Eldstål

Re: Använd bomull!

islagg; sa:
Få saker är förtretligare än att inför publik stå och skrapa knivseggen fördärvad mot elddonet utan att få futt.

Annars är det jättebra med en kniv som man kan använda ryggen på till det samma... (Dvs få original-moraknivar /motsvarande.)

Personligen tycker jag det är bra att lära ut att man ska använda ryggen på kniven och att det då är lämpligt för eleverna att tänka över sitt nuvarande eller kommande knivval.

/Ulf

Tändstål

Läser om hur ni använder tändstål och om alternativen. Jag använder endast tändstål och av en grövre modell. De klenare har en tendens att gå av! Det enklaste är att alltid ha med sig en eller två 5 cl plastflaskor (sådana du får på flyget när du vill ha en "lille en") fyllda med antingen tändvätska eller rödsprit. Samla lättantändligt materiel, stickor, näver, ved häll några droppar på och drag stålet MOT dig. Alltså; håll kniven eller medföljande skrapdon still och drag tändstålet mot dig. Då river du inte undan det du byggt upp. Är det fusk att använda tändvätska? Det spelar väl ingen roll. du får alltid eld! Flaskorna tar liten plats och väger ingenting.

Råkade en gång dra Jukastickan över en tuss med stålull. Började glöda omedelbart av några få gnistor och glödde en mycket lång stund intensivt. Konstigt. Svinto fungerar nog också.

Inget oumbärligt tips kanske :)

//Daniel

svinto, bomull och fett

Till eldstål är det nog absolut enklast att ta en bit av en bomullsrondell (typ en 3e del). dra ena änden i vaselin, fluglinefett eller liknande. fluffa upp andra änden av rondell-biten. Ett drag med eldstålet får detta att brinna direkt och det kommer att brinna en tillräckligt lång stund för att du ska kunna göra upp en rejäl eld.
Svinto funkar topp det med, glöder och gnistrar som bara den.
Eller så tar man tändstickorna, fast det e ju inte lika kul.

BZ

Läs och vill veta hur man gör när allt är blött

Lite nyfiken hur ni gör efter att en blöt dag trillat i bäcken med ryggsäcken och hela säcken är blöt. Dvs allt ni har är blött inkl skogen ni har en kliv och ett jukkasticka. Fortsätt historien.

Då har man packat allt i vattentäta påsar, inuti säcken och inga jäkla regnskydd utanpå som är värdelöst, så i princip ingenting blir blött även om man ligger och flyter :) Fast jag förstår din hypotetiska fråga.

Lite nyfiken hur ni gör efter att en blöt dag trillat i bäcken med ryggsäcken och hela säcken är blöt. Dvs allt ni har är blött inkl skogen ni har en kliv och ett jukkasticka. Fortsätt historien.

Jag tillhör också gruppen som har med mig eldstål men aldrig använder det. Men saken är ändå den att den tillför trygghet i utrustningen. Jag vill veta att det är uppsäkrat när jag är till skogs. Framförallt med tanke på att mina turer oftast är i all ensamhet.

Saken med eldstål är väl att man också bör ha något tändmaterial som tillbehör. Att sitta i en genomsur granskog och försöka skapa en eld med tändstål kan bli ett stort nederlag om man inte har detaljkunskaper i hur man behärskar tekniken. En tampong något i den stilen är att rekommendera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
flyfisher1 Eldstål Gör det själv 12
KLAGER Eldstål Gör det själv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg