En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning?

Hmm, har du trissat budgeten? ;)

Jag tror i o f s, att du klarar dig fint med nivån Didrikssons eller liknande - se alla förslag ovan - om du inte svettas extremt mycket och bara tänker använda jackan vid regn, rast och/eller stark blåst.
Prova jackan, om du kan - de bästa parametrarna är inte mycket värda, om den sitter illa på just din kropp.

Ja och nej, ska vara billigt men vissa plagg får vara lite dyrare.:)Beställde den här, 20.000mm och var bra pris. Ska känna och klämma lite för att se om den är värd att behålla innan jag är säker. Tittade för övrigt på Didrikssons regnplagg men hittade inget i riktigt samma prisklass.

Jackan ser kanon ut. Tror inte att du hittar nåt bättre m ventilation under armarna till det priset. Hoppas den passar. Regnbyxor som komplement till vanliga byxor kör jag också. Det är skönt m dragkedjor på sidorna så att de är enklare att ta på över kängorna, enligt mig.

Du kan hitta billigare polyesterbyxor som är lättare o mycket billigare än fjällrävens. Men fjällrävens byxor ser sköna ut också o på benen tycker iaf jag att tjockleken kan behövas. Själv passar jag inte alls i deras modeller så jag har aldrig testat de på fjället.

Du kan hitta billigare polyesterbyxor som är lättare o mycket billigare än fjällrävens. Men fjällrävens byxor ser sköna ut också o på benen tycker iaf jag att tjockleken kan behövas. Själv passar jag inte alls i deras modeller så jag har aldrig testat de på fjället.

Håller tummarna på att jackan sitter bra! Det här kommer säkert låta bisarrt men dessa två (1, 2) ser bara jäkligt sköna ut. Jag gillar en tight passform på alla mina plagg och såg att den första var behandlad mot vatten/vind. Går det att vandra i tights under ett par tunna Nike shorts och sedan ha ett par regnbyxor med sig om det börjar regna?

Om någon undrar hur jag resonerar tänk på prickig korv. Shorts i juli är rena matbiten för myggorna (utifrån det jag läst), därför bär man ett skönt tunt lager under. Det förutsätter förstås att myggorna inte kan bita igenom tightsen.

Senast ändrad:
(...) Det förutsätter förstås att myggorna inte kan bita igenom tightsen.
Problemet med tights (och andra åtsittande kläder) är just att de sitter... tajt. Vilket gör att fanskapet når in till huden genom maskorna med sina sugsnablar. "Myggsäkra" tights skulle nog behöva bli tätare och/eller tjockare än vad som är skönt. Två par ullstrumpor var ingen match sist jag testade ;).
Löst sittande byxor (och skjortor...) skapar avstånd och kan därmed vara tunnare/svalare - jfr myggnät.

EDIT: det är först nu jag tittat på dina länkar. De tightsen är ju gjorda för att vara riktigt varma, och är dessutom svarta. De är så tjocka, att de kanske rentav stoppar för mygg (fast det är tveksamt) - men inget jag skulle vilja ha på mig som "myggskydd" en varm solskensdag.

Senast ändrad:
Allmänt vädrar tights bra för mig men finns det något idiotsäkert plagg mot mygg som även luftar men samtidigt har en smal passform? Ska funka till varma sommardagar.

Kanske skulle det funka bättre med ett par tunna löpartights och sen komplettera m ett par tunna polyesterbyxor utanpå. Jag har ett par riktigt tunna byxor som jag nog aldrig använt utan långkalsonger på fjället. Det har alltid varit för kallt för det.

Det tightsen du länkar till ser väldigt varma ut, jag skulle inte rekommendera att ha så tjocka långkalsonger på sommaren.

Allmänt vädrar tights bra för mig men finns det något idiotsäkert plagg mot mygg som även luftar men samtidigt har en smal passform? Ska funka till varma sommardagar.
Ingen aning - jag har löst problemet med lösa plagg, så andra får svara på den frågan.
En sak jag vet, är att mörka färger drar till sig mygg - både i sig, och genom att mörka ytor blir varmare i solen.

Ett enkelt råd!

Man klarar sig ofta väldigt långt med vad man redan har många gånger.

Dock så skulle jag se till att ha ordentliga skor till att börja med som man vet att man inte får ont av. Skönt även om de inte läcker igenom vid regnväder.

Gör sedan listor på vad du kan använda av det du redan har och kolla vad du kan låna för saker som typ tält, kök mm. Kanske till och med låna sovsäck.

Sen som Joanna nämt så finns det massor av forumtrådar här inne att läsa.

/Kenneth

Kanske skulle det funka bättre med ett par tunna löpartights och sen komplettera m ett par tunna polyesterbyxor utanpå. Jag har ett par riktigt tunna byxor som jag nog aldrig använt utan långkalsonger på fjället. Det har alltid varit för kallt för det.

Det tightsen du länkar till ser väldigt varma ut, jag skulle inte rekommendera att ha så tjocka långkalsonger på sommaren.

Ingen aning - jag har löst problemet med lösa plagg, så andra får svara på den frågan.
En sak jag vet, är att mörka färger drar till sig mygg - både i sig, och genom att mörka ytor blir varmare i solen.

Kom på att jag redan har har ett par sådana här byxor. Om jag kompletterar med ett underställ i merinoull eller tights då bör väl myggen hålla sig undan mina ben?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee Ipad på tur! Utrustning allmänt 11
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
martinj Telisar på tur Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg