MAJJEN; sa:
Sorry. Jag blev avbruten av störande arbete
. Därför blev mitt inlägg minst sagt egendomligt. Så här skulle det vara:
marmotta; sa:
Ni som talar om färdplaner; vilken är er erfarenhet?
Lyckas ni verkligen hålla er till dem? (---)
Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?
För min del står planeringen av färden för 25 % av nöjet.
HåkanF
Vad jag syftade på var att ha "en
(detaljerad) färdplan som man följer"; nu tycks det av svaren som de flestas
erfarenhet är att det gör man inte,
ty det går inte.
Man är beredd
på alternativ och flyktvägar och sen blir det kanske ännu något annat. VIlket f ö knappast beror på om det finns rösen eller
färgklickar utmed leden (i Norge verkar det vara
så att om stigen är given som omarkerad på kartan
så kan det i själva verket finnas flera rösade varianter parallellt - men utan röda T:n;
och i Pyreneerna verkar folk
bygga rösen i kopiösa mängder utan egentligtsyfte)
En nybörjare gör förstås klokt i att inte
göra projekt som ens kunde motivera
en detaljerad plan, ty när även relativt
vana vandrare, som jag, har svårt att förutse
tidsåtgången på en etapp, möjligheten att tälta,
etc., så har nog nybörjaren inte ens utvecklat
den allmänna kunskap som gör att man (jag)
gissar rätt kanske 70% av alla gånger.
Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.