Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Trist att en av de verkligt engagerade flickorna lämnar tråden, efter påhopp och halvhot, för så har jag uppfattat det.
Givetvis får man inte svära i kyrkan och att ifrågasätta vodkabältets festelexir det är obra. Ändå delar nog de flesta här uppfattningen att ungdom och barn skall inte kunna gå i baren och handla. Den politiken förs ju och stöds av utskänkningslagen.
Anneli försökte få igång en seriös debatt och möttes av flera med att det här sköter vi. Hennes uppfattningar togs från henne, ifrågasattes av de som inte sett och upplevt vad hon sett och upplevt, hade ni gjort det mot en karl här?
Huruvida man skall agera i situationen eller om det mognar efter lite besinning är både individuellt och kan kräva finess.
Men vilka attityder vill vi lära ut. Bara för att det går väl betyder inte att det kunde bara gått väl...
Omdöme och förmåga är väl inte de bästa dagen efter kvällen före.
Själv tycker jag att man kan hålla fest var som helst och dagen efter får man styra kvällen före.
En liten Wirre på kvällen bär jag gärna och tar samt njuter av ute i terrängen.
Men som en gång gulsotssjuk och tvångsmässigt nykter i ett år, har jag studerat hur löjliga vissa blev av sitt drickande och vad det kostade morgonen efter. Ålder ger inte automatiskt gott omdöme.
Jag tycker det är trist att tonen var så låg och nivån så enkel när ämnet både var provocerande (uppenbart för provocerande för vissa) och visst hade förtjänat ett trevligare slut än det fick.
Annelis friska inlägg och livfulla reseberättelser kommer att saknas.
Livet går vidare.

Precis som du, tar jag gärna med mig min single malt jag också!!!
Men, till skillnad från vissa så känner jag mig inte hotad eller utpekad av Annelis inlägg! Vem som helst har väl rätt att tycka till, eller hur?
Som jag förstår, så var det inte din rätt att ta med whiskey upp på fjället som var ifrågasatt, eller hur?

Lars Östlin

Jag känner mig varken hotad eller utpekad och jag har aldrig hävdat att min rätt att ta med whiskyn har varit ifrågasatt. Det var ett svar på inlägget innan och det hade Anneli inte skrivit.
Har heller aldrig hävdat att alla inte har rätt att tycka till men skriver man ett inlägg får man också vara beredd på ett svar. Man har ju rätt att tycka till, eller hur!
//Peter

Om jag förstått det rätt så skrev någon något mindre trevligt, vem det var eller vad som skrevs vet jag inte för det är borttaget. tydligen har denne även bett om ursäkt.

Sen har Anneli debatterat sin ståndpunkt och flera av oss har sagt emot. Att hon upplevt saker är det nog ingen som ifrågasatt. Någon ifrågasatte hennes ålderbedömning, men det är en annan sak.

Att inte alla håller med henne i de slutsatser hon drog är väl naturligt.

just nu är det tydligen en massa dåliga vibbar härinne med tanke på ett flertal inlägg efter att hon drog sig ur. Men debatt får man räkna med, även en högljudd sådan.

om någon hotade henne var det fel, och tydligen också utrett.

jag hoppas Anneli återkommer till utsidan och tar debatten

Christian

Hoppas du kommer tillbaka Annelie!

Har inte följt den här tråden speciellt noga men jag hoppas verkligen Annelie kommer tillbaks till oss på Utsidan! Om inte kommer jag att sakna hennes underbara reseberättelser!

/Janne

Jag känner mig varken hotad eller utpekad och jag har aldrig hävdat att min rätt att ta med whiskyn har varit ifrågasatt. Det var ett svar på inlägget innan och det hade Anneli inte skrivit.
Har heller aldrig hävdat att alla inte har rätt att tycka till men skriver man ett inlägg får man också vara beredd på ett svar. Man har ju rätt att tycka till, eller hur!
//Peter
Självklart ska man vara beredd på svar om man framför en frågeställning. Men svaren bör då också gälla det som frågan var. Självklart har man rätt att tycka till!
Men läser man den ursprungliga frågeställningen som Fan läser bibeln, då blir det ju så fel svar och fula personangrepp till följd i stället.
Enligt mig så ifrågasatte aldrig Trådstartaren vår personliga rätt att bruka alkohol om vi känner för det.

ha det bra där ute!

Lars Östlin

Men läser man den ursprungliga frågeställningen som Fan läser bibeln, då blir det ju så fel svar och fula personangrepp till följd i stället.

Det är väl mer regel än undantag att diskussionerna här halkar i den riktningen? Och inte bara här när jag tänker efter, utan det ser man överallt där diskussioner förs. Det krävs lite självdisciplin utöver det vanliga för att det inte skall bli så. Det är lätt att övertolka och läsa in saker som aldrig menats. Det är som med diskussioner annars också. Bara för att någon är tyst när någon annan pratar, så betyder det inte nödvändigtvis att han/hon lyssnar på vad som sägs. Och samma sak gäller säkert även det skrivna. Man läser igenom texten men tänker inte så noga på vad det är som skrivs. Man utformar det som sagts eller skrivits för att passa in på det svar som man börjat fundera på redan innan man läst klart. Om då båda för diskussionen på samma sätt så är det ju inte konstigt om det blir fel.

Blir man kallad skitnödig tant för att man vill föra en diskussion om alkohol i fjällen fattar jag att man tröttnar. Tråkigt att det blev såhär...

hade ni gjort det mot en karl här?

Ja. Hade du kallat mig för sexistisk även om jag inte var utlänning?
Det kortet funkar inte riktigt här va? Ursprungsinlägg var av en gnällig karaktär, det måste väl ändå samtliga här kunna hålla med om.
Anneli beskriver sina upplevelser, men ett flertal utav de andra deltagarna kommenterar med sina upplevelser då de inte kände igen sig i Annelis beskrivning. Är det verkligen att klassa som påhopp och att hon togs ifrån rätten till sina egna upplevelser?
Vidare så anklagar hon fjällstationen för att på ett ytterst nonchalant sätt ha brutit mot svensk lagstiftning, jag vet inte hur ni andra tänker och fungerar, men jag tar väldigt allvarligt på sådana anklagelser och tänker man göra liknande uttalanden i det offentliga rummet så bör man ha väldigt torrt om fötterna. Ändå dröjer det till sida nummer fem innan hon delar med sig av källan, varför?
Det är förmodligen inget vi kommer att få veta, eftersom det tydligen var lättare att ta på sig offerrollen och avsluta sitt medlemskap här när ens åsikter inte delas av andra.

Du "Bajs"-Tompa (Konstigt, Tomas Härngren har väldigt mycket åsikter här men jag fick inte ett enda svar när jag googlade, verkar mer vara någons vapendragare, "Bajs" är för övrigt NNs egna ordval här i tråden).
Det är du som ifrågasätter det som påstås och du får svar direkt att hon inte bara gissar, dvs vet. Då kan man ju räkna ut att hon har snackat med dem själv eller något annat som gör att hon vet. Det är ju inte så avancerat om man bara tänker lite eller? Vi andra, om vi nu ska använda vi istället för jag, tyckte int ed et handlade om huruvida hon bluffade eller inte. Du verkar lite känslig, är det en en öm tå eller? Igen?
Och du "Bajs"-Tompa, jag håller inte med dig. Det verkar ganska öppenbart att inte alla håller med dig.

Senast ändrad:
Ursäkta att jag störde er med mitt utbrott ovan men jag blir så j...a trött. Det var egentligen det här jag skulle skriva.

Har precis pratat med Anneli som informerade om att hon har lämnat utsidan (och som för övrigt bjöd på chilenskt rödvin).

Jaha, då har en av de bästa här på utsidan försvunnit, tyvärr en av tjejerna. Inte helt otippat, spottar man någon i ansiktet kan man ju sen inte tro att de ska stanna kvar. Tror inte tjejer gillar råa lumpartongångar i fotknölshöjd. Jag undrar också hur det hade låtit om det var en karl.

Jag önskar Anneli lycka till på Muztagh Ata som väl stod på tur och hoppas hon får in pengarna till sin värstingtur som hon drömmer om.

Jag avslutar också mitt medlemskap. I ren protest.

Senast ändrad:
?... Ursprungsinlägg var av en gnällig karaktär, det måste väl ändå samtliga här kunna hålla med om..

Anneli skrev i sitt innlägg om festandet så här:

"Utöver aktiviteter som toppturer, kurser och föreläsningar, vilka jag tycker var bra och trevliga i sig, festades det på kvällarna. Det såldes alkohol, även till minderåriga. En del festade loss rejält"

Jag uppfattar det inte som speciellt gnälligt, hon efterlyste sedan en diskusion om det är vettigt att dricka så att man är bakis innan man går på topptur?

Tycker inte det var gnälligt!

Sen kom det en massa svar vilken fest var du på, den jag var på var kavlugn. Allt detta triggat av "en del festade rejält" ja, det var nog några ömma tår som det trampades på...

seobserver och bulingen m fl

Ni kan inte själva komma in och hålla på och antyda sexism och jag vet inte vad. Visst, det var någon som gjorde bort sig men de flesta gjorde inte det. Undrar vilka det är som är sexister? eftersom "de stora grabbarna" tydligen måste komma in och börja peka finger?

Jag tycker också uppriktigt att det är mycket tråkigt att Anneli slutat sitt medlemskap. Men flera aspekter i hennes inledande inlägg tycker jag illa om. Och det är min rätt att framföra det på ett öppet forum likaväl som det var Annelis rätt att starta tråden. Ojdå, det ekar visst? frihet och ansvar? Men Anneli pallade visst inte ansvaret och drog?

Vi kanske ska ta och förbjuda lite eller vad tycks? Någon kan ju bli lessen?

Och jag dricker själv ytterst sällan. Några gånger per år. Så ge er med alkoholbältesgeneraliseringarna tack.

mvh
Tor

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg