En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning?

Du har fått massor med fina råd, men kan få mer, om du söker på forum; t ex på "nybörjare","packlista","billig" etc. Detta med att komma över "pryltröskeln" som nybörjare, inte minst ekonomiskt, är en ständigt återkommande forumfråga.
Titta också gärna här, här (en skodiskussion "outside the box") eller här (med glimten i ögat).

Som vanligt levererar Joanna ett superbra och uttömmande svar! Kan man tänka sig att detta inlägg kan bli "klistrat" i utrustningsforumet, Admin?

Det er smart at du har lagt din første vandretur til et område der det går en del folk. For det første er du da sikrere, for det andre får du en god del tips på hyttene og underveis på hva som fungerer av bra og billig, og hva som ikke fungerer.

Det eneste turutstyret du skal kjøpe uten å se på prisen er skoene. De skal sitte godt på foten og ikke trykke noe sted. Prøv deg frem og finn de beste skoene. Er de dyre så se vekk når du taster pinkoden for å betale dem, det hjelper litt. :) Grunnen til at du ikke skal spare penger her er at ingenting ødelegger en tur mer enn dårlig passende skotøy, og du har jo bare det ene paret med deg.

God tur, håper du trives og vil fortsette turlivet.

Vill bara tacka för så informativa svar!

Det är tänkt att vi ska vandra den 12 - 19 juli men datumet är fortfarande väldigt preliminärt. Kan mycket väl bli tidigt augusti. Jag har full förståelse för att kvalitet kostar och att jag inte kan förvänta mig samma bekvämligheter. Jag har ingen bestämd budget men helst vill jag inte hamna över 3000 kr för väska och skor. Underställ har jag redan men hur är det med jacka? Vi ska även bo i tält och utrustning såsom stormkök, kompass, kniv etc. har andra.

Skydd från mygg har jag redan listat och ska införskaffa. Emellertid visste jag inte att det var en regnperiod i juli månad. Vad är medeltemperaturen där uppe i juli?

Återkommer när jag kommer hem så jag kan titta alla märken och produkter ni rekommenderat. Lite tveksam till begagnat eftersom det är svårt att avgöra slitage och det finns ingen garanti kvar.

som sagt ett andas-regnställ så har du både brallor o jacka i ett.

Vill bara tacka för så informativa svar!

Det är tänkt att vi ska vandra den 12 - 19 juli men datumet är fortfarande väldigt preliminärt. Kan mycket väl bli tidigt augusti. Jag har full förståelse för att kvalitet kostar och att jag inte kan förvänta mig samma bekvämligheter. Jag har ingen bestämd budget men helst vill jag inte hamna över 3000 kr för väska och skor. Underställ har jag redan men hur är det med jacka? Vi ska även bo i tält och utrustning såsom stormkök, kompass, kniv etc. har andra.

Skydd från mygg har jag redan listat och ska införskaffa. Emellertid visste jag inte att det var en regnperiod i juli månad. Vad är medeltemperaturen där uppe i juli?

Återkommer när jag kommer hem så jag kan titta alla märken och produkter ni rekommenderat. Lite tveksam till begagnat eftersom det är svårt att avgöra slitage och det finns ingen garanti kvar.

Du har ingen nytta av garanti på fjället. Så det behöver ju vara bra då, inte senare efter ett garantiärende.

Jag har en sån här jacka: http://www.outnorth.se/marmot/wm-s-minimalist-jacket#GemBlue. Det är faktiskt en av få saker som jag tycker är "billig" o bra i min friluftsgarderob (förutom strumpor o byxor, det är lättare). Glöm inte regnbyxorna. Enklast o billigast är nog ett valfritt regnställ på Intersport/stadium eller annan affär. Det kommer säkert att andas lite dåligt, men det kommer att hålla dig tät från väta utifrån (jag vandrade tidigare i mitt regnställ från Didriksson, funkade bra).

som sagt ett andas-regnställ så har du både brallor o jacka i ett.

Enklast o billigast är nog ett valfritt regnställ på Intersport/stadium eller annan affär. Det kommer säkert att andas lite dåligt, men det kommer att hålla dig tät från väta utifrån (jag vandrade tidigare i mitt regnställ från Didriksson, funkade bra).

Gore-tex och liknande material andas inte speciellt mycket (oavsett vad reklamen påstår). I och med detta skulle jag inte rekommendera att köpa ett par gore tex byxor som enda plagg. En bättre kompromiss enligt mig är ett par träningsbyxor som är snabbtorkande och komplettera med vanliga regnbyxor.

Gore-tex och liknande material andas inte speciellt mycket (oavsett vad reklamen påstår). I och med detta skulle jag inte rekommendera att köpa ett par gore tex byxor som enda plagg. En bättre kompromiss enligt mig är ett par träningsbyxor som är snabbtorkande och komplettera med vanliga regnbyxor.
Håller med i princip (jfr mitt första inlägg) - jag skulle aldrig klara att använda ens de mest avancerade "andas"-skalplagg som ordinarie dygnet runt-ytterplagg vid vandring.
Men: "vanliga" är ju nuförtiden inte lika med heltäta galon- eller PVC-ställ ;). Inget av de prisvärda regnställ som nämnts i tråden är av den sorten. De kanske inte kan uppvisa dagens bästa tillgängliga kombination av ångpermeabilitet, vattentäthet och vikt, men det är ändå stor komfortskillnad på även enklaste sorters moderna "andas"-ställ, mot gårdagens helt diffusionstäta.
De "andas" i alla fall såpass, att de enligt min erfarenhet funkar helt OK som ytterplagg vid stark blåst, rast/läger etc (utöver, självklart, som regnplagg).

Det är nog lite individuellt det där. Jag funkar iaf bra med gore-tex. Man får prova och se :)

Håller med i princip (jfr mitt första inlägg) - jag skulle aldrig klara att använda ens de mest avancerade "andas"-skalplagg som ordinarie dygnet runt-ytterplagg vid vandring.
Men: "vanliga" är ju nuförtiden inte lika med heltäta galon- eller PVC-ställ ;). Inget av de prisvärda regnställ som nämnts i tråden är av den sorten. De kanske inte kan uppvisa dagens bästa tillgängliga kombination av ångpermeabilitet, vattentäthet och vikt, men det är ändå stor komfortskillnad på även enklaste sorters moderna "andas"-ställ, mot gårdagens helt diffusionstäta.
De "andas" i alla fall såpass, att de enligt min erfarenhet funkar helt OK som ytterplagg vid stark blåst, rast/läger etc (utöver, självklart, som regnplagg).

Måste tacka ditt informativa svar, och alla andras!

Har suttit och sökt runt på nätet i 3 dagar konstant för att leta rätt på små guldkorn. Jag har ett generöst paketerbjudande med princip det mesta jag behöver från en användare här. Men eftersom jag är petig av mig hur saker ska sitta och se ut vill jag se vad jag kan få för något med eget handplock.

Jag har i princip köpt ett set med Fjällräven Karl trousers i g1000 och en fjällräven jacka model montt i g1000 helt oanvända för 800 kr. Min idé är att ha ett underställ i 50/50 ull och syntet. Även en syntet tröja, g1000 när det inte regnar och sätta på mig ett billigt regnställ för 200 kr när det börjar regna. Hur skulle det fungera? Har även ett erbjudande på Lundhags Scout kängor för 550 kr, endast använda en vecka. Hur låter det här?

Senast ändrad:
(...) en fjällräven jacka model montt (...) när det inte regnar och sätta på mig ett billigt regnställ för 200 kr när det börjar regna. Hur skulle det fungera? (...)
Den jackan väger 764 g, och du måste ändå ha med en annan regnjacka. Jag skulle inte vilja ha den som "myggplagg" i solgasset varma dagar, särskilt som den är mörk till färgen. Farsans gamla polybomulsskjorta väger 150 g, känns garanterat mindre svettig, och gör ett bättre jobb både som mygg- och vindplagg.

Satsa en del av de slantarna på en rimligt förtroendegivande regnjacka/byxor i stället - den funktionen är betydligt mer kritisk än valet av ev. vin/myggplagg. Man kan ju ha tur, men 200 kr låter bara för billigt. Inte kul om den sviker dig mitt på fjället.

Den jackan väger 764 g, och du måste ändå ha med en annan regnjacka. Jag skulle inte vilja ha den som "myggplagg" i solgasset varma dagar, särskilt som den är mörk till färgen. Farsans gamla polybomulsskjorta väger 150 g, känns garanterat mindre svettig, och gör ett bättre jobb både som mygg- och vindplagg.

Satsa en del av de slantarna på en rimligt förtroendegivande regnjacka/byxor i stället - den funktionen är betydligt mer kritisk än valet av ev. vin/myggplagg. Man kan ju ha tur, men 200 kr låter bara för billigt. Inte kul om den sviker dig mitt på fjället.

Gud va svårt du gjorde det för mig. :) Något i mig skriker efter g1000 men mitt förnuft säger att jag ska köpa regnjacka/byxor. Plaggen är i sand/beige färg och klarar man sig inte med en vindtät tröja om det är varmt?

Passar kängorna och resten av kläderna ser jag ingen anledning att lägga mer pengar. Ju mer man kan köpa begagnat desto bättre!

Pröva dig fram! En lätt vindjacka med huva är också ett bra alternativ. Impregnerar du dina G1000 byxor står de emot ett lätt regn, byxor och underställströja torkar snabbt på kroppen. Då behöver du inte använda regnkläderna lika ofta. (Mina regnkläder ligger alltid under topplocket eller i min andra ryggsäcks "känguruficka").

Jag hade med mig jacka i G1000 och regnjacka på min första sommartur och plockade bort jackan eftersom jag upptäckte att jag klarar mig med en tunn en fleece, ulltröja och regnjacka som förstärkningsplagg utöver underställströjan som jag går i.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee Ipad på tur! Utrustning allmänt 11
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
martinj Telisar på tur Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg