Kök för UL fantaster.

Re: Re: Lättvikt

EmSt; sa:
Tänkte det var uppenbart och inte behövde närmare förklaring. Avundsjuk på boken, eller? De flesta har väl eldat både med och utan eldstad i skog och på fjäll. Ingen sätter väl sig i en torvmosse och eldar på ??

Eldar du direkt på marken då menar då? Det finns intressant läsning om hur rötter och mikroorganismer i marken tar skada av värmen från elden även om du t.ex. eldar på fuktig lerjord.

Det är därför man behöver bygga en eldstad (och nu pratar jag inte om en ring med stenar som man eldar inuti utan om att sätta en botten som gör att man skyddar marken under).

Med nån form av spis slipper man detta, men vedspisar blir oftast tyngre än andra typer av kök på grund av att de måste tåla glödbädden (det är därför det inte fungerar bra att göra en vedspis av aluminium, det tål inte värmen).
 
När vi nu lämnat UL köken så fortsätter vi eldnings avstickaren :) Jag betraktade förundrat den samiska eldningstekniken som inte var vad jag lärde mig som barn av bönder/jägare. Borta var stenringar och andra anordningar som jag trodde var ett måste. Lappmännen gör ofta ett golv av längsgående vedträn. På detta golv lägges lav, mossa, stickor av en tjärstubbe eller annat lämpligt tändmaterial. När elden fått fyr så ökas dimensionerna på veden tills man är uppe i kvartsträn av björk. Golvet som först är distans mot fukt och anna olämpligt, blir genom glöd förvandlat till ett asklager som isolerar mark och eld från varandra. Veden lägges alltid i längsled mot dörröppningn om det är i kåtan det eldas. Luftströmmen från dörren sveper längs mellanrummen i vedstaplingen och röken stiger mott rököppningen. Kolla bilderna "Renkött" och "Matlagning" i mitt fotoalbum.

Min ursäkt till dig som har en tråd om UL kök.

Patrik
[Ändrat av chinerunner 2005-02-10 kl 12:14]
 
Re: Re: Re: Lättvikt

nermander; sa:
Eldar du direkt på marken då menar då?


Nix. I skogen kör jag trangia. Eldar inte på kala klipphällar och i skogen är det mest på vintern jag eldar. Oftast bygger jag någon form av eldstad för att minska spridningen, merparten utan vindskydd men alltid med botten som du skrev.

Självklart ska man vara aktsam om skog och mark och känslig natur. Själv tar jag med mig bränsle under dagsturer i närområde och där finns det oftast någon form av färdiga eldplatser.

Jag tror i grunden att vi gör rätt lika faktiskt. Det får inte se ut som ett kalhygge eller soptipp när man är klar. Inte lägga på mer bränsle än man behöver, släcka ordentligt och försöka "dölja" att man eldat så gott det går. Inte skada träd genom att ta näver och såvidare.

:)
 
chinerunner; sa:
När vi nu lämnat UL köken så fortsätter vi eldnings avstickaren :) Jag betraktade förundrat den samiska eldningstekniken som inte var vad jag lärde mig som barn av bönder/jägare. Borta var stenringar och andra anordningar som jag trodde var ett måste. Lappmännen gör ofta ett golv av längsgående vedträn. På detta golv lägges lav, mossa, stickor av en tjärstubbe eller annat lämpligt tändmaterial. När elden fått fyr så ökas dimensionerna på veden tills man är uppe i kvartsträn av björk. Golvet som först är distans mot fukt och anna olämpligt, blir genom glöd förvandlat till ett asklager som isolerar mark och eld från varandra. Veden lägges alltid i längsled mot dörröppningn om det är i kåtan det eldas. Luftströmmen från dörren sveper längs mellanrummen i vedstaplingen och röken stiger mott rököppningen. Kolla bilderna "Renkött" och "Matlagning" i mitt fotoalbum.

Min ursäkt till dig som har en tråd om UL kök.

Patrik
[Ändrat av chinerunner 2005-02-10 kl 12:14]


Ser fint ut på bilderna. Mysigt. Hoppas att boken kommer att ge mig tips om framtida eldning i skog och mark.

Och en liten ursäkt från mig också till trådstartaren.
 
Re: Lättvikt

Vandrare; sa:
En liten fråga: Den där trailstove är ju ungefär detsamma som 3 stenar, men troligen mycket bättre vindskydd och effekt. Om eldningsförbud råder och man har tänkt följa detta, kan man använda en sån då?
Det finns antagligen flera olika typer eldningsförbud, så det är nog bäst att kolla upp hur reglerna är där du är på den aktuella tidspunkten. Men generellt så blir svaret Ja.
 
Re: Re: Lättvikt

EmSt; sa:
Ingen sätter väl sig i en torvmosse och eldar på ??
å jodå! Jag har ett x-antal exempel..

En av dem; stekande sommar och hur torrt som helst, inget regn på evigheter, rakt under en gammal tall bland mossa och ljung. Inget skydd, bara lite undanröjda buskar.. I tillägg; eldningsförbud - som de visste om. Och dessutom hade de rivit ned kvistar från skyddade träd. De var svenskar.

Men inget slår dock de tyskarna som tagit en sågbock och en massa annat från en stuga och lagat ett stort bål en par meter från väggen.

Alltså, det finns så många som inte har respekt eller kunskaper om eldning och natur att det hade säkert gått skrivit dussintals böcker om det. :)
 
Ved och sprit

En klassiker när det gäller att elda skonsamt är väl Sierras Zipstove. Jag har själv mycket goda erfarenheter av den. Om man vill kan man placera en spritbrännare istället för ved inuti den. Den är lite tung (600 g eller så, men finns nu i titan och väger 280 g.
http://www.zzstove.com/sierra.html

En annan variant är Nimblewill Nomads Stove. Den skyddar också marken genom att man eldar på plåt och har en 2 cm luftspalt. Även här går det att ställa in en spritbrännare. Min egen erfarenhet är att den är svåreldad vid snabbkok med små pinnar. Den är också mindre spritsnål än Trangia. Vikt 160 g i tunn plåt (hemmabygge).
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=2&cid=9

Jörgen



http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=2&cid=9
 
Re: Re: Re: Re: Lättvikt

-Patric-; sa:
Mepps; sa:
Men inget slår dock de tyskarna som tagit en sågbock och en massa annat från en stuga och lagat ett stort bål en par meter från väggen.

JAHA!!! här har vi en Tysk-mobbare.. ajajaj.. kanske hets mot folkgrupp?


haha
det kanske va dom som snickra ihop en sommarstuga i skogen och hänvisade till "allesmanratten"


peter

ps.ang at köpa trailstove tror jag att den bara finns på nätet om man inte gör en själv ds.
 
KLAGER; sa:
crazy; sa:
Har du varit uppe i fjällen? Eldar du fridlysta fjällbuskar då eller?

På kallfjället finns det sällan vegetation att elda med.

Vad är det för "buskar" i fjällvärlden som är fridlysta? Det finns ju inte så många fridlysta växter i Sverige och kan ju inte komma på någon buskartad växt, som växer i fjällvärlden, som är fridlyst?

Det är ju helt irrelevant. Man får inte kapa någon levande vegetation. Det är bara det att folk inte fattar det. Kapar man en grillpinne SNYGGT så är det väl ok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg