Drömskorna - en utopi?

Om man vill komma undan billigt är tipset att kika på badskor..typ på www.swimshop.se
Kostar billigt och sitter bra på foten. Finns lite olika varienter med mesh och neopren ovandel.
Har använt ett par badskor för löpning nu under vinterhalvåret då mina fivefingers blir lite kalla.

/Micke

Lätta löpskor

Tack för en intressant trådstart Gro!
Jag har börjat kika åt "barfotalöpning" och har nu blivit inspirerad att prova på allvar.

//Jalle

Ja, detta var en intressant tråd som adderar till mina egna känslor av att ju mindre restriktioner jag sätter på mina fötter, desto bättre mår de. Dvs jag vandrar ju i det Martin brukar kalla "flip-flops"; mesh-skor av typen Salomon Tech Amphib. Dessa har en rem runt hälen som kan trampas ned för användning av skorna som slip ons. De ger alltså inget stöd där att tala om. Mina försök att snöra dem hårt för att ge "stöd" har resulterat i att jag fått värk, t ex runt hälsenan.

Så numera använder jag dessa skor, som enligt skoexpertisen inte egentligen är gjorda för att gå med speciellt mycket, löst snörade på foten och med sladdrig häldel. Mina fötter mår utmärkt även på treveckorsvandringar på 50 mil. Detta har jag ju skrivit om i mina böcker och i flera andra trådar under årens lopp, men det känns intressant att få lite kompletterande information till mina egna erfarenheter. Samt att höra talas om andras erfarenheter.

Jörgen

Mina erfarenheter av barfotalöpning är enbart positiva. Kan nerkortat berätta lite varför intresset började.. Jag började intressera mig för mer minimalistiska skodon och därmed ett naturligare löpsteg pga ett löparknä som inte riktigt ville ge med sig. Var och filmade mitt löpsteg (med skor) på en sportaffär och det konstaterades att jag överpronerade som kan vara en bidragande orsak till löparknä. Säljaren fokuserade såklart på just överproneringen (vilket resulterade i ett inköp av iläggssulor), det jag inte såg då var att mitt löpsteg inte var i ordning. Fortsatte löpa men problemen återkom och jag kände mig inte riktigt nöjd med detta quick-fix och började läsa på lite mera..

På lite omvägar kom jag in på barfotalöpningen och i ett senare skede även boken born to run, som förövrigt är riktigt intressant! Valde att börja lite smått och tillverkade mig ett par huarache sandaler. Efter detta var jag såld, problemfri och jag fick verkligen en nytändning för löpningen. Nu löper jag till 80% i VFF, barfota, badtofflor eller motsv. och konstigt nog överpronerar jag inte längre då avsaknaden av dämpning tvingat fram ett annat löpsteg. Jag tycker det finns mycket som talar för att barfotalöpning/gång är rätt väg att gå. För den intresserade finns otroligt mycket att läsa på nätet. Något som ska tilläggas är att man bör ta det ytterst försiktigt och kanske bara använda barfota träningen som ett komplement till en början för att vänja fötter, muskler, senor, egentligen hela kroppen.

Denna minimalistiska infallsvinkel har spridit sig på många andra plan i mitt liv och är faktiskt min väg in till lättpackningens värld med allt vad det innebär.

Hej och tack Jörgen, det var roligt att du flikade in lite så här efteråt. Fint folk kommer sent som det heter. Jag testade att gå en längre dagstur i ett par kawasaki lågskor i helgen och det var underbart men lite kallt.

Om budgeten tillåter så kommer jag definitivt att inhandla någon form av minimalistiska skor till sommaren.

Ett tips jag leker med nu är (håll er för skratt!) tabis. Ni vet sådana där tunna ninjapjucks med delad tå. Finns med tunn räfflad naturgummistula och höga skaft. Var någon hipsterbutik som sålde dem i gbg, men finns även på diverse kampsportsbutiker med ett i övrigt suspekt utbud.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg