erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen?

Hur många år ett par skor/kängor håller är ju inte så intressant, utan antalet kilometer de håller. Om ett par skor/kängor håller i 12 så visar det bara att man inte använt dem speciellt mycket.

En rätt trist kommentar tycker jag, vet inte riktigt vad du är ute efter ?? Om jag inte hade använt dem snuddens dagligen, tror du att jag hade kommenterat något här då ?? innan jag svarar på dylika frågor skall jag se till att kunna bevisa vart enda steg via GPS logg el. dylikt...

// Pzon ..

Hur många år ett par skor/kängor håller är ju inte så intressant, utan antalet kilometer de håller. Om ett par skor/kängor håller i 12 så visar det bara att man inte använt dem speciellt mycket.

Det är inte heller intressant hur långt du gått tycker jag. Landsväg, skogsstig, fjällstig, blockterräng etc etc. Allt spelar ju in. Att du gått 300 mil säger ingenting egentligen, däremot om man är friluftsmänniska och använt skorna i 10 år säger betydligt mer enligt mig.

avslutad210712

Gäst

Mina Lundhagare Professional är 9 år och har använts under 19 vandrigar av varierande längd både i km och dagar men den längsta var 27 dagar vilket torde motsvara 2 "extra" vandringar om man tycker att 9 dagar är en hyfsad normalvandring. Inte heller tror jag att mina dagsetapper är alltför korta. Lägg dessutom till en hel del användning hemmavid.

Så då vore det skoj att höra din definition av vad som menas med att "man inte använt dem speciellt mycket".

Eller så visar det att man sköter om dem noga. Man kan ju byta ut hela "båten" eller bara sulan om man slitit ut de delarna. Mina kommer att räcka väldigt länge men jag använder dem inte ens varje vecka då jag håller på med mycket annat och har både andra kängor, gympadojjor, löparskor och tom ett par stövlar (bara för hemmabruk).

Ja, visst spelar det roll hur man sköter dem, men utan bra hantverk så hjälper det inte att vara nogrann. Mina första Lundhags Alaska höll för en värnplikt i norrland och ytterligare 16 års aktivt friluftsliv. Sköttes normalt dvs infettning med jämna intervall och nya skosnören då och då.

Mina senaste Professional, specialbeställda med bred läst, var fullständiga vrak efter en barmarkssäsong. Då hade båda skaften lossnat och båda fötterna hade nöthål på cellgummit.

När jag då pratade med skomakaren och uttryckte min förvåning, svarade han ungefär att det där med 17 år kan du glömma, våra skor är (numera) gjorda för att hålla i "några år", sen vill ju kunderna köpa nya...

Slutet blev att jag efter dividerande fick köpa nya underdelar för halva priset (tydligen tyckte t o m nya Lundhags att det var väl kort livslängd på cellgummit) och fick nya skaft gratis (där erkände de att arbetet måste ha varit underlmåligt från början.

De nya började tröttna efter två år. Då hade också jag tröttnat...

...använder numera Jörnkängor och de håller gammal Lundhagsklass dvs håller mycket länge om man sköter dem. Dessutom är de lättare på foten :).

//J

Hej!

Förmodligen är det inget egentligt fel på kängorna.
Dina fötter och lästen verkar dock inte passa ihop (även om du säger att de sitter skönt).
Träffat andra liksom du fått trycksmärtor på ovansidan av foten.
Kängor är svåra att bedömma innan man verkligen har gått i dem ordentligt.

Jag är helnöjd med mina Professional ifrån 2005. Beställde dem med den gamla Alaska-lästen (anno 1997, men utan skidflärparna). Går med en kort ull-liner och en lång medeltjock ullstrumpa.

/Örjan

Jag vet inte exakt hur gamla mina Lundhagskängor är men äldre än 15 år tror jag de ä nu, och håller ihop hyfsat än. Även om de sjunger på sista versen nu…

De senaste 5+ åren har ganska många mil vandrats i dessa och de har tjänat mig väl. Grövelsjön, Femundsmarken, Kungsleden och Sarek är några av platserna de använts på.

Någon som vet vad modellen heter?

ed122beceae711e1b2c322000a1e9e1f_7.jpg

Jag vet inte exakt hur gamla mina Lundhagskängor är men äldre än 15 år tror jag de ä nu, och håller ihop hyfsat än. Även om de sjunger på sista versen nu…

De senaste 5+ åren har ganska många mil vandrats i dessa och de har tjänat mig väl. Grövelsjön, Femundsmarken, Kungsleden och Sarek är några av platserna de använts på.

Någon som vet vad modellen heter?

ed122beceae711e1b2c322000a1e9e1f_7.jpg

Hej Oestberg,

exakt så såg mina "12åringar" saligen avlidna för drygt 8 år sedan ut...mina barn brukade kalla dem "hundkängorna". Kommer inte ihåg vad modellen hette däremot. Gjorde många tramp med dessa kängor som avled under dramatiska former i trakterna av Helags, sulan mer eller mindre "lade av" (upplöst innifrån ?)...jag lyckades laga dem temporärt med silvertejp som stugvärden bjussade mig på. Väl hemkommen begravdes dessa kängor under vederbörliga former, snudd på statsbegravning och tillhörande tyst minut.

Köpte efter kort tid mina Lundhags scout som jag fortfarande trampar med...vill inte ha några andra kängor...

// Pzon ..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Jennsa Erfarenhet av vandring förbi Rogen? Fjällvandring 12
82-barn Erfarenhet med: Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalsseter-finse? Fjällvandring 1
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Miacarolina kebnekaise - erfarenhet? Fjällvandring 10
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Erfarenhet av Björnar i Jämtlandsfjällen ?? Fjällvandring 3
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
barlidenxc lundhags scout Fjällvandring 6
erikhaglund Snöslask? Lundhags eller membrankängor? Fjällvandring 5
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
MBac Lundhags Fjell Mid, din uppfattning? Fjällvandring 6
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
fafner Lundhags Professional vs. Meindel & Hanwag Fjällvandring 3
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
Lundhags filtsulor? Fjällvandring 2
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg