekt på oss människor i olika situationer.. det jag gillar mest är att jag haft förstånd nog att inte stoppa huvet i getingboet.. den här gången.. men, kommer paul och påstår att flaskan är viktigare än innehållet så är det kört.. ;)

skillnad på inlägg

Fint inlägg chilichoklad. Jag vill återigen understryka att det var inte alkoholen i sig som jag personligen satte mig upp mot. Att reducera naturen, resan, mötet eller vad det nu kan vara för avbrott i vardagen, till en ursäkt för excess av droger är dumt tycker jag.
(att dricka sig berusad har inget att göra med en sipp highland eller ett glas vin)

Det är intressant att se att såpass många har ett binärt seende på alkohol. Orden, måtta, sluta och stopp tycks inte finnas alls för vissa.
Men det är klart att svart och vitt förenklar mycket.
Trist bara att det mesta är grått och blandar man hela paletten så blir det brunt.....

Att anse att de som förmedlar sina åsikter och observationer måste bemötas personligt är oxså ett intressant fenomen, ämnen ersätts med individer....svårt all hållaisär eller onykter?

Snart blir det väl dax att säga att våra bröder i västers påskfirande är olämpligt i fjällen....

Nog har jag sett att de anpassar verksamheten dan efter till vad kvällen före bjöd.

Jag är medlem i STF, p g a vandrarhemmen. Jag får dessutom rabatt på DNT:s stugor, t ex Finsehytta som jag låg
på i somras efter avslutad tur. I svenska fjällen har jag inte vandrat sen 1998 - jag har vandrat mer i Andorra!

Jag är inte nykterist, men dricker alkohol mycket sällan. Jag moraliserar inte över att folk dricker, men för dem som uppträder stökigt och påträngande i skydd av spriten har jag enbart förakt, "varför dricker du när du inte kan?"

Det finns inget orimligt i att medlemmar har synpunkter på vad STF ska syssla med. Man kan ha olika meningar om den saken och jag kunde ha haft åtskilligt att säga om det gällt reguljär verksamhet på ex.vis fjällstugor (som jag ändå undviker). Men just Storulvån, ett slags fjällpensionat
vid väg, kan jag bara inte ta på allvar. Inte ens Gjendesheim (vid väg) eller Finsehytta (vid järnväg och cykelväg) går att
jämföra.

Flera vettiga inlägg har ifrågasatt idén om STF:s "fostrande" ansvar. Allt som går att säga på den punkten är redan sagt,
så jag avstår. Men jag kan inte låta bli att kommentera bemötandet i övrigt.

Redan i början får TS veta att hon har en "bajsnödig" syn på alkohol - oklart om det är hennes verkliga yttranden, som kommenteras. Den enda "syn" jag noterar är att man inte bör utöva krävande friluftsliv med alkohol i kroppen.
Det antyds också att hon gnäller (genom att yttra sig i öppet brev) istället för att visa civilkurage (genom att yttra sig
mindre offentligt?). Någon noterar misstänksamt att hon först på sidan fem av tråden uppger källan till påståendet om sprit
till minderåriga. Vilket möjligen kan bero på att den besvarade frågan ställdes på samma sida - av en av de tilltalade.

På trådens näst sista sida insinuerar någon att TS "inte pallade ansvaret och drog". Den som i FEMTON (15) uppföljande inlägg bemöter de mer seriösa synpunkterna, och kanske inte bara dessa, har rimligen tagit så mycket ansvar det går. Skälen att TS drog vet vi inte och jag förfaller inte till att diktera andras motiv. Jag har själv några gånger dragit mig undan eftersom personangrepp,
av det slag vi sett här, har enbart destruktiva syften. Jag vet också att det är lönlöst att bemöta illa underbyggda, eller rentav lögnaktiga, angrepp. Då blir dessa bara fler och grövre.

Ett par personer talar om "överförmynderi" - det i SAOL upptagna ordet "förmynderi" är tydligen inte starkt nog.
Det är däremot komiskt, ty överförmyndares uppgift är bl a att övervaka förmyndare.

