Kartex - ett framtidsscenario

"Om du köper den här kartan av mig i RIK formatet som du bara kan använda i Kartex så kostar det 100 kr men om du köper den i TIF formatet som du kan använda i Ozi, Fugawi osv så kostar det 150 kr" Om inte TIF formatet orsakar några högre produktionskostnader än RIK så vill jag ha bra argument.

Han har ju gett argumentet? TIF innebär ett mervärde för kunden (i och med att det är lättare att kopiera eller extrahera delar ur), alltså tar man mer betalt. Fast de har ju så att säga gått från andra hållet. Från början hade de bara de "dyra" formaten, sen hittade de på RIK för att kunna sälja billigare kartor för "enklare" användningsområden.

Det är väl inte konstigare än t.ex. ADSL-leverantörernas priser. En privatperson betalar några hundralappar i månaden men en ideell förening måste betala flera tusen.

(Därmed inte sagt att jag tycker den typen av prissättning är bra, men den är väldigt vanlig.)

Vill bara...

...ge Torbjörn en eloge!

Även om det ibland är lätt att bli frustrerad på LMs prissättning blir jag imponerad av av ditt tålamod, Torbjörn. Du försöker få till en konstruktiv diskussion och får ta en massa påhopp för att du reprsenterar LM. MEN jag tycker iaf att det är bra att du är aktiv på det här forumet!!!!!

Re: Re: Vill bara...

I den här tråden är jag mer intresserad av synpunkter kring hur ett Open source projekt för Kartex kan drivas.

För att ett Open Source-projekt skall fungera så tror jag att det krävs att det har en spridning utanför Sverige. Sverige har för få intresserade programmerare för att det skall gå att uppnå den "kritiska massa" av utvecklare som behövs för att ett sånt projekt inte skall dö ut.

Om projektet skall få internationell spridning går det ju inte att använda ett slutet format för kartorna.

Stora filer

Det är inte ofta jag får tillfälle att berömma Lantmäteriverket vad gäller Kartex och rikformatet. Men förutom att X och Y följer med när man gör ett urklipp (som jag skrev i mitt förra inlägg) så finns det något mer smart i rik-formatet. Hur det funkar är dock utanför min kunskapsnivå. Skulle jag i något att program än Kartex och OziExplorer med rik-tillägg öppna en fil som är flera 100 MB stor, så storknar min dator för att primärminnet tar slut.

Och lite ytterligare beröm till Lantmäteriverket. Ni har väl sett att Kartex kommit (om än sent) med en Betaversion med USB stöd. Jag har inte hunnit prova än.
Läs mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35469 men framför allt på http://lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=10553

Per Brune

nermander; sa:
För att ett Open Source-projekt skall fungera så tror jag att det krävs att det har en spridning utanför Sverige. Sverige har för få intresserade programmerare för att det skall gå att uppnå den "kritiska massa" av utvecklare som behövs för att ett sånt projekt inte skall dö ut.
Det kan du ha rätt i.

Men jag tror personligen det ändå kan finnas ett värde i att ett program är tillgängligt enligt open source, även om det inte blir någon sjudande aktivitet kring nyutveckling.

Handen på hjärtat, hur många av drygt 100.000(?) 'projekt' på sourceforge.net är särskilt livaktiga?

Som jag antydde i det inledande inlägget kan det mycket väl bli så att Lantmäteriet även i fortsättningen står för huvuddelen av nyutveckling och underhåll, samtidigt som dörren är öppen för de som önskar bidra med eget arbete för att få en viss funktionalitet.

/torbjörn

Re: Stora filer

Brune; sa:
... Skulle jag i något att program än Kartex och OziExplorer med rik-tillägg öppna en fil som är flera 100 MB stor, så storknar min dator för att primärminnet tar slut.
Det kan finnas vissa begränsningar i hur Kartmotorn arbetar som gör att hastigheten vid läsning blir lägre för mindre kartfiler i RIK-format jämfört med Fugawi's och Ozi's egna format.

Däremot är min erfarenhet precis densamma som din, Per, att de flesta andra program har någon gräns för när kartfiler kan bli ohanterligt stora.

Jag har tillgång till Terrängkartan över hela Sverige i en och samma RIK-fil med 5 meters upplösning, vilket blir en filstorlek på c:a 2.5 GB

Det går inte märkbart långsammare att titta runt i den filen jämfört men kartfil på några fåtal MB.

En RIK-fil på några hundra MB är fullt hanterbart även i Pocket Kartex (iPaq 4700).

/torbjörn

Men jag tror personligen det ändå kan finnas ett värde i att ett program är tillgängligt enligt open source, även om det inte blir någon sjudande aktivitet kring nyutveckling.

Visserligen. Men det finns rätt många "avsomnade" Open Source-projekt som fått en nystart eftersom folk i Ryssland eller Asien tagit över dem.

Ta en titt på t.ex. gamla fidonetprogram som GoldEd+, Crashmail II, BinkD osv.

Vilka utanför Sverige skulle kunna vara intresserade av ett Open Source projekt för Kartex och RIK-formatet? Har dessa en naturlig användning i andra länder?

jonasolof; sa:
Vilka utanför Sverige skulle kunna vara intresserade av ett Open Source projekt för Kartex och RIK-formatet? Har dessa en naturlig användning i andra länder?
Intressant frågeställning.

Jag kan mycket väl tänka mig att RIK-filer blir ett av flera alternativa format i en öppen lösning.

Jag tror nämligen att en bra grunddesign tillåter att ett program av detta slag kan förses med stöd för alternativa format; både raster och vektor.

Jag ser det inte som en självklarhet att RIK blir det enda alternativa filformatet, vilket på sitt sätt kan bidra till att fler kan bli intresserade...

/torbjörn

Varför inte göra en inventering av eventulla intressenter? Det kunde vara ett tema för ett kvalificerat inlägg pa Map_authors yahoo groups. Det forumet hanterar visserligen företrädesvis vektorkartor i Garmin- och Russa-format men det torde finnas kunskaper kring rasterkartor ocksa.

Ocksa TTQV-forum kunde vara ett lämpligt ställe för en sondering, liksom Ozi. En billigare RIK-licens vore högst önskvärd, da kunde flera väckas. Vad kostar den förresten och hur prissätts den?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3