Jag är medlem i STF, p g a vandrarhemmen. Jag får dessutom rabatt på DNT:s stugor, t ex Finsehytta som jag låg
på i somras efter avslutad tur. I svenska fjällen har jag inte vandrat sen 1998 - jag har vandrat mer i Andorra!
Jag är inte nykterist, men dricker alkohol mycket sällan. Jag moraliserar inte över att folk dricker, men för dem som uppträder stökigt och påträngande i skydd av spriten har jag enbart förakt, "varför dricker du när du inte kan?"
Det finns inget orimligt i att medlemmar har synpunkter på vad STF ska syssla med. Man kan ha olika meningar om den saken och jag kunde ha haft åtskilligt att säga om det gällt reguljär verksamhet på ex.vis fjällstugor (som jag ändå undviker). Men just Storulvån, ett slags fjällpensionat
vid väg, kan jag bara inte ta på allvar. Inte ens Gjendesheim (vid väg) eller Finsehytta (vid järnväg och cykelväg) går att
jämföra.
Flera vettiga inlägg har ifrågasatt idén om STF:s "fostrande" ansvar. Allt som går att säga på den punkten är redan sagt,
så jag avstår. Men jag kan inte låta bli att kommentera bemötandet i övrigt.
Redan i början får TS veta att hon har en "bajsnödig" syn på alkohol - oklart om det är hennes verkliga yttranden, som kommenteras. Den enda "syn" jag noterar är att man inte bör utöva krävande friluftsliv med alkohol i kroppen.
Det antyds också att hon gnäller (genom att yttra sig i öppet brev) istället för att visa civilkurage (genom att yttra sig
mindre offentligt?). Någon noterar misstänksamt att hon först på sidan fem av tråden uppger källan till påståendet om sprit
till minderåriga. Vilket möjligen kan bero på att den besvarade frågan ställdes på samma sida - av en av de tilltalade.
På trådens näst sista sida insinuerar någon att TS "inte pallade ansvaret och drog". Den som i FEMTON (15) uppföljande inlägg bemöter de mer seriösa synpunkterna, och kanske inte bara dessa, har rimligen tagit så mycket ansvar det går. Skälen att TS drog vet vi inte och jag förfaller inte till att diktera andras motiv. Jag har själv några gånger dragit mig undan eftersom personangrepp,
av det slag vi sett här, har enbart destruktiva syften. Jag vet också att det är lönlöst att bemöta illa underbyggda, eller rentav lögnaktiga, angrepp. Då blir dessa bara fler och grövre.
Ett par personer talar om "överförmynderi" - det i SAOL upptagna ordet "förmynderi" är tydligen inte starkt nog.
Det är däremot komiskt, ty överförmyndares uppgift är bl a att övervaka förmyndare.
Signaturen bigskier noterar TS:s sorti i triumferande ordalag, förnuftets seger över trångsynen, en stor dag för mänskligheten.
Det kanske är något slags lustighet. bigskiers eget bidrag till förnuftet i denna tråd består av något slags visa
på osannolikt usel vers, med uttrycket "skitnödig kärring" som poetisk höjdpunkt …
Sådan är alltså tonen på Utsidan . clindh tycker han modererat tillräckligt och den som äger siten har alltid rätt -
andra siteägare skulle förmodligen ha låst tråden.
Det är tänkbart att han därmed också valt vilken ton och vilka medlemmar han vill ha i fortsättningen.
Mer har jag inte att säga i denna tråd.