ett litet test...

Deltest 1 ännu mera bilder..

Tallkottar finns i mängder, lätt att plocka, inget sågande o klyvande
"Skogens Pellets" vill jag kalla dom !!!:)

Bilagor

• PICT0017.jpg
    PICT0017.jpg
    114.3 KB · Visningar: 500
  • PICT0018.jpg
    PICT0018.jpg
    59.6 KB · Visningar: 480
  • PICT0022.JPG
    PICT0022.JPG
    193.5 KB · Visningar: 501
Roliga inspirerande tester.

Prova gärna att borra en massa hål, stora som lillfingret går i, i botten av en burk och ställ burken på några skenor, stenar, klabbar eller dylikt så det blir en glipa på 5 cm till marken. Ställ burken ute i vinden. Sätt på kaffepannan som på din första bild och se om det blir någon effekt.. Ställer jag ut eldspisen (Moskosels) med sina borrade hål i botten, i vinden, så bara drar veden. Den värmen går dock mest till spillo eftersom det är så öppet på sidorna om pannan. Men som på din första bild, där det blir bara en liten luftspalt mellan panna och burkvägg, borde det bli supereffekt.

Raskesven

Kolla hur den här är konstruerad: http://www.glembring.se/PDF/KaminerFast.pdf

Den konstruktionen fungerar bra, men är lite för liten för mitt ändamål till kåtan. Kontaktade Glembrings men det skulle bli för dyrt att låta konstruera en större. Men kanske jag provar att konstruera en lite större med burkar. Med burkar borde det gå att göra lätt och man har ju råd att experimentera.

Raskesven

De va kul, du får inte säga nåt till nån annan men, jag tycker det är jättekul att elda...

När jag behöver ta en paus (från det mesta) så blir det en sväng ut till en klippa där det finns en förberedd eldstad. Där kan man sitta i flera timmar vid en brasa, titta ut över vattnet och glömma världen där borta. Eldar är rogivande.

(Brorsan gillade eldar när han var liten. Mamma var orolig över att han skulle lyckas sätta eld på något. Nu är han brand-&riskingenjör, så någon nytta hade han väl av sina experiment...)

Den konstruktionen fungerar bra, men är lite för liten för mitt ändamål till kåtan. Kontaktade Glembrings men det skulle bli för dyrt att låta konstruera en större. Men kanske jag provar att konstruera en lite större med burkar. Med burkar borde det gå att göra lätt och man har ju råd att experimentera.

Raskesven
Men du, jag har plockat ihop en av större burkar, tre st, som går o elda i med större vedbitar, ca 45 cm långa, man eldar från sida högst upp o överst är det en kokplatta, återkommer med bilder.
Den bär man inte runt på, utan är avsedd för basläger, popnitad,billig,utbytbar, ej stöldbegärlig, med andra ord kanske kan va ngt för nån där ute i skogen....
Men med en lucka så slipper man ju eldsprättande i kåtan.
Den går även att koppla en flexibel metallslang/rör som mynnar ut utanför kåtan.
Tack Raskesven, du verkar ha testat det mesta, kul.
Peter eldaren

Du har rätt....

När jag behöver ta en paus (från det mesta) så blir det en sväng ut till en klippa där det finns en förberedd eldstad. Där kan man sitta i flera timmar vid en brasa, titta ut över vattnet och glömma världen där borta. Eldar är rogivande.

(Brorsan gillade eldar när han var liten. Mamma var orolig över att han skulle lyckas sätta eld på något. Nu är han brand-&riskingenjör, så någon nytta hade han väl av sina experiment...)
Du har rätt i att elden är väldigt rogivande, jag har haft lite stökiga killar med ut i skogen, och det gällde att fixa tält, sovsäckar, mat, och vatten, innan man tände en eld, för tände jag elden när vi kom fram till lägerplatsen så blev dom stående som förstenade runt elden o bara glodde in i den.
Så visst, den kanske är ngt för värstingar, menar inte dig, : Följ med ut i skogen o lugna ner er runt en eld....
peter eldaren

Senast ändrad:
... Följ med ut i skogen o lugna ner er runt en eld....
peter eldaren
Ja fan alltså... några av mina bästa minnen från barndomen har med eld att göra. Kunde gå ut i skogen bara för att få elda ifred. Det var dessutom lärorikt, så lärorikt att jag märkt hur mycket sämre jag blivit sen jag har egen lägenhet och pluggar/jobbar heltid eller mer. Så numera passar jag på att elda så ofta jag kan även om det kanske inte behövs, bara som träning.

Nämnde jag...

Jag vet inte om jag berättade att strålningsvärmen från den brinnande burken inte är långt från en öppen eld, fanken va det hettar!!
Termometern jag använde är lite seg, men visade ca 65 grader ca 25 cm från burkarna i marknivå, vilket inte kan stämma när jag tänker på det , termometerelementet låg ju på en stenplatta, fanken , får göra om....
peter skuggan eldaren som aldrig mer ska göra fel....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
pjurka Är det lönt att täta ett helt tält? Gör det själv 12
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
Suveran Sy ett Bivacktält Gör det själv 26
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0
bananmannen Litet knivblad och tänger av trä. Gör det själv 3