Skam den som ger sig
Fler tester! Jag har laborerat lite mer nu, med lite andra grejer. grytan blev nu en MSR titan Kettle och vindskyddet är av två olika modeller. Jag har också testat att byta ut plattan för tabletten mot en alukonstruktion inspirerad av
denna sida (kolla på fuel stand).
Serie 4
Yttertemp 14 grader
Vattentemp 10 grader
Ingen vind att tala om
För serie 4 använde jag ett lägre vindskydd av denna typ:
1 stor tablett (14g), ordinarie ställ, 0,5 l vatten:
9' Bubblor som släpper
11' Kokar lätt
Brinntid ca 14'30''
1 stor tablett (14 g), alternativt ställ, 0,5 l vatten:
9' Tabletten brinner ut, vattnet kokar aldrig
Det alternativa stället leder till att tabletten brinner väldigt aggressivt, trots begränsad tillförsel av syre genom vindskyddet (hål m hålslag i nederkanten). En allt för stor del av energin försvinner ut i luften.
Serie 5
Yttertemp 15 grader
Vattentemp 10 grader
Ingen vind att tala om
Ordinarie ställ
Vindskydd av lite högre typ, dock ej helt omslutande:
1 stor tablett (14 g), 0,5 l vatten:
5' Små bubblor
8' Små bubblor som släpper
10' Stormkokar
Brinner ut ca 12'30''
En stor och en liten tablett (14+4g), 0,5 l vatten:
5' Små bubblor
7' Småkokar
8'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 14'30''
En stor tablett (14 g), 0,4 l vatten:
6' Små bubblor släpper
7' Småkokar
8'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 12'30''
Två små tabletter, 0,2 l vatten:
5' Småkokar
6'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 9'
Vad kan vi lära oss av detta? För det första är Esbit känsligt för vind, det visade serie 1 till 3 med all önskvärd tydlighet. Vindskyddsdesignen är central, jämför första testet i serie 4 med första i serie 5, klar skillnad i effektivitet. Jag ska bygga ett nytt vindskydd som är mer omslutande än Boddingtonskyddet ovan, men som har samma höjd. Guinness kanske
Dock måste lufttillförseln bli bättre där (fler/större hål), jag fick göra glipan i Boddingtonskyddet större, när den var nästan stängd brann tabletten med gulare (kallare) låga än brukligt.
En annan detalj är att en 14g-tablett tydligen har precis tillräckligt med energi för att få 0,5 liter vatten i kokning, medan ytterligare en 4g-tablett ger stor skillnad. Man kan här spekulera i om man kan få ut snabbare resultat genom att bryta sönder en 14g-tablett i t ex två delar och få en större brinnande yta. Jag får väl testa
Positivt tycker jag att testet med 2*4g och 2 dl vatten var, motsvarande en kopp choklad på kvällskvisten.
Jag har denna gång fått tändandet att fungera mycket smidigare genom att droppa en droppe DAX Alcogel intill tabletten och tänt på den. Fungerar toppen, mängden som går åt är ytterst liten. Polyvalent är det också
Vi får se när testen fortsätter; ser fram emot din rapport, Raskesven!