Eftersom jag nämde minkar först så hade jag såklart en anledning till det och det är att det finns ett antal aktivister av olika slag som gör något som de tror är bra medans det i slutänden inte alls är bra vare sig för de djur de släpper ut eller naturen i sig. Utsläpp av mink har medfört att man jagar minkar trots att man inte är intresserad av dem som föda utan man vill ha bort dem från naturen. Och varför vill man döda de stackars minkarna - jo därför att de skapar en obalans i naturen eftersom de inte har några naturliga fiender. Jag är inte någon förespråkare för att hålla minkar i bur utan tvärtom ser jag det som ett j*vla djurplågeri men det innebär inte att man kan släppa ut dem i naturen hur som helst.
Och varför nämner jag det i den här tråden? Jo därför att någon börjar en tråd om valjakt/valslakt som direkt övergår i ett hat mot allt vad jakt heter och som dessutom mer eller mindre likställer jakt med mord på människor och oavsett hur mycket vi än tycker om djuren så kommer aldrig jakt och mord att vara likvärdiga.
Så jag får på käften för att ha dragit in minkar i en debatt där trådskaparen har likställt jakt med mord. Så min gissning är trådskaparen är ett troll för det känns onekligen rätt konstigt att någon råkat hitta utsidan och i sitt första inlägg börjar debattera jakt/slakt/mord.
Is this to be an empathy test? - Dr Eldon Tyrell, Bladerunner
Du visar en film med massjakt/slakt och ställer sedan frågan om någon skulle vilja harpunera en blåval, ett fridlyst djur? Vill du diskutera filmen, massjakter eller "rätten" att döda djur överhuvud taget? Det blir lite äpplen och päron, koncentera diskussionen till en sak .Det är knappast relevant att debattera privatpersoners jakt på tillåtna, kvoterade djur samtidigt som frågan om valjakt tex.
Rent logiskt så ser jag ingen skillnad på det man gör i filmen och när vi föser ihop boskap, transporterar dem hit och dit och sen skjuter dem i huvudet. Så om det senare accepteras, varför är detta mer barbariskt? Det blir smaskigare bilder med vattnet som färgas rött, men om vi bortser från det visuella?
OK ta en val som inte är fridlyst då, vikval är väl fortfarande laglig att jaga för tex inuiter?
Det finns gott om skaskiga filmer på vanligt slakt på nötkretaur också http://www.youtube.com/watch?v=Cx7uTimSLok skillnaden är obefintlig och jag accepterar ingedera, men om du gör det så är det cool, anledningen till första filmen vär för att jag letade efter någon film på just valjakt och hittade den där. Så det var därför den åkte med in inlägget.