Skalkänga med lagom tjock sula?

Hittade det nu, vikt också. 572 g. Men det står inte vilken storlek det gäller och det ändras inte om när man markerar en annan storlek. Det är zero drop också. Nåt jag däremot inte hittar är tjocklek på sulan.

joanna, det är en tabell med detaljer längst ner på sidan. Man får skrolla förbi där man tror att den är slut.

Gillar utseendet. Men gillar inte PU. Och hur var det, är sulan stel eller böjlig som på normala barfotingar?

Vad väger dina Bär-skor (eller -kängor, om du har mid-modellen)? Jag kanske letar dåligt, men hittar inga vikter på deras hemsida.
Jag har kängor. Storlek 6/39 väger exakt 500 g på min våg. Men jag bytte ut innesula till tunnare. Original sula är helt värdelös tycker jag, uppbyggda i fotvalvet och suger åt sig vatten som svamp och torkar aldrig.
Ser att Bär har bytt namn på kängorna så nu heter de Mountain Comfort Hiking Boots 2.0.

Hittade det nu, vikt också. 572 g. Men det står inte vilken storlek det gäller och det ändras inte om när man markerar en annan storlek. Det är zero drop också. Nåt jag däremot inte hittar är tjocklek på sulan.

joanna, det är en tabell med detaljer längst ner på sidan. Man får skrolla förbi där man tror att den är slut.

Gillar utseendet. Men gillar inte PU. Och hur var det, är sulan stel eller böjlig som på normala barfotingar?
Sulan böjlig, inte alls så stel som på traditionella kängor, inga plankor alltså ;)

Haha, tack. Jag kunde ju ha ansträngt mig lite mer och scrollat färdigt.

Sprängskissen på skiktuppbyggnaden känns inte som någon "barfotasula" direkt, mer som något stegjärnskompatibelt för alpina turer. Men då borde kängan också haft en "climbing zone" under tårna, och det har den inte (tvärtom, den är extra tjockt och tandad där), och det är en dealbreaker för min del.

Mina nyköpta Sportiva Appraoach väger 370g/känga och har en climbing zone. Lagom mjuka och marknära för starka vrister i alpin terräng, men klarar stegjärn och jag blir av med nästan 2x300 g jämfört med mina gamla Kayland-mids. Kändes väldigt bra direkt, men jag har än så länge inte gått någon längre tur med dem.

Jag kör GEA Waldviertler. En österrikisk sko som tillverkar forformade skor med Zero drop. Mina Jaga Flex är sköna att gå i. Inte så tunn sula som vivibarefot men en rätt behaglig upplevelse. De saknar membran och jag önskar att skinnet var lite rejälare, för efter några timmar i myrmark läcker de in vatten.

Dock lite struliga att beställa. Man mejlar beställningen, får ett österrikiskt kontonummer och betalar med banköverföring (som är gratis inom EU). Funkar men inte lika smidigt.

Skor och kängor är i stort sett ett hopplöst ämne.
Fötter är skiljer sig. De kan se liknande ut men de är som fingeravtryck - olika.
Samma gäller känsel och upplevelse.
Problemet med att leta upp något på nätet är att det går inte att prova innan.
För mig så funkar märkena Viking, Keen och Meindl perfekt.
Lundhags för mig ger skoskav, och varar som längst i 6 månader innan de är slut.
För mig är Lundhags att betrakta som att betala för ett märke och få skit.
VIking och Meindl håller mer än 7 år för mig utöver att de passar mig perfekt.
Det jag tittar på är att det är läder och gärna gtx membran, en kombination som aldrig svikit mig.
Med år av erfarenhet vet jag vilka modeller jag skall välja som passar mina fötter och mina behov bäst.
Med lite tur finns en butik nära nog så det går att prova innan man köper.
Problemet är att den lilla stunden man provar dem i butiken säger egentligen ingenting om hur
fötterna kommer att må efter att ha klafsat runt med dem 2 veckor.
Är man ute efter ofodrade kängor så har jag sett att Graninge har ett par men har inte ens provat dem.
Jag kan inte uttala mig om hur de sitter på mina fötter och hur bra de fungerar, än mindre om hur de fungerar för någon annan.

Det är ingen garanti att ett par skor som passar vid provning i butik kommer att bli bra. Det märks först efter ett tags användning.

Däremot är det rätt ovanligt att ett par som passar riktigt dåligt i affären kommer att bli bra vid användning. Visst går det att gå in ett par nya skor -- men är skillnaden för stor blir det sällan bra.

Dockstas Höga Kusten känga känns (bara från webbsidan rätt ok) oklart hur den är breddmässigt och hur tjock och dämpade sulan är.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg