I brist på annat att göra så drar jag mitt strå till stacken i denna intressanta diskussion...
Jag kan ju så här inledningsvis meddela att jag äter kött, även om det sker väldigt sällan, så jag är
inte direkt något föredöme och jag lever inte riktigt som jag lär.
Det utkristalliserar sig oftast, även i denna diskussion, två argument för att det är OK att äta kött.
Lite förenklat ser dessa ut så här:
1. Människan har alltid ätit kött.
2. Djuren är inte lika "smarta" som vi och känner därför inte lidande på samma sätt.
Kontentan av det första argumentet är: Bara för att vi alltid gjort något är det rätt.
Är det verkligen så? Jag menar, vi människor har t ex under alla tider hållit på med att slå ihjäl, misshandla och våldta varandra. Berättigar det dessa handlingar?
Kontentan av det andra argumentet är: Jag har rätt att äta upp den som är mindre intelligent än jag.
Det borde i s f ge mig rätt att äta upp även människor som är mindre intelligenta än vad jag är, förståndshandikappade t ex. Och vad har vi att säga den dag det dyker upp en främmande livsform
som är vida överlägsna oss människor i intelligens. De borde ju då rimligtvis vara i sin fulla rätt
att äta upp oss som det behagar dem?