En till om Roberts och sovsäcksval...

Vid tidigare mail-diskussion med Roman var han så påläst på normen för temperaturen att jag inte hängde med i alla fall. Jag inledde med nån fråga om temperaturen och normen och han kontrade med nån listig fråga som skvallrade om att han visste en del i alla fall.

Vad det sedan innebär för säckarna är väl kanske en annan sak.
 
Mezzner; sa:
Vid tidigare mail-diskussion med Roman var han så påläst på normen för temperaturen att jag inte hängde med i alla fall. Jag inledde med nån fråga om temperaturen och normen och han kontrade med nån listig fråga som skvallrade om att han visste en del i alla fall.

Vad det sedan innebär för säckarna är väl kanske en annan sak.

Jo jag är övertygad om att han känner till den och att han säkerligen har tittat ordentligt på den.
Men att därifrån gå till att genomföra tester på sovsäckarna som han tillverkar, där testet kostar många tusenlappar styck (tror jag såg någon summa på 50 000) för varje sovsäck. Dessutom borde det bli totalt omöjligt att genomföra dessa tester på vissa av hans sovsäckar eftersom de tillverkas efter specar som den som köper sätter upp. så han får ju "räkna fram värdena" oavsett.

så jag tror han kör vidare sålänge han kan med den standarden han "alltid" kört med. just pga att sovsäckarna byggs till kunds spec.

men det gör också att jag tror att hans -10 är mer ärligt än extrem temperaturen i standarden som är ganska löjligt låg satt. samtidigt måste man ju sätta den någonstans.
vill minnas att min cats meow var -7 innan den omklassades för den nya standarden. men där kan jag ha fel.

något som inte diskuteras speciellt mycket är ju vad man ligger på. vilket ju för min del känns väldigt viktigt i sammanhanget.
 
Standard

Dom där tre standard temperaturerna är konfunderande. Som jag har fattat det är dom: Liten tjej sover bekvämt/Vältränad ung ofrusen man sover bekvämt/Överlevnad. Stämmer det?

Jag har en ME Dewline 300. ME anger komfort -5. EN normen säger +5 komfort och -15 extrem. Om jag är mätt och sover i tält på bra liggunderlag är den skön till -5. Tjejen var något frusen men rätt OK i säcken en snöig höstnatt i Kebnekaise. Så enligt min erfarenhet är EN normen för tjej-komforten väl tilltagen.
 
Re: Standard

Vandrare; sa:
Så enligt min erfarenhet är EN normen för tjej-komforten väl tilltagen.

Nu kommer jag med en av mina favoritkäpphästar: "blanda inte ihop statistik med enskilda fall" ;)

Men du har rätt: det man måste göra är att ta reda på hur EN-normen ligger i jämförelse med en själv, genom att testa en normerad säck. Då är den ett väldigt bra verktyg att jämföra säckar även på glättigt papper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg