Enkelt, billigt friluftsliv

Läser era tankar, och funderar....
Tanken att man presenterar någon utr.lista med grejor som finns tillgängliga för de flesta är
nog inte så tokig.
Sedan är det ju inget minus om grejorna är lätta, vi vill ju inte att nybörjare ska bära ihjäl sig ?
Åt nyss bruna bönor m stekt falukorv o potatis, blev astrött...

Bruna bönor, korv OCH potatis? Blandar du renat och explorer till groggen också?;)
Pär

Bruna bönor, korv OCH potatis? Blandar du renat och explorer till groggen också?;)
Pär

jag vet pära, det där är en eftergift som frugan sedan 7 år, inbillade mig att så ska bruna bönor förtäras, MED potatis, och det går väl, men innan dess åt jag utan potatis, förresten, den här gången var det självgjordkokta bönor jag åt, föredrar de där plastkorvarna mä bönor i affären tror jag, det här blev för äkta i min smak...

Hmmm, bra tips där om priten, de va en häftig blandning, istället för colan jämt...;)

Hm, fast friluftsliv i allmänhet, oavsett nivå ryms ju under befintliga trådar. Vill man klättra så söker man upp klättertråden, även som nybörjare. Det finns verkligen en poäng med att nischa forumet mot frågor som handlar om "billigt" friluftsliv, t.ex. förslag på aktiviteter, ställen, utrustning osv.

Detta som ett bra alternativ gentemot den prylhysteri som finns inom friluftslivet idag.

Mvh /Joel (som är en prylfantast, men absolut kan se värdet i ett sådant forum)

Nja, läs mina föregående inlägg, det första inlägget och bl.a. raskesvens inlägg så tror jag du förstår mer vad jag menar.

En fundering: Skulle inte någon matematiskt sinnad person kunna göra en utrustningslista med t ex tio prylar som man har med sig för en övernattnings tur. Som ryggsäck, sovsäck, tält, kök etc. Sedan kan man lägga in priset för olika lösningar i denna lista och se vilket lägsta pris för "de 10 stora" som går att hitta.

Det finns ju en liknande gammal tråd, om jag inte minns fel så handlade den om att få ihop en komplett friluftsutrustning så billigt som möjligt (och så småningom blev ett av kriterierna att det skulle vara ordinarie-priser, för att sålla bort alla loppis- och överskottsfynd).

Men jag tror man får dela upp listan lite, övernattningsprylarna (tält, sovsäck och liggunderlag?) får man nog ta i en separat post. För alla är nog inte intresserade av att övernatta ute, men vill ändå kunna göra dagsturer och kanske "stugturer".

Tycker det fokuseras på budget-delen. Tycker enkelhet och naturnärhet är viktigare.
Ja, visserligen är det kanske ofta budgeten som är en "ursäkt" för att inte komma ut. I synnerhet om man tror att man måste ha värstingutrustning så fort asfalten tar slut.

Men för många är det nog inte pengarna som är den mest begränsande faktorn utan kanske föreställningen att man måste göra "rätt" för att komma ut. Som om en vandringsupplevelse minst måste vara två veckor i sarek. Som om en skridskotur inte räknas om den inte är på nyfrusna havsisar. Som om det är "fusk" att gå en kurs eller anlita en guide etc.

"Enkelt friluftsliv" innebär för mig att tröskeln är så låg att det inte finns någon ursäkt att stanna hemma. Tröskeln kan vara ekonomin för en person, tidsbrist för en annan, ett handikapp för en tredje och kravet på att barnen skall kunna följa med för en fjärde.

...lägga in priset för olika lösningar i denna lista och se vilket lägsta pris för "de 10 stora" som går att hitta. Själv skulle jag också gärna se att vikten på prylarna var med. Då kan man ju räkna ut diverse kul saker som kronor/gram etc.
Det hela blir komplicerat. Själv påstår jag att även om det finns dyra och billiga alternativ för "de 10 stora" (bra begrepp!) så kan man oftast hitta hyfsat billigt just genom rea, outlet och begagnat. Det är annars märkligt att jag hittat mer än 3/4 av mina grejor på detta sätt (som student har man inte råd med annat!). Så nog går det, men man måste ha tid att bevaka tradera, blocket, globetrotter.de etc tills reorna/beg kommer upp. Det tar längre tid att hitta en Marmotjacka för 400:- än att köpa en ITAB för samma summa...

Men risken DU och dina gelikar löper genom att att räkna kronor per gram är ju att det blir j-ligt dyrt... Med så lite i nämnaren, liksom.

Inte nödvändigtvis, men du får hålla med om att din lista är högst subjektiv, och ganska tillrättalagd. Du kunde väl ha jämfört militära överskottsgrejor för ett par hundringar med dina lättpackarprylar istället? Hur man än gör det så får man inte ett enkelt svar, utan ett högst komplext. Och oftast hittar man vad man söker efter.
Nej, det blir inte komplicerat om man ställer kriteriet att allt skall vara ordinarie-priser.
Visst, om man vill vingklippa sig själv så varsågod, men annonsera gärna ut dina grejor när du ledsnat på dem, så kan jag köpa dem för en spottstyver istället.

Vafför det?

Nej, det blir inte komplicerat om man ställer kriteriet att allt skall vara ordinarie-priser.

Precis, och då blir det inte längre enkelt och billigt utan krångligt och billigt. Tillgänglighet är en underskattad faktor.

Det finns en gammal fin glädje i att vänta in tillfället, ordspråket som alla nog känner till är att vägen är mödan värd.
Att göra sin kravlista utifrån funktion och efterhand fylla den med substans, bit för bit. Lång och god glädje,
Ego är inte säker på att direkt tillfredställelse är den bästa glädjen, alla ha inte ekonomin för det och i själva jakten ligger en stor del av upplevelsen, livet och kontakterna....
För dem som vill eller måste.
Det finns många vägar till målen.
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg