En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning?

Pröva dig fram! En lätt vindjacka med huva är också ett bra alternativ. Impregnerar du dina G1000 byxor står de emot ett lätt regn, byxor och underställströja torkar snabbt på kroppen. Då behöver du inte använda regnkläderna lika ofta. (Mina regnkläder ligger alltid under topplocket eller i min andra ryggsäcks "känguruficka").

Jag hade med mig jacka i G1000 och regnjacka på min första sommartur och plockade bort jackan eftersom jag upptäckte att jag klarar mig med en tunn en fleece, ulltröja och regnjacka som förstärkningsplagg utöver underställströjan som jag går i.

Är en Haglöfs Vandra III Jacket inköpt 2013 och endast buren några veckor värd en tusenlapp? Eller är det vettigare att vänta för att hitta något mer prisvärt?

Nu såg jag Lundhags - Dimma Jacket var på extrapris. Någon som vet Lundhags kvalitet på jackor?

Som flera i tråden påpekat så räcker det med en regnjacka i juli och har den ventilationsöppningar under armarna och både blixtlås och tryckknappar fram så är det enklare att reglera ventilationen. Så plocka ihop en utrustning som bygger på lager på lager principen, där regnjackan fungerar som regn- och vindskydd.

Som flera i tråden påpekat så räcker det med en regnjacka i juli och har den ventilationsöppningar under armarna och både blixtlås och tryckknappar fram så är det enklare att reglera ventilationen. Så plocka ihop en utrustning som bygger på lager på lager principen, där regnjackan fungerar som regn- och vindskydd.

Jag har letat efter en regnjacka med ventilationsöppningar under armarna men kan inte lyckas hitta någon? Alternativet är Haglöfs L.I.M III Jacket, men skulle vilja hitta en med ventilationsöppningar.

Marmot har en prisvärd modell med ventilation under armarna och min jacka har också ett blixtlås fram och "knappar" av kardborreband. Har funkat hur bra som helst i fjällen och till vardags. Kollade beskrivningen av modellen på webben och upptäckte då att beskrivningen av jackan inte riktigt stämde med hur min såg ut. Så kolla i butik och läs beskrivningen hos flera webbutiker...

http://www.outnorth.se/marmot/precip-jacket-14678#Black

http://www.naturkompaniet.se/marmot-precip-jacket

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=41200

Senast ändrad:
Temperatur

Tänk på att medeltemperatur inte är aktuell temperatur. Har du otur kan det bli jättevarmt eller snö även i juli!

Marmot har en prisvärd modell med ventilation under armarna och min jacka har också ett blixtlås fram och "knappar" av kardborreband. Har funkat hur bra som helst i fjällen och till vardags.

Tänk på att medeltemperatur inte är aktuell temperatur. Har du otur kan det bli jättevarmt eller snö även i juli!

Fullt medveten om temperaturerna, hoppas på sol. Ju varmare desto bättre för mig. :)

Nu till det jag har försökt komma på själv men allt känns så luddigt. Jag har läst runt på forumet för att förstå skillnaderna mellan en regnjacka och skaljacka, eventuellt softshell jacka. Det jag har förstått hittills är:

Regnjacka - Mycket lätt, skyddar mot regn och vind men "andas" väldigt dåligt.
Skaljacka - Tål mer slitage, tyngre, skyddar mot vind och regn och "andas" bättre än en regnjacka.
Softshell - Ofta inte lika vattentät, kan väga en del, andas bättre än de flesta jackor.

Utifrån det här ser jag inte riktigt grejen med att bära en regnjacka istället för en skaljacka? Vad har jag missat?

Gud va svårt du gjorde det för mig. :) Något i mig skriker efter g1000 men mitt förnuft säger att jag ska köpa regnjacka/byxor. Plaggen är i sand/beige färg och klarar man sig inte med en vindtät tröja om det är varmt?
Tänk inte saker - tänk funktioner. Om du ändå tar med en vindtät tröja och en regnjacka - vad skall du ha Montt-jackan till? Jag lovar, att du kommer att uppskatta 700 grams viktbesparing ;)
Se hellre till att "vindtröjan" är tunn, hyfsat rivsäker, så pass stor att du vid behov kan ha underställ/värmeplagg innanför, och helst uppknäppbar för enkel värmereglering "on the go". En luftig löparjacka eller, som sagt, en vanlig tunn skjorta motsvarar beskrivningen;)

PS jag gillar också G100! Har själv en gammal klassisk Fjällrävenjacka. Skönt osvettig (jag vaxar den inte), robust och hyfsat lätt - den är ofodrad till skillnad från Montt. På sommaren tycker jag att den ändå är för tät/varm, men använder den gärna till kortare utflykter med inomhusövernattning höst-vinter-vår, om väderprognosen lovar regnfritt (och jag vet, att allt vått kan torkas över natten, ifall den slår fel).
Men på en veckas tälttur vill jag dels inte bära mer än nödvändigt, dels undvika saker som torkar långsamt.

(...) Utifrån det här ser jag inte riktigt grejen med att bära en regnjacka istället för en skaljacka? Vad har jag missat?
Inget. Har man en "skaljacka" som klarar en hel dags regnande, så behöver man naturligtvis ingen ytterligare regnjacka. Är den samtidigt så diffusionsgenomsläpplig, att man kan vara fysiskt högaktiv i den utan att bli orimligt blöt inifrån, så behöver man inte heller något annat "vind- och myggplagg". Är den dessutom lätt, tunn och tillräckligt skön att ha på bara kroppen, behöver man det inte heller under varma solskensdagar.
Problemet är bara, att allt detta verkar svårt att förena i en och samma jacka, och att de jackor som möjligen börjar närma sig detta ideal brukar vara väldigt dyra (och inte särskilt lätta eller mjuka).

Vad som sen är "tillräckligt regntätt och tillräckligt osvettigt" kan variera från person till person. En del vandrare - som tydligen omsätter mindre vatten än jag vid fysisk ansträngning - verkar klara sig fint med mer avancerade membranjackor som "både-och"-plagg.

Jag själv - och många med mig - tycker att det trots alla löften om "andas"-funktion blir antingen alldeles för svettigt, eller inte tillräckligt regntätt. Istället för en halvbra (och svindyr) kompromiss delar vi hellre upp dessa bägge funktioner på ett optimerat vind- resp. regnplagg - som kanske inte "andas" så mycket, men inte heller behöver bäras utom när det verkligen regnar.
Det bli billigare, mer flexibelt, och inte nödvändigtvis tyngre sammanlagt: min "vindskjorta" väger som sagt 150 g, och min regnjacka 205 g.
På den sistnämnda ville jag satsa lite extra, men inte ens med dess ångenomsläpplighet på 25 000 g/m²/dygn (jfr ITAB:s ca 5 000) skulle jag vilja ha den som "vindplagg" nära kroppen under en hel dag.

Vill du fördjupa dig i diskussionen om vad membranplagg klarar resp. inte klarar, kan du läsa denna tråd - många bra inlägg och nyanserad debatt trots den arga rubriken ;)

Det bli billigare, mer flexibelt, och inte nödvändigtvis tyngre sammanlagt: min "vindskjorta" väger som sagt 150 g, och min regnjacka 205 g.
På den sistnämnda ville jag satsa lite extra, men inte ens med dess ångenomsläpplighet på 25 000 g/m²/dygn (jfr ITAB:s ca 5 000) skulle jag vilja ha den som "vindplagg" nära kroppen under en hel dag.

Tack, nu är allt klarare i huvudet. Får bli en regnjacka helt enkelt men frågan är vilken? Ventilationsöppningar ex. under armarna är ett måste från min sida. Har ett alternativ men säker på att det finns fler. Har du möjligen någon du kan rekommendera?

Tack, nu är allt klarare i huvudet. Får bli en regnjacka helt enkelt men frågan är vilken? Ventilationsöppningar ex. under armarna är ett måste från min sida. Har ett alternativ men säker på att det finns fler. Har du möjligen någon du kan rekommendera?
Hmm, har du trissat budgeten? ;)
Ligger du i de prisklasserna, kan du lika gärna läsa detta och göra dina egna prioriteringar.
Jag valde t ex längre (och ledigare) skärning och välformad huva med bra regnskärm framför öppningar under armarna (som jag tycker är rätt störande, läcker vid slagregn och klättring, och känns umbärliga om jackan i övrigt "andas" hyfsat bra). Jag valde också låg packvolym och vikt framför (antagligen) större slitstyrka i ett tyngre/bulkigare yttertyg.
Dina prioriteringar kan vara precis tvärtom :)

Jag tror i o f s, att du klarar dig fint med nivån Didrikssons eller liknande - se alla förslag ovan - om du inte svettas extremt mycket och bara tänker använda jackan vid regn, rast och/eller stark blåst.
Prova jackan, om du kan - de bästa parametrarna är inte mycket värda, om den sitter illa på just din kropp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee Ipad på tur! Utrustning allmänt 11
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
martinj Telisar på tur Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg