Kartex - ett framtidsscenario

jonasolof; sa:
Varför inte göra en inventering av eventulla intressenter?
...
Vad kostar den förresten och hur prissätts den?
Fråga ett: God idé, den får vi komma ihåg den dag idéerna i ursprungsinlägget blir verklighet.

Fråga två: Vet inte. Det är helg och jag har ingen att fråga. Om vi realiserar idéerna som jag spånat om tidigare bör priset däremot bli noll kronor.

/torbjörn

Jag behöver hjälp med en definition. Vilka är publika användare (med mindre resurser än t ex företag)?

Publik kan betyda såväl allmännheten som samhälleliga instutioner. Så är det individer eller t ex kommuner som avses?

jonasolof; sa:
Jag behöver hjälp med en definition. Vilka är publika användare (med mindre resurser än t ex företag)?
Med publika användare menar vi inom Lantmäteriet kunder som i regel köper enstaka produkter, och då ofta direkt över disk från någon återförsäljare, eller via våra e-handelstjänster.

Produkterna är avsedda för enskild användning, och i regel inte tillåtna att kopiera och sprida vidare.

Vi vet inte alltid om det är en privatperson eller en företagare, då vi inte begär den informationen av kunden.

Den andra stora kategorin är avtalskunder av olika slag, där företag, myndigheter eller andra organisationer i regel köper data tillsammans med nyttjanderätt för vissa tillämpningar.

Ett bra exempel på avtalskund är Länsstyrelserna, som genom samordnad upphandling fått nyttjanderätt för allmänt kartmaterial, och nu kan publicera kartinformation via sina webbplatser.

/torbjörn

Tack

Så en enskild person får inte lägga ut en liten kartsnutt som visar en skridskofärd mellan några öar, medan det är helt OK att gå in på länsstyrelsernas GIS-sidor och plocka fram hela skärgården ända ned till fastighetskarteupplösning. Vad vi då behöver utveckla är en programvara som kan överlagra färdspåret på länsstyrelsens karta på skärmen.

Transparanta applikationer finns det många, så det bör tekniskt sett inte vara så svårt. Problemet är naturligtvis kalibreringen. Den som publicerar färdspåret kan ju göra det med länkar som dels hämtar kartan, dels hämtar färdspåret. Då skulle man kanske bara behöva passa in fönstrens ramar. Förlåt sidospåret, jag blev så tagen av implikationerna av publiceringsbestämmelserna.
[Ändrat av jonasolof 2005-12-05 kl 10:34]

jonasolof; sa:
Så en enskild person får inte lägga ut en liten kartsnutt som visar en skridskofärd mellan några öar, medan det är helt OK att gå in på länsstyrelsernas GIS-sidor och plocka fram hela skärgården ända ned till fastighetskarteupplösning.
Jo, så underligt slår de olika formerna för nyttjande av allmänt kartmaterial.

(Men glöm inte att Länsstyrelserna säkert har betalat rejält för sin rätt att publicera materialet.)

Jag tror dock att även Lantmäteriet så småningom inser det absurda i situationen.

För min del tycker jag det borde ingå i nyttjanderätten att publicera enskilda klipp av allmänna kartor på personliga hemsidor, just för det syfte du beskriver.

Det är då nyttjandet börjar närma sig mer fullödiga karttjänster över större områden och/eller flera kartserier som det behövs en särskild licens.

Jag är inte så väldigt insatt i de olika licenser för nyttjande som kan lösas, men jag har en stark känsla av att priset varierar beroende på hur kartmaterialet ska användas.

En ideell förening utan vinstintresse kan säkert komma undan väsentligt mycket billigare än en rent kommersiell karttjänst baserad på Lantmäteriets kartmaterial.

/torbjörn

Vad jag minns (inte mycket att lita på) så har rätt höga priser nämnts för rätt för enskilda att publicera en kartbild t ex över en skridskofärd. De väl kända öarna kanske kostar 400 kr.

Äntligen måndag...

Kan du få något ungefärligt besked om prissättning för RIK-modul? Tänker t ex på Pathaway, dvs rätt smala program för handdatorer.

Åter till diskusionen om ett opensource-projekt. En kombinerad programvara föreslogs som skulle kunna hantera såväl vektor- som rasterkartor. Skulle vara om man slog ihop GisRussa med OziExplorer eller Pathaway. Sounds like a tall order.

Eftersom det redan finns lågt prissatta och väl fungerande program i vardera kategorin förefaller det svårt att mobilisera programmerare som skulle tro sig kunna vinna ära, berömmelse och kreativ glädje för ett hybridprojekt i open source. Det känns inte riktigt som den där alptoppen som skulle locka. De duktiga ryssarna är redan igång med sitt kring GISrussa och de som riktigt gillar rasterkartor håller på med TTQV.
Kanske om raster/RIKvisningsprodukten får integreras i redan pågående projekt som då är shareware ellr lågt prissatta.

[Ändrat av jonasolof 2005-12-05 kl 17:43]

Jobbade på distans idag och hade sämre möjligheter att fråga om priser för Kartmotorn (brukar gå och ställa mig i dörrhålet hos den som har info och vänta tills jag får ett svar).

I morgon kanske...

Det är möjligt att ett Open source projekt för Kartex inte kommer att locka så många av de som har utvecklingskunskaper och som även besöker Utsidan. Därav kanske det måttliga intresset för att diskutera ämnet i den här tråden.

Om jag däremot ser till andra användarkategorier, och de synpunkter och önskemål om nyutveckling som regelbundet droppar in till Lantmäteriet är jag dock litet mer hoppfull.

Men, huvudsyftet med ett upplägg som jag redovisat det är inte att locka så många wizards som möjligt med ära och berömmelse i sikte, utan öppna för egen utveckling i den takt som dagens olika användargrupper kan behöva.

Sen finns det ju alltid en poäng att kunna säga till en arg kritiker/kravställare: "Varsågod, du har alla möjligher att lösa det med eget utvecklingsarbete."

(Men så kan jag väl inte skriva utan bli anfallen igen :) )

/torbjörn

Det låter hoppfullt. Det är naturligtvis svårt för oss (mig som) amatöranvändare att inse vilka kategorier som yrkesmässigt använder våra leksaker, framför allt att de skulle kunna vara många och beredvilliga att jobba på ett opensourceprojekt.

Taskig kvalitetssäkring...

Fram till för 10 minuter sedan låg det en version för nedladdning som visade omotiverade felmeddelanden (utan feltext). En rättad version finns nu på samma plats.

Sorry...

/torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2