• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En fråga till!

Eftersom jag nämde minkar först så hade jag såklart en anledning till det och det är att det finns ett antal aktivister av olika slag som gör något som de tror är bra medans det i slutänden inte alls är bra vare sig för de djur de släpper ut eller naturen i sig. Utsläpp av mink har medfört att man jagar minkar trots att man inte är intresserad av dem som föda utan man vill ha bort dem från naturen. Och varför vill man döda de stackars minkarna - jo därför att de skapar en obalans i naturen eftersom de inte har några naturliga fiender. Jag är inte någon förespråkare för att hålla minkar i bur utan tvärtom ser jag det som ett j*vla djurplågeri men det innebär inte att man kan släppa ut dem i naturen hur som helst.

Och varför nämner jag det i den här tråden? Jo därför att någon börjar en tråd om valjakt/valslakt som direkt övergår i ett hat mot allt vad jakt heter och som dessutom mer eller mindre likställer jakt med mord på människor och oavsett hur mycket vi än tycker om djuren så kommer aldrig jakt och mord att vara likvärdiga.

Så jag får på käften för att ha dragit in minkar i en debatt där trådskaparen har likställt jakt med mord. Så min gissning är trådskaparen är ett troll för det känns onekligen rätt konstigt att någon råkat hitta utsidan och i sitt första inlägg börjar debattera jakt/slakt/mord.

Is this to be an empathy test? - Dr Eldon Tyrell, Bladerunner

Du visar en film med massjakt/slakt och ställer sedan frågan om någon skulle vilja harpunera en blåval, ett fridlyst djur? Vill du diskutera filmen, massjakter eller "rätten" att döda djur överhuvud taget? Det blir lite äpplen och päron, koncentera diskussionen till en sak .Det är knappast relevant att debattera privatpersoners jakt på tillåtna, kvoterade djur samtidigt som frågan om valjakt tex.

Rent logiskt så ser jag ingen skillnad på det man gör i filmen och när vi föser ihop boskap, transporterar dem hit och dit och sen skjuter dem i huvudet. Så om det senare accepteras, varför är detta mer barbariskt? Det blir smaskigare bilder med vattnet som färgas rött, men om vi bortser från det visuella?

OK ta en val som inte är fridlyst då, vikval är väl fortfarande laglig att jaga för tex inuiter?

Det finns gott om skaskiga filmer på vanligt slakt på nötkretaur också http://www.youtube.com/watch?v=Cx7uTimSLok skillnaden är obefintlig och jag accepterar ingedera, men om du gör det så är det cool, anledningen till första filmen vär för att jag letade efter någon film på just valjakt och hittade den där. Så det var därför den åkte med in inlägget.
 
Återigen, min fråga löd, skulle ni kunna tänka er att harpunera en val, det klassas ju som jakt, och kan du vänligen tala om för mig när jag började debattera mord?


Jag är ingen jägare (fast jag har jägarexamen) och hade inte velat harpunera en val så som världen ser ut idag. Vad tycker DU om att vi bedriver viltvård i Sverige då?

/mattias
 

clindh

Forumvärd
OK ta en val som inte är fridlyst då, vikval är väl fortfarande laglig att jaga för tex inuiter?
Det är ju en fullkomligt hypotetiskt fråga, vart är det du vill komma egentligen? Ingen av oss är inuiter, och för oss är inte valjakt på kartan ens. Hade vi växt upp där och käkat sälkött istället för ko hade vi kunnat diskutera det bättre.
Det finns gott om skaskiga filmer på vanligt slakt på nötkretaur också http://www.youtube.com/watch?v=Cx7uTimSLok
Den där filmen visar ju uppenbar vanvård, och skulle troligen ge kännbart straff för den som utsatte sina djur för något dylikt i Sverige. Jag tror väl ingen här, vare sig vegan eller jägare tycker det där är OK? Eller tror du att det är sådär jägare och fiskare här behandlar sitt byte?

Det är skillnad på att döda och att plåga - och var den gränsen går man kan gärna diskutera. Och det finns ju dock etiska frågor som ligger betydligt närmare oss och är mer relevanta för Utsidan; är det tex OK att drilla en lax en halvtimma, hetsar man djur onödigt under jakt med hund etc.
 
Det är inte fiskar utan delfiner och dom kommer inte in utan drivs in i vikar, så ja din jämförelse med att plocka blåbär är verkligen både vettig och logisk!

Hur mycket det än är ett 'Vattenlevande däggdjur' så är den en fisk iaf.
Jo,man går ut i skogen och plockar blåbär för att rensa och sålla och bunkra hemma.

Att de 'kommer in' betyder inte nödvändigtvis att de knackar på dörren,utan finns i närområdet.


peter
 
En något märklig diskussion må jag säga. Jag har lite svårt att förstå vart trådstartaren vill komma i sin argumentation; är det att påvisa att jakt-i-sig är fel genom att visa på ytterligheter så påminner det om följande fiktiva argumentation:
"Tjurfäktning är en sport"
"Tjurfäktning är barbariskt"
"Alltså är sport barbariskt"

Jag är själv inte jägare, men är uppvuxen i en familj där min far har jagat mycket. Jag ägnar mig däremot en del åt flugfiske och det händer att jag dödar min fångst och äter upp den. Om man diskuterar jakt eller huruvida det är rätt eller fel att döda djur så bör man bryta ner problematiken till en fundamental nivå och diskutera vad det egentligen handlar om. Argumentationen som den förts i denna tråd påminner mer om den som t ex abortmotståndare för; nämligen ingen argumentation alls utan bara en form av försök att skapa indignation. Det ger inget seriöst intryck helt enkelt.

När det gäller grundfrågan som det egentligen handlar om; huruvida det är rätt eller fel att döda djur så finns det en rad argument såväl för som emot. Personligen anser jag att argumenten att det inte är moraliskt fel att i vissa lägen döda djur överväger. I en sådan diskussion bör man självklart föra in vilka negativa konsekvenser man får vid en utvidgning av omsorgscirkeln till att även omfatta icke-mänskliga djur. En av dessa tydliggörs i analogin mellan djur och människa som är en central del hos veganfilosofer som Peter Singer och Tom Regan.

För att exemplifiera moraliska konsekvenser talar veganismen om analogin mellan å ena sidan icke-mänskliga djur som t.ex. människor eller chimpanser och å andra sidan mentalt outvecklade människor som små barn, utvecklingsstörda och t.ex. personer med svåra hjärnskador. Dessa kan på grund av sina handikapp eller outveckling inte verka som moraliska agenter, de förlorar helt enkelt det enda kriterium som veganismen menar särskiljer människan från djuren.

Finns det då någon moralisk relevant skillnad mellan, ett spädbarn och en gris eller chimpans? Nej, svarar både Singer och Regan de bör åtnjuta samma moraliska rättigheter och avlivandet av en gris likställs med avlivandet av en gravt hjärnskadad människa. Utifrån detta synsätt argumenterar Singer för spädbarnseutanasi för gravt handikappade spädbarn. Människovärdesbegreppet har i den extrema veganismen degraderats.

Ett annat problem som jag ser det är att den extrema veganismen leder till kulturimperialism. Såväl Singer som Regan har gett uttryck för det; kulturer är inte eviga, och på samma sätt som vi avskaffat slaveri, så får kulturer helt enkelt förändra sitt sätt att leva på det naturen ger. Detta anser jag är ett cyniskt sätt att se på kulturer som i årtusenden levt i ekologisk samklang och harmoni med naturen. I det hela känns det som en västerländsk storstadskonstruktion; en "marxism" i den bemärkelsen att man försöker applicera en praktisk filosofisk moralteori på verkligheten emedan verkligheten i mångt och mycket ser helt annorlunda ut.

Personligen tycker jag det är viktigt att slå fast att vi faktiskt särskiljer oss som art; att vi inte kan eller bör likställa oss med andra djur. Vi besitter förnuftsegenskaper som bland annat tar sig uttryck i att vi över huvud taget kan föreställa oss sådana här frågeställningar. Med detta kommer även förmågan att tänka moraliskt dvs att frigöra oss från biologins klor och analysera, värdera och modulera våra beteenden. Andra djur saknar helt enkelt denna egenskap. En fisk kan t.ex. inte reflektera över sitt beteende som moraliskt eller omoraliskt, fiskar är amoraliska. Det är inte bara så att de saknar moral, de saknar varje förutsättning till moraliskt tänkande och kan därför inte i sig betraktas som moraliska subjekt, däremot så kan vårat beteende gentemot fiskar vara mer eller mindre moraliskt, och detta är viktigt för även om vi tar oss rätten att utnyttja andra arter, så finns det även en moralisk dimension i vårt handlande och beteende och i detta inbegrips att vi finner ett värde i artbevarande, att vi strävar efter att minimera lidande et cetera MEN vi likställer oss inte med icke-mänsliga djur heller.

Så om du vill ha ett svar på din fråga. Nej, jag tycker inte det är okej att jaga blåval eftersom det är ett utrotningshotat djur och att jag anser att det finns ett egenvärde i artbevaring. Däremot så ser jag det inte som principiellt felaktigt om det vore så att populationen tillät ett uttag. Hur det ser ut hos andra valpopulationer vet jag inte.

bla bla..

/D
 
Jag är ingen jägare (fast jag har jägarexamen) och hade inte velat harpunera en val så som världen ser ut idag. Vad tycker DU om att vi bedriver viltvård i Sverige då?

/mattias


Det är ett nödvändigt ont, vi har en vildsvinstamm som växer onaturligt fort, samma sake med rådjur i brist på predatorer! (väntar fortfarande på ett svar angående min fråga om älgar i jaktforumet då den likväl kan appliceras på björn osv)

Att bedriva viltvård är en sak men att bege sig ut i sgkogen med en bössa, sitta på passoch vänta kanske i timmar för att sedan få se en stor älg uppenbara sig och tänka "Fan vilket vackert djur, det måste jag döda" är något jag inte fattar men jag fattar att det måste göras, är dock inte så säker på att det behövs på älgar nu men rådjur och som sagt vildsvin behövs väl skjutas av om jag inte är helt ute och cycklar?
 
Hur mycket det än är ett 'Vattenlevande däggdjur' så är den en fisk iaf.
Jo,man går ut i skogen och plockar blåbär för att rensa och sålla och bunkra hemma.

Att de 'kommer in' betyder inte nödvändigtvis att de knackar på dörren,utan finns i närområdet.


peter

Hur mycket det än är ett 'Vattenlevande däggdjur' så är den en fisk iaf. Sov du eller skolkade du från biologilektionerna? Så dom finns i närområdet och är därför tillåtet byte? Sorry förstår inte din logik
 
Det är ju en fullkomligt hypotetiskt fråga, vart är det du vill komma egentligen? Ingen av oss är inuiter, och för oss är inte valjakt på kartan ens. Hade vi växt upp där och käkat sälkött istället för ko hade vi kunnat diskutera det bättre.

Den där filmen visar ju uppenbar vanvård, och skulle troligen ge kännbart straff för den som utsatte sina djur för något dylikt i Sverige. Jag tror väl ingen här, vare sig vegan eller jägare tycker det där är OK? Eller tror du att det är sådär jägare och fiskare här behandlar sitt byte?

Det är skillnad på att döda och att plåga - och var den gränsen går man kan gärna diskutera. Och det finns ju dock etiska frågor som ligger betydligt närmare oss och är mer relevanta för Utsidan; är det tex OK att drilla en lax en halvtimma, hetsar man djur onödigt under jakt med hund etc.


Nä ingen av er är Inuiter men det finns säkert endel av er som åkt till afrika på jaktsafari, om inte så är det förmodligen många som drömmer om det så att vikval inte finns i våran direkta närvar är ett uruselt argument.

Att det förekommer vanvård på svenska slakerier är ju något som farkommer någon gång om året, var väl inte så länge sedan det var rubriker om det i tidningarna, misslyckade avrättningar osv. Och med tanke på att vi lever i en globaliserad värld så finns det väl knappast något som garanterar att det du såg på filmen inte interäffar i argentina eller något annat land vi importerar kött från?.

Ja om du har en lax på ca 20 kilo på kroken och du använder fluga är du nog så illa tvungen att drilla den i en halvtimma annars tror jag nog då får svårt att få upp den på land ;)
 
Nej,det räcker med att dom finns och går att äta.

Sorry,Disney färgade inte min syn på mat.


peter

Ok Rambo även om delfiner är däggdjur med hög intelligens och är väldigt sociala samt har en hjärnkapacitet som vi lär oss mer och mer om varje dag så skulle du lika gärna stycka en delvin som att trampa på en myra? Googla på Dolphins och tex IQ så får du se ett gäng häpnandsväckande filmer om bla barn med hjärnskador som faktiskt får den bästa av terapia av att simma med delfiner, och jag har också gjort det. (har ingen hjärnskada även om många av er förutsätter det)
Och efter det så, äh fan PANG PANG skjut allt... döda hurra Matcho, rejäla karlar snusar super och jagar björn älg och allt annat som rör sig,dock inte hundar för det vore ju helt sjukt, lovar att flera av er med jakthundar sett filmer från asien där dom behandlar hundar illa och svurit,

Fattar inte varför jag ens försöker
 
Ok Rambo även om delfiner är däggdjur med hög intelligens och är väldigt sociala samt har en hjärnkapacitet som vi lär oss mer och mer om varje dag så skulle du lika gärna stycka en delvin som att trampa på en myra? Googla på Dolphins och tex IQ så får du se ett gäng häpnandsväckande filmer om bla barn med hjärnskador som faktiskt får den bästa av terapia av att simma med delfiner, och jag har också gjort det. (har ingen hjärnskada även om många av er förutsätter det)
Och efter det så, äh fan PANG PANG skjut allt... döda hurra Matcho, rejäla karlar snusar super och jagar björn älg och allt annat som rör sig,dock inte hundar för det vore ju helt sjukt, lovar att flera av er med jakthundar sett filmer från asien där dom behandlar hundar illa och svurit,

Fattar inte varför jag ens försöker

Och där kom det,jag är så mycket oRambo som det går.

Kläd dig i en jägardress och gå ut med bössan om du är intresserad av terapi och naturlig köttproduktion.

Men du,skilj på djurhållning och vanvård.


peter
 
gen skillnad på det man gör i filmen och när vi föser ihop boskap, transporterar dem hit och dit och sen skjuter dem i huvudet. Så om det senare accepteras, varför är detta mer barbariskt? Det blir smaskigare bilder med vattnet som färgas rött, men om vi bortser från det visuella?


En del av svaret är väl att det finns en klar skillnadi intelligens mellan en ko och en deflin. På samma sätt som vi brukar ta mera illa vid oss när man slaktar människoapor än när man nackar höns.

Men sen var gränsen går är jag inte man att svara på.