Dyra knivar!

Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

Hej!!!!

Jag har själv erfarenhet av två olika modeller från Fällkniven AB. Jag köpte min F1 när jag låg i lumpen som Norrlandsjägare och har haft mkt anvädning för den. Något jag tycker väldigt bra med slidan till kniven är det "lock" som sitter och håller kniven kvar. Jag har nu köpt en annan av Fällknivens knivar och det är modellen S1, tittade på A1 men tyckte den var "lite" i största laget.
Anledningen till att jag köpte en ny var att det inte går speciellt bra att hugga med F1 modellen annars är det en jätte fin kniv. Ett tips (måste) att köpa till är ett diamantbryne som ska vara "fint" eller "extra fint", själv har jag köpt ett "fint" och det har slitits av så det blir alldeles utmärkt.
Några av insändarna skriver att det går så bra med sina gamla hederliga Mora knivar och visst gör de det i de flesta fall men efter alla de Mora knivar jag har haft av så litar jag inte riktigt på dem, för vem vill vara mitt ute i ingen stans och se sin kniv gå av. Nä, va inte snål och nöj dig med en Mora köp dig en riktig kniv i stället.
Skulle du vara intresserad har jag min F1 som jag inte använder och kan tänka mig att sälja den eller om du har andra frågor. Mvh Tony. farbrortony@hotmail.com
 
Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

farbrortony; sa:
Skulle du vara intresserad har jag min F1 som jag inte använder och kan tänka mig att sälja den eller om du har andra frågor. Mvh Tony. farbrortony@hotmail.com

haha... Oooooohhh, min kniv e jättebra!! (du kan få köpa skiten för jag vill inte ha den...)


LYSANDE!!!
 
Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

farbrortony; sa:
Skulle du vara intresserad har jag min F1 som jag inte använder och kan tänka mig att sälja den eller om du har andra frågor.

Som ren information var första inlägget för "bara" drygt två år sedan.

/Ulf
 
Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

farbrortony; sa:
Hej!!!!
Några av insändarna skriver att det går så bra med sina gamla hederliga Mora knivar och visst gör de det i de flesta fall men efter alla de Mora knivar jag har haft av så litar jag inte riktigt på dem, för vem vill vara mitt ute i ingen stans och se sin kniv gå av.

Fascinerande med alla dessa brutna knivar...det får ju en och undra om ett och annat?
 
Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

farbrortony; sa:
...vem vill vara mitt ute i ingen stans och se sin kniv gå av. Nä, va inte snål och nöj dig med en Mora köp dig en riktig kniv i stället.

Hmmm, vad väger en morakniv? Förmodligen kan du ha med dig en extra i reserv, och fortfarande komma lättare undan än med 3-4 hekto fällkniv. På det sättet blir du inte utan kniv om du tappar en heller...
 
Re: Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

GustavOh; sa:
farbrortony; sa:
...vem vill vara mitt ute i ingen stans och se sin kniv gå av. Nä, va inte snål och nöj dig med en Mora köp dig en riktig kniv i stället.

Hmmm, vad väger en morakniv? Förmodligen kan du ha med dig en extra i reserv, och fortfarande komma lättare undan än med 3-4 hekto fällkniv. På det sättet blir du inte utan kniv om du tappar en heller...
Min Mora 2000 väger 150-175 gram och kostar mindre än 200 spänn. Den har misshandlats å det grövsta i flera år, och det syns knappt något på bladet.

Visst är det trevligt med de vackra knivar med horninläggning osv. som det visats bilder på här. Men de är ju rena konstverken. Skulle knappt våga använda en sådan kniv på samma sätt som Moran. Är det någon som verkligen använder sådana vackra, dyra, knivar?

FI, SI, A1 osv. bör självklart vara mer tåliga än en Mora 2000, och mer känsla i. Men hur mycket tåligare? Är de "for life"? Om Moran klarar flera års intensiv misshandel så är det inte avbruten kniv som är största risken att plötsligt inte ha någon kniv, utan borttappad kniv. Ur den aspekten är det som Gustav0h mycket riktigt skriver bättre att ha en reservkniv, när två tåliga knivar väger lika mycket som typ S1, och tillsammans kostar 25 % av en "riktig" kniv. Men F1, S1, A1 osv. är ju klart justare.
 
Re: Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

GustavOh; sa:
Hmmm, vad väger en morakniv? Förmodligen kan du ha med dig en extra i reserv, och fortfarande komma lättare undan än med 3-4 hekto fällkniv. På det sättet blir du inte utan kniv om du tappar en heller...

Hmm, ska försöka komma ihåg när jag kommer hem att väga trädgårdsspade (alu), hajkbricka, vajersåg och morakniv (ok, man kan INTE klyva ved med dem, men det brukar man inte kunna med stora knivar heller).

Med det kan jag gräva skitgrop, skyffla snö, rensa fisk, fälla småträd, tälja, bre smörgås, fläkta på elden, sitta på, peta i glöden (t.o.m. lyfta ut saker ut glöden) och en massa annat. Fast det väger antagligen lite mer än en fällkniv eller en stridsspade...
 
Re: Re: Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

Raskesven; sa:
Visst är det trevligt med de vackra knivar med horninläggning osv. som det visats bilder på här. Men de är ju rena konstverken. Skulle knappt våga använda en sådan kniv på samma sätt som Moran. Är det någon som verkligen använder sådana vackra, dyra, knivar?

Jag använder min OHYGGLIGT snygga och dyra lappkniv till många saker, jag har flått rådjur benat fisk och jag använder den till allt utom att göra det som herr Nermander använder sin kniv till nämnligen gräva skitgrop, skyffla snö och fälla småträd.. Jag fattar inte varför ni måste gräva värn och bygga fördämningar när ni e ute i naturen.. Måste man tvunget bygga stora konstruktioner så ta med riktiga verktig istället för att förlita er på en kniv!!
 
Re: Re: Re: Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

FJS90/91; sa:
Raskesven; sa:
Visst är det trevligt med de vackra knivar med horninläggning osv. som det visats bilder på här. Men de är ju rena konstverken. Skulle knappt våga använda en sådan kniv på samma sätt som Moran. Är det någon som verkligen använder sådana vackra, dyra, knivar?

Jag använder min OHYGGLIGT snygga och dyra lappkniv till många saker, jag har flått rådjur benat fisk och jag använder den till allt utom att göra det som herr Nermander använder sin kniv till nämnligen gräva skitgrop, skyffla snö och fälla småträd.. Jag fattar inte varför ni måste gräva värn och bygga fördämningar när ni e ute i naturen.. Måste man tvunget bygga stora konstruktioner så ta med riktiga verktig istället för att förlita er på en kniv!!
Vad kostar en sådan OHYGGLIGT snygg dyr kniv? Jag kan tänka mig att det idag är som med fina kosor i vril, fast sju resor värre; mycket som samerna tillverkar är sålt redan innan produkten är klar, till samma ställe som köper älgskit.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Sjlvklart ska du köpa en rejäl kniv!!!

Raskesven; sa:
Vad kostar en sådan OHYGGLIGT snygg dyr kniv? Jag kan tänka mig att det idag är som med fina kosor i vril, fast sju resor värre; mycket som samerna tillverkar är sålt redan innan produkten är klar, till samma ställe som köper älgskit.


Vad den kostar skall du ta å skita i.. Jag lovar dig att den inte är köpt i en turisthandel eller på något annat ställe där konserverad älgskit säljs.. Det finns seriösa knivmakare som tillverkar riktigt fina och funktionella knivar som inte säljs i turistinformationen i Kiruna..
 
Tänkte bara hjälpa till...

Trist att få en massa skit för att man tänkte vara snäll och ge med sig av sina egna erfarenheter och lite tips som den personen inte visste.
Och så ber jag "så hemskt mkt om ursäkt" för att jag inte såg att inlägget var gammalt....missade det.

Å du Per Broman (eller ngt liknande) om du läst ordentligt så hade du kanske förstått att jag för mina behov som jag har nu tycker att kniven inte var tillräcklig men den person jag trodde jag hjälpte kanske inte har samma behov som mig själv. Jag bytte inte kniv för att den var dålig.

Om ni inte har annat för er än att klanka ner på olika inlägg så har ni alldeles för mkt fritid.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg