Nudlar 101

det handlar inte om det, det handlar om ifall nudlar är bra mat för pengarna o det är det inte, vill man ha bra och billig mat finns det andra alternativ.. det är fullkomligt skitsamma om man käkar snabbnudlar när man frilufsar, dessutom lät ditt recept rätt smarrigt.. vi kommer varken att bli fattiga eller förgiftade av tranfetter för att vi käkar nudlar på skogsturerna, men jag gillar inte att vi gör oss illusioner om vad vi stoppar i oss, tar vi sedan hem företelsen och börjar käka snabbnudlar/makaroner, färdigsåser/sopper och andra hel/halvfabrikat till vardags så drar vi på oss hälsoproblem, så enkelt är det..

Nä det är ju helt riktigt att portionsnudlar är i princip samma sak som chips :)
Fast på majsmjöl/vetemjöl istället för potatis, men annars lika friterat och samma kryddor :)
 
man kan pimpla gott vin och äta sjukt bra mat i skogen/fjället med enkla medel och bra råvaror, det behöver inte jag berätta för dig.. det roliga är att många delikateser kommer från länder som är varma och tål värme bättre, man sätter själv gränserna för sitt njutande..
 
Så, om man nu frågar nån annan än Patric, vilket vin rekommenderas till nudlar?
Nu när Vino Tinto är borta rekommenderar jag California Red, på tetra givetvis. Öppna tetran dagen innan du ska dricka den för den där extra syran. Ställer du den utanför tältet minimerar du inte bara fläckrisken, utan lite tur regna in i tetran för en ännu mer nudelkompatibel smak...
 
...jag har däremot italienska vänner som med stor behållning äter pasta med lite olja och kryddor...

Det är ju en klassisk uppbyggd måltid i stora delar av Italien.

Men, pastan är ju bara en del av måltiden, efter pastatallriken förväntas man äta en bit kött* (i vissa delar av landet fisk, även om det inte är så vanligt) med till exempel grillade grönsaker.

*Kanske en Bistecca Alla Fiorentina som min fru beställde på väg ned från bergen en gång för länge sedan.
Minen på servitrisen var obeskrivbar när hon insåg att det var det enda min fru skulle beställa.
När min fru bad om en öl undrade hon om la piccola signora (rätt?) skulle ha en stor eller liten.


Jag förstår förresten inte varför man använder snabbmakaroner i hemmet? Tre minuters koktid istället för åtta, vad är tidsvinsten i det? Om ungarna är gnälliga är det bara att ge dem micrad broccolli eller nått sådant att tugga på medan pastan blir färdig.
 
Morrotsstavar överdroppade med citronsaft

fungerar som snacks t o m för vuxna...

härdade transfetter är obra....

snabbnudlar är som pappersmassa ätligt men det finns bättre.

Pastan kan få dra lite under lock och se den blir al dente...

Bra Olja är alltid en måltidsförstärkare, hemtorkade grönsaker tar sig bra på ångande pasta....

Mat är väl alla delaran planering, tillagning, ögat, doften och smaken samt inte minst sällskapet...

Vin är sällan fel men fräls oss från torrvinet...

//J
 
Minen på servitrisen var obeskrivbar när hon insåg att det var det enda min fru skulle beställa.
När min fru bad om en öl undrade hon om la piccola signora (rätt?) skulle ha en stor eller liten.
´

försök att övertala den servitrisen om att snabbnudlar kallas mat i vissa delar av världen.. :)
 
för principens skull så har jag skickat mail till dom vanligaste förekommande tillverkarna av VA/frystorkad mat för friluftsliv och frågat om dom har en nogrann hälsodeklaration och vilken inställning dom har till användningen av härdat fett..

jag fick direkt svar av en av tillverkarna som omgående skulle ta fram uppgifter om detta, dom andra har valt att inte svara på min förfrågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg