Eldstål

Nu var dina påsar inte stängda

Frugan har rondeller. Jag har fluglinefett (den är alltid med då jag flugfiskar). så jag går inte och köper fetvadd, för att tända med. Men det är nog ett bra tips.
Blir det samma veke- effekt som med bomullen och fettklump?

Då har man packat allt i vattentäta påsar, inuti säcken och inga jäkla regnskydd utanpå som är värdelöst, så i princip ingenting blir blött även om man ligger och flyter :) Fast jag förstår din hypotetiska fråga.

Din glädjedödande jag vill ju ha spänning och en bra story!

Manligt

Jag tillhör också gruppen som har med mig eldstål men aldrig använder det. Men saken är ändå den att den tillför trygghet i utrustningen. Jag vill veta att det är uppsäkrat när jag är till skogs. Framförallt med tanke på att mina turer oftast är i all ensamhet.

Saken med eldstål är väl att man också bör ha något tändmaterial som tillbehör. Att sitta i en genomsur granskog och försöka skapa en eld med tändstål kan bli ett stort nederlag om man inte har detaljkunskaper i hur man behärskar tekniken. En tampong något i den stilen är att rekommendera.

Hur manligt är det att ha med en tampong. Sitter du och kissar. - ler och kan tänkas att Solsidan gav mig denna kommentar-

Men din tampong blev blöt.

Ps Skriva på en Ipad är inte det lättaste om man vill få rätt ord.

Inte testat

Min erfarenheter av eldstål är rätt begränsade för att göra upp eld utan någon brandfarlig tillsats så jag tillför inte så mycket. Men min bästa idé vore att knäcka några grenar som inte är genomblöta. Skära bort det blöta och skrapa fram ett fint spån av pinnen till en hög. Men om det är en gångbar väg vet jag inte. Sist när jag testade mot en pappersnäsduk fick jag inte den att brinna trotts att jag tyckte den kändes torr och gnistorna hamnade på näsduken. Skulle jag dessutom varit genomblöt och frysa skulle nog livet varit tungt. Som en hel måndag.

Har använt eldstål sedan ett par år tillbaka och man lär sig till slut att använda det på bästa sättet. Jag använder det egentligen bara för att jag tycker att det är roligt. Bästa tändet är de tunnaste näverflagorna på ungbjörkar. Plocka en näve full, rulla och knåda detta så att en del av förfinas ännu mer. Ta ett rejält tag om stålet och biten bågfilsblad eller vad ni nu har och dra till ett rejält gnistregn. Det funkar på första försöket. Skägglav brukar oxå tändas på första försöket. Jag är emellertid lite bekväm av mig så om det är ett ovanligt ruskit väder och jag vill ha eld snabbt och effektivt utan för mycket tidskrävande förberedelser, så har jag tändstickor och en liten flaska med tändvätska med mig i ryggan.

Lite nyfiken hur ni gör efter att en blöt dag trillat i bäcken med ryggsäcken och hela säcken är blöt. Dvs allt ni har är blött inkl skogen ni har en kliv och ett jukkasticka. Fortsätt historien.

Oftast går det att efter lite letande hitta lite torra, tunna grankvistar som skyddats av de större grenarna ovanför. En knippe tunna grenar med fnasig näver i mitten brukar funka.
Innan jag försöker tända så ser jag till att få till ett regnskydd/vindskydd så att elden får de bästa förutsättningarna, kanske tända i ly under en gran för att sen flytta ut elden när den tagit sig, samt samlar ganska mycket ved så att jag inte behöver springa iväg för att leta mer förrän elden tagit sig ordentligt.

Hoppan

Jag tillhör också gruppen som har med mig eldstål men aldrig använder det. Men saken är ändå den att den tillför trygghet i utrustningen. Jag vill veta att det är uppsäkrat när jag är till skogs. Framförallt med tanke på att mina turer oftast är i all ensamhet.

Saken med eldstål är väl att man också bör ha något tändmaterial som tillbehör. Att sitta i en genomsur granskog och försöka skapa en eld med tändstål kan bli ett stort nederlag om man inte har detaljkunskaper i hur man behärskar tekniken. En tampong något i den stilen är att rekommendera.

Tja, inte vet jag, men det funkar. :) Eldstål är en nödpryl som jag ser det. När det kommer till det här med manligt måste jag ändå påstå att min normala tändare ändå har vissa likheter med en fallossymbol:

primus_power_lighter_a.jpg

Nu börjar vi snacka eldstartare. Låt oss krypa tillbaka till det primitiva stadiet med jukka pinne. Där får man göra det med tekniken och inte med storleken.

Ok, du har rätt. :)

Jag har eldstål modell större, mest för att det blir fler gnistror per drag då. Personligen tycker jag att det inte alls är så lätt som det verkar, speciellt inte om det är i en vanlig svensk västsvensk skog. Har jag inte en tampong (!), med mig så försöker jag hitta det torraste jag hittar och skrapar det till det bli "luddigt". Därefter försöker jag få fjutt. Jag tänkte faktiskt köpa mig lite "WetFire Tinder" att ha i ryggsäcken. På det viset kan jag i värsta fall också använda det till att laga mat om det skulle krisa nån gång. Alltid skönt att ha en plan B.

http://www.youtube.com/watch?v=tCEh99aIQZg

Det är ganska drygt faktiskt. Sen, som sagt... Jag har en tändare också så om det är eldstål som gäller har jag trubbel och då är det trygghet som gäller.

Fotogen

Att ha lite tändpast eller lite fotogen måste vara bra. Men vad har ni för bästa tips här.

Fotogen i en liten flaska?
Tändpasta till fotogenkök?
Kan tänka mig sågspån med lite fotogen skulle funka bra utan att testat i en liten plastburk?
Papper indränkt i stearin?
Mer tips eller mothugg?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
flyfisher1 Eldstål Gör det själv 12
KLAGER Eldstål Gör det själv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg