Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Jag håller också med om att det fanns noll anledning för moderering. Har man en så radikalt olika upplevelse jämfört med andra på plats så är det klart att det blir diskussion. Man får komma ihåg att det är ett internetforum och inte ta åt sig så förbaskat. Jag dricker heller inte mer än 1-2 öl totalt på en vandring eller jakt så evenemanget hade inte passat mig.

Debatt om debatten

Längre trådar spårar alltid ur och handlar efter ett tag om det mesta utom det som trådstartaren avsåg. Likaså är som bekannt tonen inte alltid hovsam i forumdiskussioner och man får räkna med att bli pådyvlad åsikter och värderingar som man inte har. Det kanske är tråkigt men i alla fall ett faktum. Klarar man inte av dom de facto villkor som gäller för diskussioner på internetforum så skall man akta sig för att starta trådar.

Annelis förhoppning med det här var att få igång en diskussion i ett ämne som är viktigt men också mycket känsligt. Hon har ibland sagt att hon tycker att det är en tråkig attityd i forumen ibland men jag är helt övertygad om att hon inte har lämnat utsidan för att hon inte tålde lite buffliga toner. Hon är inte den som viker sig i första taget och hon har kevlarförstärkt skinn på näsan som någon uttryckte det en gång. Har hon valt att lämna utsidan har hon haft en god anledning till det. Kanske inte hela anledningen framgår här, men en god anledning har hon haft, det är jag övertygad om. Vad jag förstått upplevde Anneli en hotsituation just då men hon avsåg att komma tillbaka så snart den hotbild hon upplevde hade blåst förbi. Att ifrågasätta att någon upplever ett hot är som att ifrågasätta att jag upplever att äpple smakar bättre än päron.

Sedan dess har Anneli hamnat i annan turbulens som gör buffligheter på utsidan förhållandevis bagatellartade. Hon har sedan hon skrev det här fått besked om att hon har en knöl som man misstänker är elakartad och hon har genomgått flertalet undersökningar de sista två-tre veckorna och befinner sig fortfarande mitt i det (detta skriver jag med tillstånd från Anneli). Som terapi, som hon uttrycker det, håller hon nu på att snickra på en egen hemsida.

Gällande det öppna brev Anneli ställt till arrangörerna och STF har hon fått svar från Storulvån här. Jag reagerar på att platschefen på Storulvån inte anser att det finns anledning att vidta några åtgärder efter att en gäst uppmärksammat henne på att minderåriga kunnat köpa alkohol på stationen. Jag själv skulle prata med både mig själv och personalen och bättra på informationen.

Anneli fick besked från STF att hon skulle få svar från STF centralt och att de skulle återkomma och sådant kan ju ta tid. Får hon ett sådant besked vidarebefordrar hon det till Utsidan för komplettering här.

Vad gäller Utemagasinet så har Anneli inte fått något svar alls. Brukligt är väl att man svarar men de kanske laddar för något i nästa nummer. Vi får väl hoppas att det i så fall är på anständig nivå och förhoppningsvis konstruktivt.

Vilken ton det är i ett forum är alltid upp till den som håller med hemsidan att bestämma.

Kajsa
Vän till Anneli

Jag såg det där "hotet" och det var ett inlägg i stil med att man kan lista ut var någon bor mha namnet. Jag tyckte att det var en konstig formulering men knappast ett fysiskt hot, och det var väl utrett senare. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att en uppfattar en fest som ett fylleslag där barn serveras alkohol och folk riskerar livet dagen efter, bakfulla, medan flera andra hävdar annat.

en annan sak jag tycker är märklig är att dom som flitigast försvarar anneli är nyregistrerade med inlägg skrivna enbart i den här tården. hepp!

Skärpning, "häpp" skriver man eventuellt om man var 20 år gammal på 50-talet och jobbar på nåt statligt institut :)

Jag var där från torsdag till söndag. Alla dagar hade mer eller mindre hårt väder utom söndag som var både solig och lugn, dvs dagen efter det mest påtagliga festandet. Jag var även uppe vid tältet där det på lördagen blåste ca 20m/s. (Eller nere vid tältet eftersom jag kom uppifrån). Det var dock inte speciellt kallt.
Jämfört med en lördag på vilket uteställe som helst i vilken stad som helst var det ingen nämnvärd fylla. Däremot god stämning och glada människor. Precis som tidigare år.

Jag får uppfattningen att Anneli egentligen vill kritisera utvecklingen inom STF snarare än genomförandet av arrangemanget. Detta pga följande:

Anneli skriver:
"En del var i ett skick så de behövde låta bilen och skotern stå hela dagen, men skidor gick uppenbarligen att åka i alla skick."

Vidare så skriver hon i ett annat inlägg:
"Gällande de unga fjällguidernas förmåga att bedöma om folk har alkoholnivåerna på en lämplig nivå så kan jag inte uttala mig om det, men man måste nog vara ganska rejält på sniskan om det ska synas så tydligt att man blir ”petad” redan från start. Jag är övertygad om att inte många kottar skulle se att jag har druckit alkohol över huvud taget när jag har passerat gränsen för vad som är lämplig alkoholnivå för att gå på kalfjället i hårt väder."

Av detta kan man lätt dra slutsatsen att det krävs en perception som bara Anneli (eller möjligen ett fåtal fler) besitter för att se hur utomordentligt olämpliga dessa människor var att vistas ute på fjället. Slutsaten man kan dra av Annelies resonemang är att eftersom det för en vanlig STF guide inte går att bedöma gästerna skick så skall allt festande bannlysas. Ridå!

Att man inte gillar att STF säljer alkohol i en omfattning som överstiger måltidsdrickande må vara en sak men att ifrågasätta de utmärkta guidernas bedömningsförmåga på detta lätt genomskådbara sätt blir bara löjeväckande. Det är ganska uppenbart att målet för kritiken egentligen är fjällfestens existens per se och inte dess genomförande.

Jag tycker att Fjällfesten är ett utmärkt arrangemang och ser redan fram emot nästa års upplaga. Blir det ingen alkoholutskänkning så faller nog arrangemanget, trots den omfattande (och okontrollerade) skåpsupning det kommer att leda till.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg