(...) Utifrån det här ser jag inte riktigt grejen med att bära en regnjacka istället för en skaljacka? Vad har jag missat?
Inget. Har man en "skaljacka" som klarar en hel dags regnande, så behöver man naturligtvis ingen ytterligare regnjacka. Är den
samtidigt så diffusionsgenomsläpplig, att man kan vara fysiskt högaktiv i den utan att bli orimligt blöt inifrån, så behöver man inte heller något annat "vind- och myggplagg". Är den dessutom lätt, tunn och tillräckligt skön att ha på bara kroppen, behöver man det inte heller under varma solskensdagar.
Problemet är bara, att allt detta verkar svårt att förena i en och samma jacka, och att de jackor som möjligen börjar närma sig detta ideal brukar vara väldigt dyra (och inte särskilt lätta eller mjuka).
Vad som sen är "tillräckligt regntätt och tillräckligt osvettigt" kan variera från person till person. En del vandrare - som tydligen omsätter mindre vatten än jag vid fysisk ansträngning - verkar klara sig fint med mer avancerade membranjackor som "både-och"-plagg.
Jag själv - och många med mig - tycker att det trots alla löften om "andas"-funktion blir
antingen alldeles för svettigt,
eller inte tillräckligt regntätt. Istället för en halvbra (och svindyr) kompromiss delar vi hellre upp dessa bägge funktioner på ett optimerat vind- resp. regnplagg - som kanske inte "andas" så mycket, men inte heller behöver bäras utom när det verkligen regnar.
Det bli billigare, mer flexibelt, och inte nödvändigtvis tyngre sammanlagt: min "vindskjorta" väger som sagt 150 g, och min regnjacka 205 g.
På den sistnämnda ville jag satsa lite extra, men inte ens med dess ångenomsläpplighet på 25 000 g/m²/dygn (jfr ITAB:s ca 5 000) skulle jag vilja ha den som "vindplagg" nära kroppen under en hel dag.
Vill du fördjupa dig i diskussionen om vad membranplagg klarar resp. inte klarar, kan du läsa
denna tråd - många bra inlägg och nyanserad debatt trots den arga rubriken