Förlåt, men det där var inte särskilt sammanhängande, eller rättstavat. Du säger att de flesta jägare du känner hellre skjuter snygga djur än de som behöver trimmas bort för att få en livskraftig stam? Omöjligt för mig att bemöta eftersom jag inte vet vilka du umgås med, men jag kan tänka mig att de två fallen ibland sammanfaller. Ibland kan det vara rätt att skjuta just alfahanen så att nya hanar får chansen att sprida sitt genom och därmed göra rasen starkare. Det är vanligare att man sparar kor som ger stabil avkomma eftersom det till syvende och sist genererar kött på bordet till kommande säsonger.
Appropå "förlusten. Är detta något du VET eller något du TROR? Tänk om frånvaron av den stora fisken öppnar upp möjligheten för 20 mindre fiskar... Just biologiska organismers energibehov tenderar ju att stiga exponentiellt mot ökningen i storlek, så det kan alltså vara en god idé att plocka bort just den fisken så att överlevnaden av de övriga tryggas då de slipper konkurrera om födan. Dessutom kan man göra det EFTER lekperioden. Fiskar ska ju också ha sitt lilla roliga.
Om jag brydde mig om hur jag framstod skulle jag aldrig satt min fot i den här tråden. Jag ÄR en ganska så skjutglad stridspitt, med lite mer återhållsamhet än pastorn dock. Jag jagar inte eftersom jag tycker att en jägarexamen är för meckigt i förhållande till hur mycket jag skulle kunna nyttja den och är mer intresserad av allt det runt omkring själva avlivandet. Jag utfordrar, inventerar, bygger, tar ur och flår, men jag skjuter (oftast) inte.
Det där låter väldigt "Disney". Folk tycker bättre om den nobla havsörnen än om den elaka gamen etc? Djuren har var sin plats i den ekologiska mångfalden vare sig man uppskattar dem eller inte. Det enda systemet jag kör med fastslogs av Linné. För övrigt har jag ALDRIG blivit tvingad att döda någonting, så det framstår i mina ögon som en udda formulering. Ibland har jag dödat påkörda och skadade smådjur men det har då varit mitt eget val baserat på att det, där och då, kändes som rätt sak att göra.
/Richard