Finns det bredare längdåkningspjäxor?

Jo visst kan det vara så, men nu frågar ju Totteman specifik efter breda pjäxor som passar på "Vasaloppet". Och de kör garanterat med samma spårprofil som i andra "låglandsspår". Dessutom hade jag definitivt undvikit pjäxor som Lundhags Guide och liknande på Vasaloppet. För varma, för tunga och avsevärt mycket sämre skidkänsla än pjäxor som passar på Rottefella NNN - bindningar.

/ Stefan

Det stämmer absolut när det gäller längdåkningsspår på "låglandet", men min erfarenhet är att det går bra med turskidor o breda pjäxor i fjällterräng. Jag tror att de gör bredare spår i fjällen, men de blir ju förstås snabbt bredare om många använder breda skidor/bindningar/pjäxor. :unsure:
Det finns säkert Utsidanmedlemmar som vet hur det förhåller sig.
Jag har inte upplevt att det är någon skillnad på maskindragna spår i lågland eller fjäll. Visst kan profilen vara lite olika mellan olika slädar om skoterdragna eller som nu är vanligt i fjällen dragna med pistmaskin. Jag har ett par Åsnes Sondre med BC bindning och Alpinapjäxor, och när jag kört i de preparedade spåren som transportsträckor till och från turer på kalfjället är det vanligt att pjäxorna kan tar i spårkanterna.

Vad gäller pjäxor för NNN killgissar jag att det finns ett begränsat antal tillverkare av skosulorna (som säkert specas av Rottefella), så med dessa begräsnningar kanske det kan vara svårt för pjäxtillverkarna att ta ut svängarna i passform?
Jag har tidigare kört med Salomons pjäxor och SNS Profil, men när jag upplevde att dessa pjäxor blev för trånga i tårna tvingades jag byta till NNN för två år sedan. Jag provade runt i pjäxdjungeln och fastnade för ett par från Atomic, men jag har relativt smala fötter och höga valv. Av de olika modeller jag provade upplevde jag Fischers som mest rymliga och glappade klart på min fot.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg