Nudlar 101

Prisfrågan är ju ganska intressant rörande pasta. Jag har själv aldrig behövt leva det "fattiga studentlivet" med nudlar i kosten vilket många uppenbarligen talar om. Men hur i hela fridens namn kan man välja nudlar om man har dålig ekonomi? Kilopriset för hummer är ju nästan mindre! :)

Hur är det med försvarets "NATO-ransoner" (har för mig att de heter så)? Jag minns inte mycket om dem, utom att de inte är vidare smakfulla. Men energirika, snabbt "tillagade" och tar inte mycket plats i packningen, det är ju goda fördelar. Tror dock att dessa är mycket dyra, eller har jag fel i det antagandet? Och, kan man som privatperson köpa dessa eller måste man be något officerspolare att sno några åt en? :)

Ursäkta att jag spårar ut från ämnet lite grann. (Tror dock att dessa ransoner finns med nudlar, så helt utanför ämnet är det nog inte).
 
Snabmakaroner var det. Jag vill inte ha pasta som behöver koka i 10 minuter

Det är ju det som är nudlarnas fördelar:

1. De är portionsförpackade
2. De går snabbt och enkelt att tillaga
3. De är goda att äta utan några extra tillbehör

För att få de fördelarna så är jag beredd att offra lite grann av nyttigheten och priset, jag kan alltså acceptera att de är lite dyrare och lite onyttigare än annan mat.

Men att det är lite onyttigare och lite dyrare betyder inte att det är oätligt och svindyrt. Det är helt klart billigare än t.ex. Real (som många äter).

jag förstår att många käkar snabbnudlar men jag kan inte fatta hur man kan försvara det som människoföda..

REAL turmat, kycklinggryta 59:- för ett halvt kilo mat:
Innehållsförteckning: ris, kycklingfilé, tomatpuré, vetemjöl, lök, morötter, grön paprika, soyaolja, socker, köttbuljong, sojasås, vinäger, salt och kryddor.

Näringsvärde/100g torrvara:
1760 KJ
420 kcal
15g protein
14g fett
58g kolhydrater

snabbnudlarna behöver vi inte ens ta fram siffror för, det finns redan i denna tråden och andra.

Jag vill bara veta en sak, jämför du en komplett måltid med ett paket snabbnudlar, alltså en lunch med lagad mat är jämförbart med ett paket snabbnudlar.. om så är fallet då förstår jag om du tycker att det är ok att små barn röker o sniffar lim, din verklighetsuppfattning är fullständigt upp åt väggarna.

sedan så jämför du med snabbmakaroner, det är du som pratar om dom, inte jag.. jag tycker inte det är ett bra alternativ.

Det gör jag inte heller, fettet i såväl pastasåsen som jag refererade till samt Blå band torrmat lär vara härdat fett (på pastasåspåsen stod det uttryckligen att den innhöll härdat fett, men sen vet man ju inte om all fett i påsen är härdat fett).

VEM är det som inte kommer med fakta? Du har inte redovisat varken näringsinnehåll, tillagningstid eller pris för de måltidsförslag du rekommenderar.

måste jag tala om för dig hur lång tid det tar att koka pasta så har vi allvarligare problem än snabbnudlarnas vara eller icke vara.. närningsinnehållet i pasta finns redoviast i länkar i den här tråden, finns ingen anledning att skriva samma sak igen.

Nej, jag jämför makaroner med sås med nudlar med kryddpåse. Ingen enorm skillnad. Jag försöker jämföra det som folk äter. Jag känner igen som sitter och äter makaroner med lite olja och basilika. Folk som äter makaroner och ketchup finns det rätt många (studenter brukar de kallas). De äter också snabbnudlar i stor mängd.

då är dom studerande dumma i huvudet..

men jag känner ingen som äter snabbnudlar, jag har däremot italienska vänner som med stor behållning äter pasta med lite olja och kryddor.. det beror väl på ens umgänge, dom du hänger med lever på ketchup och halvfabrikat, dom jag känner har andra behov..

Ah! DÄR har vi pudelns kärna? Du anser att all pulvermat är oätlig? Gäller det även frystorkat då?

Så egentligen är det inte nudlarna som är oätliga, det 95% av all mat som finns i affärerna som är oätlig?

ok, nu försvarar du hela snabbmatskulturen vilken håller på att ta livet av männskligheten.. för det första så vet jag inte vilka affärer du och dina vänner handlar i men jag handlar inte i affärer som säljer 95% snabbmat och halvfabrikat.. i dom affärer jag handlar i finns frukt, grönsaker, kött och en massa produkter som inte är förtillagat..

jag vet hur verkligheten ser ut och jag vet att man inte kan komma undan allt.. det har inte heller någobn betydelse om man käkar transfetter under några friluftsdygn per år men faktum kvarstår, snabbnudlar är inte fullgott som måltidsersättning, den enda närning som finns kommer från transfetter vilket gör den oduglig som människoföda.. turmaten jag visade ovan är i alla fall en komplett måltid som är fullgod som måltid.. det bästa är naturligtvis att torka själv, det är billigast, godast och har bäst närningsinnehåll.

Jag kan inte se att du presenterat några fakta alls.

Här kommer lite fakta
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14400&epslanguage=SV

"EFSA drog också slutsatsen att det inte finns tillräckligt med vetenskapligt stöd för att säja om transfetter ökar risken för cancer, typ 2 diabetes eller allergier. Forskarna anser inte att det finns stöd i den vetenskapliga litteraturen att uttala sig om det är någon skillnad i farlighet mellan naturliga transfetter i mejeri och kött och industriellt framställda transfetter."

http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3040209

http://www.stop-trans-fat.com/

http://www.dagensmedicin.se/debatt/2007/03/06/sverige-bor-driva-ett-stop/index.xml

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=21525&epslanguage=SV
 
Senast ändrad:
den enda närning som finns kommer från transfetter vilket gör den oduglig som människoföda..
Så även kolhydraterna och proteinet kommer från transfetterna. Intressant, då har jag lärt mig nåt nytt.

turmaten jag visade ovan är i alla fall en komplett måltid som är fullgod som måltid.. det bästa är naturligtvis att torka själv, det är billigast, godast och har bäst närningsinnehåll.

Visst, men den kostar 118 spänn kilot. Var det inte du som tyckte att 23 spänn kilot för nudlar var dyrt?

Och jag är inte så säker på att det fettet inte innehåller nåt transfett.


Jag orkade inte plöja en massa engelsk text, men på den där sidan säger de:

"Sammanfattningsvis pekar studierna på att ett högt intag av transfett, både från industriella och naturliga källor, kan var förknippat med en ökad risk för bröstcancer eller prostatacancer. Man kan dock inte utesluta att andra kost- eller livsstilsfaktorer ligger bakom fynden. Resultaten för halter i blod eller fettväv går dock inte att översätta till transfettintag från kosten. Oklarheten rör sig både om hur mycket transfettsyror som intagits respektive hur mycket som kommit från olika källor."
 
REAL turmat, kycklinggryta 59:- för ett halvt kilo mat

Gah kan ju inte hålla mig när det kommer sakfel. Real Turmat väger 140 gram och inte 500 gram.

// Niklas, som också har tjocka livsnjutande vinpimplare till vänner men aldrig lyckas få med den delen av bekantskapskretsen ut i skogen.
 
Visst, men den kostar 118 spänn kilot. Var det inte du som tyckte att 23 spänn kilot för nudlar var dyrt?

jag ska göra det enkelt..

fårskit - gratis
guld - svindyrt

du kan inte jämföra två saker som inte har med varandra att göra..

varför är en toyota dyrare än en seat.. hmm.. undrar varför...

jag är snål, snål som synden.. jag skulle aldrig ge 150 000:- för en seat för att jag är snål, jag blinkar inte för att ge 300 000:- för en toyota, för att jag är snål..

Jag orkade inte plöja en massa engelsk text, men på den där sidan säger de:

"Sammanfattningsvis pekar studierna på att ett högt intag av transfett, både från industriella och naturliga källor, kan var förknippat med en ökad risk för bröstcancer eller prostatacancer. Man kan dock inte utesluta att andra kost- eller livsstilsfaktorer ligger bakom fynden. Resultaten för halter i blod eller fettväv går dock inte att översätta till transfettintag från kosten. Oklarheten rör sig både om hur mycket transfettsyror som intagits respektive hur mycket som kommit från olika källor."

*suck* precis som det stod i din länk att det är erkänt att transfetterna ökar risken för hjärt och kärlsjukdommar.. det finns en massa tvetydig information om detta precis som med annat.. forskarna är dock överens om att ett intag av transfetter mer än 2-3% per dag har kända hälsorisker och tillexempel danmark har förbjudit transfetterna. sedan kan man alltid hitta information som lämnar utrymme för tolkning och tveksamhet men i stort är vetenskapen överens om effekterna av dessa fetter.. just snabbnudlar har alla dåliga egenskaper en matprodukt kan ha, snabba kolhydrater, friterad och transfetter...

svara på tre frågor:

bör man välja snabba kolhydrater som energikälla?
är det hälsosamt med friterad mat?
finns det vetenskapliga belägg för att transfetter är skadliga?

det hela är ett attitydproblem, folk värmer på mamma scans köttbullar med snabbmakaroner och ketchup till barnen innan dom sätter sina arslen framför TV'n, vad skapar det för framtid.. varför inte laga riktig mat och sätta sig ner tillsammans och njuta av maten..
 
Gah kan ju inte hålla mig när det kommer sakfel. Real Turmat väger 140 gram och inte 500 gram.

// Niklas, som också har tjocka livsnjutande vinpimplare till vänner men aldrig lyckas få med den delen av bekantskapskretsen ut i skogen.

jag skrev inte torrvikt.. det är den tillagade vikten. jag saxade från nätet



(jag får inte heller ut mina mat och vinpimplande polare i skogen)


;)
 
ok, men då kostar inte nudlar mer än 5 kr kilot, rätt skall va rätt... äpplen och äpplen och päron och päron.


nää.. nu räknar du som du vill.. kilopriset på nudlar är 23:-, kilopriset på real turmat är 421:- något annat har jag inte påstått, jag saxade bara uppgifterna från deras hemsida.. DOCK kan man inte jämföra en komplett måltid som är framtagen för att fungera för fysiskt aktiva människor med en påse snabbnudlar som inte ens kan räknas som människoföda.. turmaten är dyr men det är en toyota oxå, eftersom jag av naturen är snål så väljer jag toyota..
 
Den som räknar priset på nudlar vs pasta kan väl aldrig ha med sig frystorkat utöver varma koppen..
Och kanske även skriva upp allt dom vill ha i friluftsväg på önskelistan och hoppas innerligt varje år.. eller tillverka själv.

Och att räkna kalorier och minuter, dl och gram..
Det är väl ändå semester vi pratar om? =)

För övrigt så är kycklingudlar med en pase varma koppen currykycklin en höjdare..
Koka nudlarna färdiga (hur du nu vill göra), häll bort lagom mycket vatten, i med lilla kryddpåsen och varma koppen, låt dra lite till..
Blir jättekrämigt och gott!
 
Senast ändrad:
Den som räknar priset på nudlar vs pasta kan väl aldrig ha med sig frystorkat utöver varma koppen..!

det handlar inte om det, det handlar om ifall nudlar är bra mat för pengarna o det är det inte, vill man ha bra och billig mat finns det andra alternativ.. det är fullkomligt skitsamma om man käkar snabbnudlar när man frilufsar, dessutom lät ditt recept rätt smarrigt.. vi kommer varken att bli fattiga eller förgiftade av tranfetter för att vi käkar nudlar på skogsturerna, men jag gillar inte att vi gör oss illusioner om vad vi stoppar i oss, tar vi sedan hem företelsen och börjar käka snabbnudlar/makaroner, färdigsåser/sopper och andra hel/halvfabrikat till vardags så drar vi på oss hälsoproblem, så enkelt är det..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg