Dyra knivar!

Knivköp

Vilken kniv man skall ha grundar sig alltid på vad man skall ha den till och i vilket syfte man köper den. Vill man ha en häftig kniv eller en snygg kniv eller en funkis kniv. Vad skall man ha kniven till? Den enda som kan svara på dessa frågor är du själv. Som de flesta här skriver så räcker oftast en mindre billig morakniv. (Vilken jag anser vara ypperlig för det mesta) men vill man nu köpa en lite dyrare kniv så kan jag rekomendera dig att titta på fällknivens H1. Den är väldigt lik F1 men har ett något bredare och därmed tyngre blad. Den har också ett rundare skaft vilket ger den ett bättre grepp i handen. Det tyngre bladet hjäper dig om du skall hugga med kniven. Dock bibehålls F1:ans smidighet genom storleken och den blir inte lika otymplig som S1 och A1 i vissa situationer kan vara. Avseende läder eller kydexslida så är det mindre bra med en läderslida om du har tänkt att slakta eller rensa fisk (renligheten och risken för bakterier).

Hoppas du kan lista ut vad du skall köpa! Det viktigaste är att du trivs med kniven för då kommer du att använda den!

Lycka till!

Magnus

Efter att ha läst en del inlägg i denna gamla tråd om dyra knivars förträfflighet slog det mig att den enda kniv jag paradoxalt brutit bladet av var en Gerber LMF, en kniv som trots dess höga pris inte gick att använda till mycket annat än att rota i marken eller hugga tunna grenar med. Numera använder jag en mindre handgjord samekniv och en liten helgjuten yxa av märket eastwik som jag köpt hos fällkniven för tio år sedan. Någon som vet något om dessa yxor föresten!? Jag har inte hittat något på nätet om dem och är lite nyfiken om de fortfarande tillverkas.

Dave

Jag har både en Estwing yxa och en hammare. Båda är helgjutna och med skinn handtag. Ett annat utmärkande drag som dom delar är det väldigt smala skaftet (mellan huvudet och handtaget). Yxan en liten med enhandsfattning är rent fruktansvärt jobbig att hugga med visst funkar den men efter en minut så är man helt slut i handleden. Hammaren däremot är nog det bästa slagverktyg jag hållit i min hand. Vet inte riktigt vad det beror på men det har nog med ballans och styvhet att göra.

Helrätt

Hej!
Mitt råd: köp en S1, dyr? nja. Fick en Randall i present. Anses av många som en av världens bästa knivar. 3400:–. Värdelös jämfört med S1, 1100:- tycker jag. S1 häller skärpan länge, är stark, bra grepp, även i vatten.
Ett bra test är att slå ner kniven i en tjärvedstubbe och sparka på handtaget (med känga), för att få loss ved snabbt, S1 håller för en sådan behandling...prova med en mora....

Re: Helrätt

annie; sa:
Ett bra test är att slå ner kniven i en tjärvedstubbe och sparka på handtaget (med känga), för att få loss ved snabbt, S1 håller för en sådan behandling...prova med en mora....

Det får man väl ändå bara göra med markägarens tillstånd? Och är man i marker där man har markägarens tillstånd att göra sånt så tror jag inte att behovet finns...

Det är självklart att det går att hitta saker som en enklare kniv inte tål eller klarar, det man ska fråga sig är hur ofta man behöver göra sånt.

hmmm

Jag har en teori om att det här med knivval är åldersbetonat.. Jag kan se till mig själv. Ung kille stor kniv med fräckt namn..

Re: Re: Helrätt

Man behöver inte markägarens tillstånd i en nödsituation. Det är i sådana lägen som en bra kniv verkligen är värd sitt pris... :)

/Fredrik, ännu bara F1-ägare

Re: Re: Re: Helrätt

haskell; sa:
Man behöver inte markägarens tillstånd i en nödsituation. Det är i sådana lägen som en bra kniv verkligen är värd sitt pris... :)

Visst, men hur ofta hamnar man i en sån situation OCH har kniven i behåll? En nödsituation kan ju lika gärna bestå i att du blivit av med stora delar av utrustningen.

Och finns det verkligen så väldigt stora områden med tallskog där det inte finns granar? Behöver jag man ved verkar det ju avsevärt bättre att bryta grenar under en gran...

Som jag sa: Visst kan man hitta saker som en enklare kniv inte klarar, men frågan man skall ställa sig är hur ofta man behöver göra sånt.

Annars rekommenderar jag att alltid ha en extra bil på trailer efter bilen. Pajar bilen så är det väl värt pengarna att ha en extra bil med sig.

Mora kniv

Mitt råd är:
Köp en standard Mora kniv, kostar en spottstyvel och funkar utmärkt. Sen är dom så billiga att man kan en kniv på varje ställe man behöver en. I verktygslådan, i garaget, i bilen, i båten, i ryggsäcken ...

Behandling...

.. det finns absolut smartare sätt att få upp en eld på. Nu var det frågan om knivkvaliteten som brukar visa sig vid sämsta möjliga behandling. Typ att göra en eld i ösregn, snabbt. Har man en S1 så slipper man ju släpa på yxan.
Någon skrev några rader om k ä n s l a ochså. Det är samma med kniven som med flugspöet, kängorna, kajaken etc. D E T måste finnas där och man bör prova sig fram.

apport; sa:
Hej!

Funderar på att skaffaen rejäl kniv för friluftsändamål, mestadels vandring. Är det någon som använt knivarna S1, eller A1 och har erfarenhet av dessa? De verkar bra, men rätt dyra. A1 verkar dessutom vara ganska stor och av denna anledning kanske svår att använda som allround-kniv?

Mattias

Eftersom ni tycks ha glömt den ursprungliga frågan så tar jag med den i detta svaret.. Frågan är efter en allroundkniv som skall användas framförallt vid vandring, och inte hur fräck och snygg kniven är.. Är S1 och A1 bra allroundknivar vid vandring? Nix.. Dom e på tok för klumpiga och fyller ingen funktion vid vandring. En lämplig kniv för ditt ändamål är en morakniv, den väger lite och tål mycket stryk.. Vill du dock ha en snyggare kniv så köp inte en klumpig kniv i klassen "överlevnadskniv" då behöver nämnligen inte kapa tak på bilar när du vandrar.. Tänk även på att kniven skall vara lätt!! Att fylla sin packning vid vandring med en kniv på halvkilot verkar inte så smart.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg