Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?
mightyrasta; sa:
Och så börjar det igen... *snark*
Personligen tycker jag inte det är konstigt att vegetarisk mat efterfrågas, men jag vet även att så gott som alla restauranger som inte har det på menyn kan erbjuda det om så önskas.
Det verkar vara en ganska exklusiv restaurang/krog du arbetar på, men italiensk pasta med tomatsås är väl en klassiker? Ingen som läst
Gudfadern?
Italiensk pasta med tomatsås finns även på vår meny som mellanrätt precis så som det äts i italien, pasta är ingen huvudrätt som det äts massor av, man blir bara tung i magen, pasta är en aptitretare medans man väntar sin huvudrätt.
Det är inte så enkelt, om man bedriver seriös matlagning så bör en rätt vara utarbetad inget man slafsar ihop, och smaka som det smakar det är en "typ" vegetarian som skall äta det, degradera dig inte så, men jag tycker att som hängiven vegetarian skall man undersöka villka krogar lokalt där man bor underhåller sig med vegetariskt på menyn och uppsöka dom, man kan inte kräva av alla krogar att "slafsa" ihop något, en kökschef med yrkesstolthet gör inte det aif, laga mat som ligger utanför menyn oavsett det är vegetariskt eller inte.
[...]
Vad tror du jag får för kommentarer då, Vaaa! en Vegetarisk rätt för så mycket pengar, då säger jag bestäm er, äter ni vego mat för att komma billigt undan eller för att ni har valt att inte äta kött, och då kan jag upplysa dig att vi ändå inte kostnadssatte den maträtten med samma marginal vi prissätter våra övriga kötträtter, vegorätten var billigare än alla våra övriga rätter...
What can you say...?
Ser inget att kommentera om detta, tycker inte heller det passar in i diskussionen. Vegetarism ska givetvis inte handla om pengar.
Det är tyvärr bistra sanningen med grov generalisering, när en gäst önskar klara sig billigt undan blir han dumsnål genom att säga "jag tar nånting lätt" eller " har ni något vgetariskt", tro mig med handen på hjärtat, jag har arbetat i den branschen länge.
En klassiker är också "jag kör, jag dricker vatten" lite irelevant i den här diskussionen, men vi säljer ett brett utbud av alkolfria alternativ som inte påverkar körningen det minsta.
Döm själv.. Det finns riktigt få människor med riktigt livsfilosofi om varför de har valt bort köttet.
Om man inte är mode-vegetarian, politisk vegetarian eller dylikt så tror jag de flesta vegetarianer har en ganska bra idé om vad de håller på med, och varför.
Mode-vegetarianer rör mig inte i ryggen, det är bara löjligt.
Politiska vegetarianer (vanligt på vänsterkanten) är naiva. (Grov generalisering.)
Jägare och Krögare
Det allra sämsta man kan vara i det Svenska samhället... skulle jag ha varit bosatt i Storbritanien skulle jag säkert ha blivait adlad jämfört med bannlyst, kanske flyttar ditt vid nästa liv..HeHe
Återigen förstår jag inte sammanhanget.
Förlåt mig om jag är dum, förlorar antagligen några hjärnceller för varje morot jag gnager i mig. [/QUOTE]
Det var inte meningen att vilseleda dig och få dig att känna dig dum, jag skrev signaturen påverkad efter ett annat forum jag besökte med temat jakt och där fick jag erfara att min hobby jakt inte är så uppskattad heller, likväl som mitt yrke diskrimineras varje dag i dagspress och folkmun "krögare är bovar och banditer med låg bildningnivå" även det irelevant i vårt samtalsämne men använde det som referensverk.
Hälsningar
Christos