ensam ut på tur.

Det verkar inte vara någon som påpekat det viktiga med att lämna en färdplan och försöka ha kontakt med nån därhemma (eller folk längs vägen) för att underlätta för eventuellt eftersök.

Om ingen vet var du är så blir det väldigt svårt att hitta dig om nåt händer.

Någon form av nödsignal kan vara vettigt att ha med sig, men det behöver inte vara så avancerat som raketer och bloss. Ett tunnt tygstycke i nån väl synlig färg kan gå bra. (Jag köpte för många år sen ett bar billiga tunna regnbyxor och klippte sönder benen i spiral på så jag fick ett par långa, lätta 15 cm breda orange remsor att ha i min nödsats.)

larot; sa:
Tack för inlägget...

jo just nu bor jag och pluggar i Östersund så tänkte väl vandra någonstans här i krokarna. Vet du någon fin nybörjar vandringsled?? Tänkte gå någon kort nu över en helg innan jag vandrar längre...

Tacktack!

Kanske skulle du kunna gå från Storulvån runt Sylarna tillbaka till Storulvån via Blåhammaren, 4-5 dagar.
Det är ganska vältrafikerade leder och bra mobiltäckning om nu något skulle hända.

God tur
/Ulf

Ensamvandring

Hej Emma!
Med Östersund som bostadsort kan du nästan inte ha det bättre förspänt! Nära till flera bra startpunkter, bara att ta tåget en bit!
Jag kom hem från min fjärde solovandring till fjälls för en vecka sen. Jag startade i Vallbo (buss från Undersåker) och gick leden mot Anarisstugan och Lunndörrsstugan med en del avvikelser från markerade leder. Det är väldigt fint åt det hållet, inte så mycket folk som runt Storulvån-Sylarna, men är du inte så van kanske du ändå ska börja där. Förra året startade jag i Enafors och följde leden under Snasahögarna i stället för att ta mej till Storulvån som de flesta gjorde.
Hur mobiltäckningen är beror nog på operatör, jag har Comvik, det funkar nästan ingentans i det området.

Lycka till med vandrandet!

Hälsn. BrittMarie

Packa och stick iväg!

En helg är en bra början. Jag började med tio ensamvandringar i Sarek. Nu går jag oftast tillsammans med andra, man har blivt "sherpa" på gamla dar. Fast i somras kunde jag inte låta bli, var en sväng upp till Badjelánnda :)
Jag hakar på de goda råd du hittills fått och knackar ner mina åsikter om dessa.
Mobiltelefon kan vara bara om man vill veta vad klockan är och i sällsynta fall kan man få iväg ett SMS eller ett samtal. Man kan knappast lämna E4 utan att tappa täckningen. Ingen särkerhtespryl alltså.
Färdplan Ange var du skall börja vandra och när samt var och när du beräknar vara framme. Men det är väder, vind och vattenstånd som bestämmer vilken väg man går. Åtminstone i fjällen. Har nyss läst Aron Ralstons "Between a rock and a hard place". Han glömde bort att berätta för någon vart han skulle och fick armen i kläm ...
Vattentät säck Se bara till så sovsäck och kläder är i en vattentät säck inne i rygga så är du säker. Att bli blöt eller få blöt sovsäck när man är ensam är inte kul om inte dödligt.
Två stavar har jag som stöd för mina gamla ben, du kanske har unga stadiga men var försiktig därute.
Strunta i att läsa alla goda råd här. Packa och ge dig iväg!

haraldn; sa:
Lämna en färdplan till någon anhörig eller bekant. Sen kan det hända saker som gör att man måste avvika från planen. Om du passerar några stugor kan du lämna besked om vart du går.
Markera alla tänkbara retrettvägar, ev. utflykter och reservvägar på din färdplan så att du har en ganska stor frihetsgrad att välja och ändra dig efter hur vädret, tärrängen, etc. är. Så fort du avviker från den så är det ingen mer än du som vet var du finns, undvik det läget. Det är bara i ett katastrofläge som man kan tvingas avvika från färdplanen.
Ett exempel på detta är när jag själv för ett par veckor sedan gått från Tarraluoppalstugorna och sedan ner i Sarvesvagge där jag tvingades vända p.g.a. för mycket vatten. Då beslutade jag mig för att backa tillbaka och ta Padjelantaleden istället. Närmast (säkert 1,5 mil kortare) och enklast hade varit att gå rakt österut till Tuottarstugorna, men eftersom den rutten inte fanns med på min färdplan så backade jag samma väg jag kommit ner till Tarraluoppal istället. Padjelantaleden fanns inte heller med på min färdplan så jag använde nödtelefonen vid stugorna och ropade upp fjällräddningen och bad dom ringa min fru och meddela min nya rutt.

Jag har vandrat själv ett par gånger förut. Jag brukar skriva dagbok under vandringarna. Den här gången provade jag något nytt, jag hade en liten mp3-spelare med diktafonfunktion med mig. Bortsett från att det var smidigare att prata in reseberättelsen, än att ligga och plita i en liten anteckningsbok i tältets havdunkel, så hade den faktiskt en social funktion... jag hade någon att prata av mig på när det var tungt... någon som lyssnade. Den effekten hade jag inte räknat med men så kändes det faktiskt under dom drygt 4 dygn jag inte träffade en enda mäniska.

Mina råd:
* Lär känna din utrustning innan du ger dig ut.
* Färdplan man håller sig till!!!!
* Stanna upp och tänk innan du gör något besvärligt. Särskillt om du är lite trött.
* Slarva inte med vattendrickandet och maten (lättare att hamna i såna situationer när man är ensam)

default.asp')
God tur! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Tack för alla inlägg... vet inte om jag känner mig mindre nervös nu men det kommer nog att bli bra...

