Effekt för mikrovågsugn?

nermander; sa:
Jo, men ändå. Du stoppar ner en KALL sked i det varma vattnet och det börjar koka? Det kan ju inte innebära annat än att vattnet från början innehöll tillräckligt med värmeenergi för denna kokning?

Jag tror att grejen är att vad som är "tillräckligt med värmeenergi" sjunker när du stoppar ned skeden (för vattnet i skedens närhet alltså).

När man saltar vatten som nästan kokar så bubblar det ju till där man saltat, och vad jag förstått så beror det på att saltkornen gör så att vattnets koktemperatur sjunker (saltet fungerar som katalysator eller så, vet inte exakt), och därför kokar en del vatten vid kontakt med saltet. Detsamma borde gälla för skeden - skedens yta gör på något vis att vattnets koktemperatur sjunker. Men i längden så kyler såklart skeden ner vattnet. Antagligen får man en större bubbeleffekt med ett finfördelat pulver såsom salt än med en solid kropp som en tesked, men jag vet inte. Fråga nån kemist. :)

(Fysiknörderi: Vad som händer mellan det att vattnet blivit 100 grader och tills det att allt vatten förångats är nog en lite underligt ställd fråga. Temperaturen för vattnet är inte homogen - vissa områden i koppen är kallare än andra. Allt är en fråga om statistik. Temperaturen hänger ihop med molekylernas genomsnittsenergi, och därför finns ju per definition vid varje temperatur molekyler med såväl större som mindre energi än temperaturen avslöjar. Svaret på frågan vad som händer vid 100 grader måste kanske alltså formuleras om till molekylnivå. Kokpunkt definieras (antagligen?) som den punkt där genomsnittsenergin för molekylerna är lika med energin som krävs för att en molekyl ska sticka i väg. Hur snabbt vattnet förångas vid en given temperatur kan man få fram ur energifördelningen om man känner till den men det gör knappast jag :) Boltzmann eller nåt sånt?)

Slutsatsen är att statistisk fysik kan vara oskiljbart från magi.

MvH
[Ändrat av millimeter 2005-01-06 kl 17:21]

Bara för att kolla...
Utgår ni verkligen från rumstempererat vatten? För om ni börjar med kallvatten från kranen så kanske T1 är kring 5 grader, och inte 20 grader.

nr23se; sa:
sähär gjorde jag. räkna ut vad två deciliter vatten kräver för att koka upp. alltså den energi som krävs för att gå från 20-100 grader. det är precis innan det börjar koka (teoretiskt). Energin blir då E = T1-T2 x m x c där T1-T2 är 100-20=80 grader celcius (eller egentligen Kelvin) ...

gahne; sa:
Bara för att kolla...
Utgår ni verkligen från rumstempererat vatten? För om ni börjar med kallvatten från kranen så kanske T1 är kring 5 grader, och inte 20 grader.

nr23se; sa:
sähär gjorde jag. räkna ut vad två deciliter vatten kräver för att koka upp. alltså den energi som krävs för att gå från 20-100 grader. det är precis innan det börjar koka (teoretiskt). Energin blir då E = T1-T2 x m x c där T1-T2 är 100-20=80 grader celcius (eller egentligen Kelvin) ...

Jag kan bara tala för mig själv, men jag försökte iaf hamna så nära 20 grader som jag kunde uppskatta med fingret (eftersom jag inte hade nån aning hur kallt det kallaste vattnet var). Säg 20 plus-minus 5 grader. :) Men uppvärmningsenergin är ju linjärt växande med gradantalet, så man kan multiplicera med en viss faktor för att få en annan temperaturhöjning. (Ex: för att värma upp hälften så många grader går det åt hälften så mycket energi.) Se för sjutton upp för att komma över 100 grader bara! ;)

Underkyld/nedkyld?

nr23se; sa:
ah...underkyld ånga...så sant så

Appropå underkylning.. idag på "Ring P1" pratade en man om riskerna med strömavbrott, och att t ex äldreboenden kan bli strömlösa varpå de boende riskerar att bli "underkylda".. betyder det att de kristalliserar till is när vårdpersonalen råkar stöta till dem? :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg