• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En fråga till!

Om jag bodde där den största födokällan ligger i havet skulle jag inte tveka en sekund.Att det ser 'grymt' ut och mest liknar en masslakt beror ju på att fiskarna kommer in under en relativt kort period och då gäller det att passa på.Lite som att plocka blåbär...


peter

Det är inte fiskar utan delfiner och dom kommer inte in utan drivs in i vikar, så ja din jämförelse med att plocka blåbär är verkligen både vettig och logisk!
 

avslutad210712

Gäst
Det är verkligen puckat att släppa ut minkar i naturen då dom där svälter eller fryser ihjäl efter som dom inte lärt sig leva i naturen och PGA dom levt sina liv i trånga burar lider av beteendestörningar!

Det sjuka är väl att föda upp minkar år 2008 då vi vet att själva uppfödningen av djur har en ENORM iInverkan på växthuseffekten och att dom faktiskt lider?


Att minkarna skulle svälta eller fysa ihjäl visar bara hur lite du vet.
 

avslutad210712

Gäst
Men det var ärligt talat inte menat som en provocerande fråga, dock fick jag ett gäng provocerane svar och korkat nog försvarade jag mig lite klantigt!

Frågan är inte om ni jagar val utan om ni skulle kunna tänka er att göra det, det är en 100% seriös fråga! Och om du vill ha mer info om källkritik så är det bara att säga till, jag vet dock inte riktigt vad du vill ha infom om så det vore tacksamt om du berättade det!

MVH Arntur

Jag äter inte val och därför finns det ingen som helst anledning för mig att jaga såna heller. Är i princip emot att både jaga och fiska sånt som jag inte avser att äta även om jag vet att det kan finnas anledning att göra det ändå.
 
Att en majoritet av minkar som släpps fria dör är ett ganska så välkänt faktum, dessutom är dom smittobärare, orkar inte lite efter en massa källforskning till detta själklara men här är i alla fall en länk http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=251424&context= Skrivet av en jägare om jag inte misstolkar det hela

Jag vågar påstå att en majoritet av ALLA minkar dör. Förr eller senare. Jomenvisst, serru. Jag skiter också i källan om det går bra. Gudars vilken fånig tråd! Det enda som borde jagas här är troll..
/Rilleman
 
Senast ändrad:
Jag vågar påstå att en majoritet av ALLA minkar dör. Förr eller senare. Jomenvisst, serru. Jag skiter också i källan om det går bra. Gudars vilken fånig tråd! Det enda som borde jagas här är troll..
/Rilleman


Allt och alla dör, stämmer bra det! Och hur fan det här började handla om minkar har jag ingen aning om. Jag ställde en seriös fråga men har enbart fått skit och kallats för spammare eller troll.

Om du frågar efter källkritik och sedan svarar med att skita i den kan man ju ifrågasätta din seriositet också?
 
Allt och alla dör, stämmer bra det! Och hur fan det här började handla om minkar har jag ingen aning om. Jag ställde en seriös fråga men har enbart fått skit och kallats för spammare eller troll.

Om du frågar efter källkritik och sedan svarar med att skita i den kan man ju ifrågasätta din seriositet också?

Nu har du fel, det du sysslar med är precis det, förtal och skitsnack, många med mig tar förbannat illa upp av dina "påhopp", det är ingen debatt du har fört, utan snarare ett patetiskt försök att bilda opinion för din sak. När t.om ansvariga på Utsidan sätter ner foten så borde det ju väcka signaler hos dig, men icke.

Ifall man sedan kollar på dina inläggshistori så ser man en röd tråd, där inläghgens syfte är att snacka skit om den svenska jägarkåren, och på något sjukt sett försöka få en opinion för din sak.

Det gör dig till ett troll, eller vi kanske ska säga jägare, eftersom du med största sannolikhet inte har en aning om vad det är, med tanke på vad du assosicerar med jakt.

'nuff said.
 
Allt och alla dör, stämmer bra det! Och hur fan det här började handla om minkar har jag ingen aning om. Jag ställde en seriös fråga men har enbart fått skit och kallats för spammare eller troll.

Om du frågar efter källkritik och sedan svarar med att skita i den kan man ju ifrågasätta din seriositet också?

Minkar först omnämnda i inlägg #19 och #21 och sen bara ramlade det på. Försök till seriositet från min sida i den här tråden vore som att försöka köra på höger sida i England, skrikandes "JAG VET MINSANN ATT JAG HAR RÄTT!"... Jag låter gärna de som vet mer om jakt sköta argumenterandet.

Vad gäller jakt i havet så tycker jag inte att det borde vara valfritt.
/Rilleman
 

avslutad210712

Gäst
Allt och alla dör, stämmer bra det! Och hur fan det här började handla om minkar har jag ingen aning om. Jag ställde en seriös fråga men har enbart fått skit och kallats för spammare eller troll.

Om du frågar efter källkritik och sedan svarar med att skita i den kan man ju ifrågasätta din seriositet också?

Eftersom jag nämde minkar först så hade jag såklart en anledning till det och det är att det finns ett antal aktivister av olika slag som gör något som de tror är bra medans det i slutänden inte alls är bra vare sig för de djur de släpper ut eller naturen i sig. Utsläpp av mink har medfört att man jagar minkar trots att man inte är intresserad av dem som föda utan man vill ha bort dem från naturen. Och varför vill man döda de stackars minkarna - jo därför att de skapar en obalans i naturen eftersom de inte har några naturliga fiender. Jag är inte någon förespråkare för att hålla minkar i bur utan tvärtom ser jag det som ett j*vla djurplågeri men det innebär inte att man kan släppa ut dem i naturen hur som helst.

Och varför nämner jag det i den här tråden? Jo därför att någon börjar en tråd om valjakt/valslakt som direkt övergår i ett hat mot allt vad jakt heter och som dessutom mer eller mindre likställer jakt med mord på människor och oavsett hur mycket vi än tycker om djuren så kommer aldrig jakt och mord att vara likvärdiga.

Så jag får på käften för att ha dragit in minkar i en debatt där trådskaparen har likställt jakt med mord. Så min gissning är trådskaparen är ett troll för det känns onekligen rätt konstigt att någon råkat hitta utsidan och i sitt första inlägg börjar debattera jakt/slakt/mord.
 
Eftersom jag nämde minkar först så hade jag såklart en anledning till det och det är att det finns ett antal aktivister av olika slag som gör något som de tror är bra medans det i slutänden inte alls är bra vare sig för de djur de släpper ut eller naturen i sig. Utsläpp av mink har medfört att man jagar minkar trots att man inte är intresserad av dem som föda utan man vill ha bort dem från naturen. Och varför vill man döda de stackars minkarna - jo därför att de skapar en obalans i naturen eftersom de inte har några naturliga fiender. Jag är inte någon förespråkare för att hålla minkar i bur utan tvärtom ser jag det som ett j*vla djurplågeri men det innebär inte att man kan släppa ut dem i naturen hur som helst.

Nej och som sagt håller jag med, ge fan i att släppa ut minkar och ge fan i att föda upp dom i trånga burar!

"Och varför nämner jag det i den här tråden? Jo därför att någon börjar en tråd om valjakt/valslakt "
(ja jag ställer en SERIÖS fråga om ni jägare skulle kunna tänka er att jag val)

"som direkt övergår i ett hat mot allt vad jakt heter och som dessutom mer eller mindre likställer jakt med mord på människor och oavsett hur mycket vi än tycker om djuren så kommer aldrig jakt och mord att vara likvärdiga"
(När och vart gör jag den jämförelsen? och det är din subjektiva åsikt, det finns människor som faktiskt är av den åsikten att alla levande varelser har samma värde, tex buddistmunkar?)

"på människor och oavsett hur mycket vi än tycker om djuren så kommer aldrig jakt och mord att vara likvärdiga."
(Återigen håller jag med dig, om jag tvingades välja mellan att skjuta en älg och en människa så skulle jag inte tveka en sekund, knäpper älgen direkt!)

"Så jag får på käften för att ha dragit in minkar i en debatt där trådskaparen har likställt jakt med mord. Så min gissning är trådskaparen är ett troll för det känns onekligen rätt konstigt att någon råkat hitta utsidan och i sitt första inlägg börjar debattera jakt/slakt/mord."
(Återigen, min fråga löd, skulle ni kunna tänka er att harpunera en val, det klassas ju som jakt, och kan du vänligen tala om för mig när jag började debattera mord?)

Återigen, min fråga löd, skulle ni kunna tänka er att harpunera en val, det klassas ju som jakt, och kan du vänligen tala om för mig när jag började debattera mord?
 

clindh

Forumvärd
Återigen, min fråga löd, skulle ni kunna tänka er att harpunera en val, det klassas ju som jakt, och kan du vänligen tala om för mig när jag började debattera mord?
Is this to be an empathy test? - Dr Eldon Tyrell, Bladerunner

Du visar en film med massjakt/slakt och ställer sedan frågan om någon skulle vilja harpunera en blåval, ett fridlyst djur? Vill du diskutera filmen, massjakter eller "rätten" att döda djur överhuvud taget? Det blir lite äpplen och päron, koncentera diskussionen till en sak .Det är knappast relevant att debattera privatpersoners jakt på tillåtna, kvoterade djur samtidigt som frågan om valjakt tex.

Rent logiskt så ser jag ingen skillnad på det man gör i filmen och när vi föser ihop boskap, transporterar dem hit och dit och sen skjuter dem i huvudet. Så om det senare accepteras, varför är detta mer barbariskt? Det blir smaskigare bilder med vattnet som färgas rött, men om vi bortser från det visuella?