Tänkte åka till vallbo och vandra vid Issjödalen eller Pyramiderna.
Vad sägs om det?? verkar det bra?? För det borde man väl hinna med på en helg? Jag har ju bara helgen på mig... måste vara tillbaka i skolan på måndag!!
Tacktack!

Ni som talar om färdplaner; vilken är er erfarenhet?
Lyckas ni verkligen hålla er till dem?

För min egen del, på en sydeuropeisk vandring kan jag
inte tänka mig någon annan färdplan än den jag haft på
mina senaste turer. 2003: börja i Frankrike, gå österut, sen några dar i Italien och vidare norrut.
det var hela planen och det visade sig att jag inte
ens började där jag planerat. Bussen gick inte.

2005: Villefranche till Lescun om jag har tur med vädret och om jag orkar. Det fick ta 35 dar.
Det tog 31 och det gick verkligen, men jag
skulle aldrig ha orkat sätta mig och planera
en tur dag för dag.

Förra året gjorde jag min längsta sydnorska tur nånsin,
13 dagar.
Jag meddelade min bror att jag skulle starta i Oppdal
och ta mig genom Dovrefjell till Lesjaksog, och
det skulle ta sju dagar. Sen vidare genom Reinheimen och Tafjordfjella.
Jag var aldrig i Lesjaskog,
utan korsade vägen vid Bjorli efter åtta dagar,
eftersom jag upptäckte en intressantare
rutt på vägen (dessutom ligger Bjorlis camping mitt
i byn, så ej Lesjaskog). Så bra att han glömt
vad jag meddelat!

Iår gick jag
sju dar i Trollheimen och
mycket som jag tänkt fick omprövas eftersom det var mer
snö än jag väntat, bland annat.

Nybörjaren gör väl klokt i att följa hyfsat trafikerade
leder. Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?

marmotta; sa:
Jag har aldrig kunnat hålla mig till färdplaner och därför var "backning" ett måste som förstörde många alternativa vägar.
Nu ger jag bara tid och plats där jag börjar, område där jag vistas eller sträcka jag tänkt gå och en tid när jag planerar vara tillbka.
Vägen väljer jag uppe på fjället.

JAg var en sväng i Issjödalen nu på senaste turen och såg Pyramiderna på håll, det är jättefint där! Fint att tälta vid Issjön, såg flera tält där.

Färdplan i förväg gör jag upp lite halvhjärtat, brukar ändå raskt avvika från dem! I år glömde jag desssutom att skriva den på en lapp hemma på kölsbordet som jag gjort tidigare. Bara en mailkompis visste på ett ungefär var jag skulle hålla hus de första dagarna. Det gick bra ändå! Gå där det är markerat och lita på ditt sunda förnuft, fråga gärna andra vandrare du möter tillråds om du undrar över något.

Så packa och stick ut!
Hälsn BrittMarie

marmotta; sa:

Det beror väl helt på hur man lägger upp färdplanen?

Hur man än bär sig åt måste man ju planera, och då är det väl väldigt dumt att inte planera för ändringar av planen?

Men behöver ju inte bestämma exakt väg, det handlar ju om att öka chansen att man blir hittad om det skulle gå illa. Och det finns två saker som ökar den chansen: Mindre område att söka i och kortare tid tills man blir anmäld som försvunnen.

Tänk om du på din 30-dagars tur ramlar ner i en ravin och bryter bägge benen första dagen. När kommer någon att sakna dig? Om en månad? Och när de saknar dig om en månad, var ska de börja leta?

marmotta; sa:

För min egen del, på en sydeuropeisk vandring kan jag
inte tänka mig någon annan färdplan än den jag haft på
mina senaste turer. 2003: börja i Frankrike, gå österut, sen några dar i Italien och vidare norrut.
det var hela planen och det visade sig att jag inte
ens började där jag planerat. Bussen gick inte.

2005: Villefranche till Lescun om jag har tur med vädret och om jag orkar. Det fick ta 35 dar.
Det tog 31 och det gick verkligen, men jag
skulle aldrig ha orkat sätta mig och planera
en tur dag för dag.

Förra året gjorde jag min längsta sydnorska tur nånsin,
13 dagar.
Jag meddelade min bror att jag skulle starta i Oppdal
och ta mig genom Dovrefjell till Lesjaksog, och
det skulle ta sju dagar. Sen vidare genom Reinheimen och Tafjordfjella.
Jag var aldrig i Lesjaskog,
utan korsade vägen vid Bjorli efter åtta dagar,
eftersom jag upptäckte en intressantare
rutt på vägen (dessutom ligger Bjorlis camping mitt
i byn, så ej Lesjaskog). Så bra att han glömt
vad jag meddelat!

Iår gick jag
sju dar i Trollheimen och
mycket som jag tänkt fick omprövas eftersom det var mer
snö än jag väntat, bland annat.

Nybörjaren gör väl klokt i att följa hyfsat trafikerade
leder. Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?

larot; sa:
Hej!!
Ska snart ut på min första vandring själv. Är lite nervös så jag undrar om någon har några tips...Alla jag pratat med säger att jag inte får gå själv men det vill jag. Är ingen van vandrare men vill verkligen ut!! Har köpt ett nytt fint Hillebergtält så jag är redo...

Hej hopp ha det så bra!!

oj,haha,lät lite komiskt: "jag har köpt ett hillebergstält så jag är redo"

men,vandra själv är härligt,men ge dig inte ut om du känner dig osäker etc...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg