Dyra knivar!

Rätt knivar!

Funktions och viktjämförelser är rätt kul. Själv har jag prövat det mesta under årens lopp och när en kamrat föreslog väg och jämför, vikt-funktion så tog vi fram våra knivlådor och vågen samt ett execldokument.
För min del var önskan var rustad för det mesta och till rimlig vikt.
Min kamrat ville ha två bra knivar med sig. Själv är jag mycket förtjust i en liten lätt fällkniv så den skulle i alla fall med för min del. Vad de knivlösa kapar ost, korv och snören med vet jag inte för jag använder min lilla fällkniv.
Själv jämför jag gärna med min F1 som är gedigen men inte optimal och numera en lådvärmare. Det visade sig att min Spydeco Dragonfly, med två Photonlampor på, vit och röd, en Mora slöjdkniv med 1/2 parerstång + slida, Kungens modell 98 mm blad jämte en Mora 3 med 150 mm blad+ slida, vägde jämt!
Nu så klarar jag mig med min lilla fickkniv och en större och då blir viktreduktionen över 75 gram!
Min kamrat ville ha en tyngre långbladig och en större fällkniv men även hans kombination vägde mindre än en F1a.
Finessen med Moraknivar är ju att man kan använda dem och har råd ersätta dem och ge bort dem! Dessutom kan de skärpas snabbt mot ett litet fickbryne!

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2002-08-22 kl 20:36]
 
Bra brukskniv

Hej

Jag har själv en S1 och det är en mycket bra friluftskniv... vill dock höja ett varningens finger. Den är bökig att slipa om den blir slö. Den bör länmas in till ett riktigt proffs så att inte härdningen blir förstörd.
En kniv jag varmt kan rekomendera och som är en riktigt bra kniv för lite pengar är Mora 2000. Den kostar runt hundralappen och jag har använt en nu i fem år och är mycket nöjd. Det är bra stål i bladet och den är lätt att skärpa själv....
 
Re: Bra brukskniv

joahoi; sa:
Hej

Jag har själv en S1 och det är en mycket bra friluftskniv... vill dock höja ett varningens finger. Den är bökig att slipa om den blir slö. Den bör länmas in till ett riktigt proffs så att inte härdningen blir förstörd.

Err... jag vet inte vad jag skall säga, men det låter som att någon vanemässigt tar till slipskivan vid skärpning av knivar... inte mitt förstahandsval, men jag kanske är gammalmodig. Vad är det för fel på diamantbrynen om nu knivbladet skulle vara för hårt för konventionella brynen; keramiska brynen är också en tanke, enär de i regel är hårda så det räcker.

Slipskivan lämnar jag gärna till profiländringar och restaureringar av blad; där duger den, men till att ge skärpa... njä, det tycker jag inte.
 
slipning

Nu e inte jag någon världsmästare på det här området.. Men, om jag inte har helt fel för mig så ere en jäkla skillnad på att slipa en kniv och att bryna en kniv. Det hör man nästan på namnen, slipsten(slipa) eller porslinsbryne(bryna). Diamantbrynena är väl om jag inte missminner mig en kombination av dessa vilken snabbt och lätt avverkar stål på kniven så att den blir vass igen, nackdelen är väl att diamantbrynena gör en ganska grov egg på kniven som gör att den slits fortare, kan man ju avhjälpa med ett par drag med porslinsbrynet.. Pratar vi sedan om omslipning av kniven så blirre genast mer kompliserat, slipskivans hastighet, kylning och vinklar å grejer...

Har man inte full koll på slipteknikerna så skall man nog nöja sig med underhåll av den befintliga eggen med hjälp av diamant och porslinsbryne och sedan lämna in kniven då eggen behöver byggas om på nytt..
 
Sog säl 2000

Kniven säl 2000 från SOG tycker jag inte var någon vidare bekantskap. Den var alltför lång för frilufts och campingbruk men passar säkert för vad den är tänkt att göra. Handtaget är ganska hårt vilket göra att tyngden känns avsevärd. Sågtänderna innerst på bladet gör det svårt att använda den för annat än att hugga (och säkert sticka). Att den kostar runt två tusen kronor här i Sverige gör inte kniven bättre.
 
kniv

Jag tänkte bara göra er uppmärksamma på att för 100 spänn får man tag i en mora 2000. Prisvärd kniv som man inte behöver vara alltför rädd om och som dessutom håller för påfrestningarna man utsätter den för. Skulle man få ett hack i eggen eller tappa bort den så blir man nog inte riktigt lika ledsen som om man tappat bort en 1000kr kniv. Men vill man ha en dyr kniv så varför inte, kvalite brukar ju som alltid löna sig i slutändan.
 
Re: mora

norpan_; sa:
De som är duktiga att hantera en kniv klarar sig ofta med en liten kniv typ mora..

Hallå Mattias!

Min uppfattning är att det är en myt!
Vad kniven i fråga är tänkt att användas till är det som måste styra valet.

Inte på något vis kan en Mora-kniv jämföras med en kvalitetskniv, t ex F1, i förmågan att hålla skärpa och klara belastning, eller hur?
Nu sticker jag ut hakan och hävdar att om man påstår det så vet man inte vad man talar om!
(Vilket jag tror mig veta att du gör.)

Kärnan i ditt resonemang Mattias är alltså att om man inte är så fähig så ska man köpa en dyrare kniv.


/Ulf

Apto Subeo Supero
 
Re: Re: mora

ulf@programming-vb.net; sa:
norpan_; sa:
De som är duktiga att hantera en kniv klarar sig ofta med en liten kniv typ mora..

Hallå Mattias!

Min uppfattning är att det är en myt!
Vad kniven i fråga är tänkt att användas till är det som måste styra valet.

Inte på något vis kan en Mora-kniv jämföras med en kvalitetskniv, t ex F1, i förmågan att hålla skärpa och klara belastning, eller hur?
Nu sticker jag ut hakan och hävdar att om man påstår det så vet man inte vad man talar om!
(Vilket jag tror mig veta att du gör.)

Kärnan i ditt resonemang Mattias är alltså att om man inte är så fähig så ska man köpa en dyrare kniv.


/Ulf

Apto Subeo Supero

Uttrykte mig nog lite klumpigt...sorry. Jag menar inte att man ska köpa en dyrare kvalitetskniv bara för man är mindre van att använda kniv. Till det jag använder kniven passar moran bra. Den är väl ingen fröjd för ögat och kan inte mäta sig i hållbarhet jämfört med de krftigare knivarna. Den kan dock bli ruskigt skarp även om inte skärpan håller så himla länge. Kan inte uttala mig om F1´an då jag aldrig provat just den modellen. Det kanske inte är någon myt det där med handhavandet av kniven. Men helt klart är det som du säger att valet av köp bör grunda sig på vad man tänkt använda kniven till. Sedan kan man ju faktiskt vara mer eller mindre van att arbeta med en kniv, eller?

Mvh
mattias:)
 
hmm

Enligt titeln på tråden så skall det handla om dyra knivar.. Hittintills så har det bara handlat om billiga dussinknivar som man i princip kan handla på hobbex... Jag menar 1000-3000kr det får man fan ingen kniv för. Gå och köp en handgjord samekniv för en ca:15.000:-, där har ni en dyr kniv som desutom är förträfflig att använda till allt friluftsliv.

(kunde inte låta bli)
 
Re: Re: Re: mora

norpan_; sa:
Sedan kan man ju faktiskt vara mer eller mindre van att arbeta med en kniv, eller?

Så otroligt sant så!
En bekant som jobbar i försvaret menar att det blir ett större och större problem att gemene man (läs: unga män i värnpliktsåldern och spec i storstadsregionerna) har så dåliga kunskaper om hanteringen av kniv, yxa och såg att man MÅSTE utbilda i det. Så var det inte för bara tio år sedan.


Ang "Mora" så fick jag bara ett litet hjärnsläpp på att så många tycker det är världen bästa kniv, alla kategorier och ibland tämligen onyanserat.

Sedan råkade det bli just du fick klä skott för det i ett gammalt inlägg...
Sorry!

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg