Hmm, är lite osäker på vad du ska ha skorna till..?
Annars är mina fem ören: löparskor för hårt och jämt underlag typ asfalt är (nästan) alltid tjocka och uppbyggda för att ge stötdämpning, tävlingsskorna är mycket tunnare eftersom stötdämpningen inte är prioriterad utan hastigheten (lätt och lättstyrd sko).
"Löparskor" för skogen = OL-skor. Dessa har tunna sulor och bara obetydligt uppbyggd häl, om någon alls, eftersom man vill hamna nära marken vilket ger bra balans och känsla. En högt uppbyggd löparsko i skogen är obra och kan ge vrickningsskador.
På samma sätt är skor för snabba inomhussporter nästan alltid "låga" dvs har relativt sett tunnare sulor än sedvanliga löpträningsskor. Detta eftersom kroppen nu kommer att röra sig mycket sida-sida, snett, runt och med en hög sula minskar stabiliteten och vrickningen kan komma snabbt och brutalt.
Så en bra OL-sko borde ju lösa situationen men nog bara i terräng, på asfalt tror jag att den blir för stum, åtminstone om du springer ambitiöst.
Sen kommer du in på näbbskor...kanske därför jag undrar vad du är ute efter egentligen
..?
Själv tror jag att näbbarna traditionellt hade tunna sulor eftersom hela skon är tunn och mjuk. Att sätta en tjock och stel och därmed hård lädersula på en tunn överdel lär inte funka så bra - överdelen lär slitas ut och lossna från sulan ganska fort...tror att sula och skoöverdel måste matcha någorlunda hållbarhetsmässigt, annars kommer den svagare länken att ge efter.
Sen behöver man inte tänka så mycket på stötdämpning när man går i terräng, man kan undvika sten och hålla sig i mossan etc. Man kan ju jämföra näbbar med stormaktstidens soldatstövlar och fundera över vilken terräng man rörde sig i...förmodligen fanns det näbbar även i härarna iofs...
Den tunna sulan byttes naturligtvis oftare...och enklare...den tjocka lämnades till skomakaren med specialverktyg.
Själv tror jag inte att man påverkas negativt av att gå med rullande sulor, i så fall hade kroppen sagt ifrån. Tror att det som kan påverkas däremot är upplevelsen, och åt båda hållen. Blötnäbbar på mjuk skogsmark är en njutning. På ett snöfält vete tusan om jag skulle vilja ha en mjuk lädersula ,)...
//J