Re: Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?
nermander; sa:
Många (observera att jag inte säger ALLA) vegetarianer blir det tyvärr på grund av grupptryck och påverkan från kompisar (jag vågar nästan dra paralleller till nazism, men blir itutad en massa "värderingar" utan att ifrågasätta dem).
En vegetarian som verkligen har reflekterat över alla aspekter och fattat sitt beslut utifrån det har jag full respekt för, men militanta veganer som försöker påverka vad JAG får äta har jag inte lika mycket till övers för. Tyvärr är det de senare som oftast får mest uppmärksamhet.
Själv blev jag vegetarian för ca. 2½ år sen, det var min syster som influerade mig (hon hade en period av
peace, love and understanding). Hon är inte längre vegetarian utan äter kött. Jag ser inget fel i detta, då det är helt upp till henne. Själv valde jag att fortsätta äta vegetariskt då jag inte hittade någon bra anledning att gå tillbaka till kött. Från början var det naivt från min sida att välja vegetarisk kost, men efterhand har jag blivit mer och mer säker på min sak.
Förslaget på en månads vegetarisk kosthållning verkar vara en god idé för de som är sugna eller tvivlar.
Tro det eller ej, men militanta veganer hör till dem i samhället som jag hyser förhållandevis liten respekt för, jag sympatiserar inte med dem. Därmed inte sagt att de har fel. Fel har varken de, du eller jag. Däremot väljer de metoder som skadar samhället och inverkar negativt på andras intryck av sin filosofi, det tar jag avstånd från.
Du ställde frågan om det är rätt att människan skall betsämma om vilka djur som har medvetande eller inte och i samma veva så delade du själv in djuren i "högre" och "lägre" stående. På sättet du ställde frågan lät det som om du ansåg att svaret skulle vara nej, men några rader längre ner svarade du i princip ja på frågan.
Jag erkänner att det var dåligt formulerat, men det känns svårt att få fram vad jag menar. Jag försöker igen.
Jag, som alla andra, sätter mitt eget bästa framför andras, övriga djurarter inberäknat.
Det jag svarade på ang. högre och lägre "stående" var som följer:
XPAT; sa:
[/i]
... dessutom är det endast några av de högre primaterna (Chimpans, men inte dvärgchimpans, Gorilla och orangutang tror jag ev. även Späckhuggare) som har "jagförståelse" dvs. De förstår att de själva är individer och är medvetna om sej själva. [/i]
Jag reagerade på detta då jag anser att det är fel att peka ut vilka djur som har självmedvetande, känslor, förstånd eller viss grad av intelligens. Hur kan man veta det? Ska då inte människor, t.ex. förståndshandikappade graderas på samma sätt?
Min ståndpunkt är att människan behöver en blandkost (det är det som vår matsmältning är konstruerad för) och att då kategoriskt avstå från kött är att utmana ödet. Om några hundratal år får vi kanske se vilka som har rätt (när vi ser vilka evolutionen har sållat bort genom bristsjukdomar).
Inget fel att tycka så, kanske är det korrekt. Mot dig har du alla vegetarianer som inte har några som helst problem med matsmältningen.
Jag vet inte om jag är pessimist eller realist, men jag tror att mänskligheten kommer vara så förpestad och sjuk av alla möjliga föroreningar om några hundra år etc., och undrar om skillnaden på vegetarisk kost eller inte egentligen har någon skillnad.
Kanske är vegetarismen ett naturlig del av evolutionen? ;-)
Kanske evolutionen utplånar de som äter kött? Bakterier och virus älskar kött, vi har fått många konkreta exempel på detta de senaste åren...
Men låt oss inte gå händelserna i förväg.
Denna diskussion kommer säkerligen att pågå långt efter det.