Signaturen bigskier noterar TS:s sorti i triumferande ordalag, förnuftets seger över trångsynen, en stor dag för mänskligheten.
Det kanske är något slags lustighet. bigskiers eget bidrag till förnuftet i denna tråd består av något slags visa
på osannolikt usel vers, med uttrycket "skitnödig kärring" som poetisk höjdpunkt …

Sådan är alltså tonen på Utsidan . clindh tycker han modererat tillräckligt och den som äger siten har alltid rätt -
andra siteägare skulle förmodligen ha låst tråden.
Det är tänkbart att han därmed också valt vilken ton och vilka medlemmar han vill ha i fortsättningen.
Mer har jag inte att säga i denna tråd.

Har suttit och läst hela tråden nu... Vilket nöje. Några saker vill jag säga:

Först Anneli du har sett att vissa personer här på utsidan inte tar kritik. Vissa ser sig själva som normen och snällt sagt hatar de som inte tycker som de själva. Du har mött dem i några klätter-trådar. Här kommer ett råd diskutera INTE alkohol eller alpin klätterstil det kan leda till påhopp.

(Diskutera inte knivar heller det leder bara till tokigt långa trådar).

En stjärna i kanten till -patric- som höll sig utanför... Men du missade säkert tråden du oxå.

Och sist . Det är du Tomas (vissa kallar dig Bajs-tomas, fast det gör inte jag) som drar igång den dåliga stämningen i denna tråd. Du gör en "Stockholms natt" (lägger du första sparken , så bangar inte jag).

Läser man första inlägget vad det faktiskt står så finns det inget gnäll. Men visst så tror jag att Anneli anser att fylla och fjäll inte hör ihop. Det gör det inte. Men det väldigt kul att vara full på kalfjället.(och korkat)
Men av det som Anneli skriver ser jag inget önskat förbud mot alkohol på fjällen. Däremot så ser senare svar från någon som försöker försvara sig och något brunt som anfaller.

Jag tycker att det mest intressanta fenomenet som kan skådas i tråden är att väldigt många av de inledande kommentarerna bara ägnade sig åt att ifrågasätta Anneli. Inget bemötande av frågeställningen eller korrigering av eventuellt felaktiga uppgifter utan bara en massa "du har fel".

En gammal rådman jag en gång kände berättade att det värsta målet vid tinget i Gbg var, och han skojade givetvis, en trafikolycka vid Korsvägen i rusningstrafik, det fanns minst två inblandade, medåkande vittnen, andra vittnen och de två polismän som dirigerade trafiken därstädes, minst 8-9 som envar sett något helt unikt.....att ur det få fram en skyldig och ansvarsbit måste varit en pärs.
Det påminner ju inte så lite om den här fjällfesten........

Sådan är alltså tonen på Utsidan . clindh tycker han modererat tillräckligt och den som äger siten har alltid rätt -
andra siteägare skulle förmodligen ha låst tråden.
Det är tänkbart att han därmed också valt vilken ton och vilka medlemmar han vill ha i fortsättningen.
Mer har jag inte att säga i denna tråd.

Jag tycker du och några till drar det här lite väl långt. Det är väl ingen liten oskylldig unge som alla helt skoningslöst krossat. Det är ju ändå en kvinna i 40års åldern som på fler än ett sätt själv visat prov på att kunna säga sin mening.

För det första tycker jag Anneli misslyckades ganska rejält med sitt första inlägg, hade hon varit lite tydligare och formulerat sig bättre är jag ganska övertygad om att tråden utvecklats på ett helt annat sätt.

Rubriksättningen, det upplevda moraliserandet, kritiken som inledningsvis riktades ganska brett skapade allt sammantaget naturligtvis ett behov hos folk att säga sin mening.

Väl där är inte heller TS sen med att ressensera och dömma ut deltagare och kommentarer som inte anses passa in.

Från rubriken "Fjäll och fest, hur hör det ihop?" med flera olika infallsvinklar går sedan tråden över till att fullt ut vara tillägnad stf. Jag är inte säker på att alla var med på den svängningen.

Personligen undrar jag tex var resonemanget om utemagasinet tog vägen.

Jag tycker moderatorerna här inne sköter sin uppgift på ett lysande sätt och kan, varken här eller i andra trådar, se behov av ökad aktivitet från deras sida. Nej enligt min mening får vi nog alla ta lite ansvar för att det här spårade ur. Även Anneli.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg