Skalkänga med lagom tjock sula?

Bär Bergkomfort. 0drop 10 mm sula, forformade dvs raka i stortå samt ok markkontakt. Jag går för det mesta i barfotaskor men till vinter använder dessa. Bra grepp har de också. Måste behandlas för att hålla väta borta. Känner inte till några andra kängor som kan passa. Finns dock gummistövel med barfotakänsla, Vaistoa Katve. Jag köpte de precis och testar i skogen. Helt underbart. Siktar på att använda de nästa år på fjället

Jag har gått Jämtlandstriangeln i Vivobarefoot Magna Llite tror jag de heter, i jakskinn. Väldigt bra, slitstarka och täta, lätta. Av någon anledning gick jag och köpte en annan Vivobarefoot-känga med tygovandel för att går keb runt. Den försvann fort från sortimentet för den var ett skämt. Minsta kontakt med låga buskar eller gräs med någon slags fukt/dagg på så sög kängorna upp vattnet och torkade inte förrän jag kom hem. Skulle gärna köpa de nya modellerna från Vivobarefoot men jag är lite av ett fan och har massor av skor från dem, barfotaskor är inte för alla - framförallt inte på vandring.

Jag har gått Jämtlandstriangeln i Vivobarefoot Magna Llite tror jag de heter, i jakskinn. Väldigt bra, slitstarka och täta, lätta. Av någon anledning gick jag och köpte en annan Vivobarefoot-känga med tygovandel för att går keb runt. Den försvann fort från sortimentet för den var ett skämt. Minsta kontakt med låga buskar eller gräs med någon slags fukt/dagg på så sög kängorna upp vattnet och torkade inte förrän jag kom hem. Skulle gärna köpa de nya modellerna från Vivobarefoot men jag är lite av ett fan och har massor av skor från dem, barfotaskor är inte för alla - framförallt inte på vandring.
Jag önskar jag kunde ha Vivobarefoot. Haft deras "Ultra" som vadarsko (men även vandrat i dem i varmt/torrt väder). Inte så hållbara, men svårt att förvänta sig annat i det fallet.
Men alla Vivo-modeller jag provat är alleles för snävt rundade på utsidan, och jag får ofelbart skav på lilltårna. Livet med fyrkantiga ankfötter är inte lätt.

Bär Bergkomfort. 0drop 10 mm sula, forformade dvs raka i stortå samt ok markkontakt. Jag går för det mesta i barfotaskor men till vinter använder dessa. Bra grepp har de också. Måste behandlas för att hålla väta borta. Känner inte till några andra kängor som kan passa. Finns dock gummistövel med barfotakänsla, Vaistoa Katve. Jag köpte de precis och testar i skogen. Helt underbart. Siktar på att använda de nästa år på fjället

Tack för tipsen. Bärkängan ser ju inte dum ut alls. Men dyr! Ska kolla om den kan finnas i nån butik där man kan prova. Ska kolla stöveln också. Har gamla Vivo-gummistövlar (från innan de började snegla på mode och gjorde lästen smalare). De är sköna, men sulan är för tunn om det är stenigt, särskilt om man bär nåt.

Vi har nog lite samma problem, förutom att jag inte fjällvandrar. Jag har gått enbart i minimalistiska skor i så pass många år nu att vanliga skor känns som skruvstäd, kan helt enkelt inte ha dem.

Jim Green har börjat tillverka barfotakängor

God kväll! Såg att det var rea på Lundhags Vandra Mid 2 så slog till på ett par för 2800kr. De känns mer ”påkostade” med vibramsulan och lite skönt extra läder för vaden bakpå. Blev också rekommenderade den av Lundhags när jag förklarade hur min fot ser ut. Den påminner invändigt om Park också utan HFC, om det sen är bra eller dåligt återstår att se.

Tack för tipsen. Bärkängan ser ju inte dum ut alls. Men dyr! Ska kolla om den kan finnas i nån butik där man kan prova. Ska kolla stöveln också. Har gamla Vivo-gummistövlar (från innan de började snegla på mode och gjorde lästen smalare). De är sköna, men sulan är för tunn om det är stenigt, särskilt om man bär nåt.

Vi har nog lite samma problem, förutom att jag inte fjällvandrar. Jag har gått enbart i minimalistiska skor i så pass många år nu att vanliga skor känns som skruvstäd, kan helt enkelt inte ha dem.
Bär finns i freefot butiken i Stockholm Dyra men inte dyrare än Lundhags

Tack igen. Lustigt förresten. Freefoot verkar ha tagit över Skönaskor där jag köpte 3 par Lems våren 2016. Kan tillägga att jag fortfarande använder samtliga. Sneaker-varianten som har meshovansida började få hål på tårna, men det fixade en skomakare ganska snyggt. Sulan är fortfarande helt OK. Då har jag haft dem dagligen den varma årstiden och långt in på hösten. "Finskorna" (Nine2Five) ser ut som nya, men de är inte lika mycket använda och bara i stan. Kängorna ser använda och ut men inget påtagligt slitage. Antagligen skulle de bli som nya om jag tvättade dem, men törs inte riktigt. Ska skriva till Lems och be om råd först.

Faktum är att jag inte har köpt några skor sen dess. Det kan man kalla hållbart i alla möjliga bemärkelser!

Senast ändrad:
Följdfråga. Ser inget om zero drop, inte på Bärs egen sajt heller. Är det det? Och blev lite skrämd av PU och Vibramsula. Är sulan böjlig, trots Vibram? Just den grejen är jätteviktig för mig.

Följdfråga. Ser inget om zero drop, inte på Bärs egen sajt heller. Är det det? Och blev lite skrämd av PU och Vibramsula. Är sulan böjlig, trots Vibram? Just den grejen är jätteviktig för mig.
Det finns info om drop På Bär shoes hemsida får man titta under varje modell, de kallar det för Hell och anger förhöjning i mm
På Freefoot anger de dropp under varje modell. Bara söka lite till

Det finns info om drop På Bär shoes hemsida får man titta under varje modell, de kallar det för Hell och anger förhöjning i mm
På Freefoot anger de dropp under varje modell. Bara söka lite till
Vad väger dina Bär-skor (eller -kängor, om du har mid-modellen)? Jag kanske letar dåligt, men hittar inga vikter på deras hemsida.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg