Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Vuxendagis på vägarna är en orsak till att bilister får aggressioner mot cyklister. Elitmotionärer har bättre kontroll vart på vägen deras cykel är och ändrar formation snabbt.
Vuxendagis har dålig kontroll vart de är på vägen och vill inte ligga 10 cm från vägkanten. En formationsändring tar lång tid vilket kan skapa irritation bland bilister.
Jag tycker att det är dåligt omdöme av klubbarna att köra klunga med oerfarna och dåligt tränade personer på trafikerade vägar.
Väljer de dessutom slingriga vägar utan vägren stoppar de effektivt upp alla bilister bakom dem och gör en eventuell omkörning väldigt obehaglig för bilisten som måste ligga långt ut i det mötande körfältet för att hålla avstånd till cyklisterna.

När några cyklister väcker ilska bland bilister får även de cyklister som sköter sig ta del av denna.

Håller med (även om jag tycker man ska tänka mindfulness om det börjar pysa under kepsen när man kör). En klunga på 10-12 eller fler, med nybörjare i gruppen är ingen bra ide och tyvärr är det många som börjar i den änden. Tror det har att göra med att folk ser det som en genväg till en "bra" tid på t.ex. Vättern.

Hellre börja i mindre skala, 2-4 personer, bättre träning och man blir en mer komplett cyklist. Klungcykling eller Belgisk kedja kan man träna när alla inblandade har bra med rutin. En disciplinerad kedja fungerar trots allt väldigt mycket bättre i trafiken. Man ska inte slicka vägkanten men håller man ihop leden och kan gå ner på ett led utan krångel så blir allt mycket enklare.

För egen del tycker jag att den optimala cykelglädjen är lagtempo på 3-4 jämnstarka cyklister!
 
Cykel på väg är en trafikant, vare sig den är ensam eller i klunga;

Om en ensam cyklist är en trafikant så ska denne hålla ett tillräckligt avstånd till framförvarande trafikant. Det omöjliggör klungcykling, för det går inte att hålla tillräckligt avstånd i klunga. Det har vi ju sett flera exempel på i den här tråden, första cyklisten hann stanna men inte de övriga. Det är solklart fall av för kort avstånd.

Jag tror problemet är att polisen inte har tillräcklig med trafikövervakning på cyklister. Om polisen övervakade cyklister lika hårt som man övervakar bilister och motorcyklister så skulle folk ha bättre koll på vad som gäller.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...sen-haller-koll-pa-cyklisterna-har-ar-boterna

Haft för kort avstånd till framförvarande med cykel: 1.000 kronor.
 
Om en ensam cyklist är en trafikant så ska denne hålla ett tillräckligt avstånd till framförvarande trafikant. Det omöjliggör klungcykling, för det går inte att hålla tillräckligt avstånd i klunga. Det har vi ju sett flera exempel på i den här tråden, första cyklisten hann stanna men inte de övriga. Det är solklart fall av för kort avstånd.

Jag tror problemet är att polisen inte har tillräcklig med trafikövervakning på cyklister. Om polisen övervakade cyklister lika hårt som man övervakar bilister och motorcyklister så skulle folk ha bättre koll på vad som gäller.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...sen-haller-koll-pa-cyklisterna-har-ar-boterna
Jag skiter högaktningsfullt i klungorna, jag har aldrig cyklat i en tocken, kommer sannolikt inte göra det, och det handlar dessutom om människor som i samförstånd cyklar i närheten av varandra och genom detta beteende inte på ett substantiellt sätt riskerar att skada tredje part.
Det som är mer intressant i mina ögon är folk som framför sin bil på ett sätt som uppenbarligen är farligt för andra människor.

Tycker nog inte att polisen lägger för lite krut på att bevaka cyklister, de kan i regel inte skada någon mer än sig själva, särskilt då idioter i stil med snubben i artikeln ovan som körde in och bromsade framför några cyklister, uppenbarligen för att skada eller åtminstone skrämma någon, klarar sig undan åtal av nåt djävla skäl.
 
...det handlar dessutom om människor som i samförstånd cyklar i närheten av varandra...

Du menade nog oförstånd.
Skämt åsido, vi har inte en sådan lagstiftning i Sverige som tillåter att folk i samförstånd bryter mot lagen. Du får t.ex. inte duellera med pistol lika lite som du får rejsa på allmän väg. Jag har skrivit det tidigare, men måste tydligen upprepa mig: Vill man använda allmän väg får man följa trafiklagstiftningen. Vill man leka och träna utan att ta hänsyn till lagen ska man göra det på därför avsedd plats. Gäller såväl små barn som stora gubbar i trikåer och dårar i motorfordon. Hur svårt ska det vara att förstå?
 
Snabba bilar har ju en särskild plats som kallas motorbana. Snabbar cyklar skall visst köras bland övrig trafik.

Arbetsmiljöverket säger att oskyddad personal inte ens får närma sig en >70 km/tim väg utan energiupptagande skydd ex barriär eller TMA-fordon. Bör ju minst vara detsamma för cykelföreningar.

Hur förhåller du dig till motorcyklister och motorcykelklubbar -föreningar när de kör på vägar med högre hastighet än 70 km/t? ;)
 
Senast ändrad:
Cykel: Tjänstevikt 100kg, hastighet 30 km/h => ~ 7 kJ rörelseenergi.
Bil: Tjänstevikt 1500kg, hastighet 100 km/h => ~ 1200 kJ rörelseenergi.

Det kanske inte är en principiell skillnad, men det är så olika storleksordning att du lika gärna kan hävda att det inte är någon principiell skillnad mellan en lätt smekning på kinden och en högerkrok från en tungviktsboxare.

Beakta skyddsnivån bältad i en bil full av deformationszoner och krockkuddar jämfört med en cyklist klädd i lycra och en cykelhjälm.

Visst ökar rörelseenergin med kvadraten på hastigheten men å andra sidan hinner nog många bilar bromsa ner hastigheten till lägre än 100km/h just i kollisionsögonblicket.
Sen talar vi om att ligga nära bakom varandra och kolliderar man då med framförvarande har denna också en hastighet i samma riktning.

Håll avstånd enligt 3sekundersregeln, oaktat vilket fordon du framför, så följer du lagen som syftar till att minska risken för och konsekvenserna av olyckor.

/Patrik
 
Hur förhåller du dig till motorcyklister och motorcykelklubbar -föreningar när de kör på vägar med högre hastighet än 70 km/t? ;)

Allt på två hjul är djävulens påfund. ☺

Förutsatt de inte tävlar/leker med varandra så finns det inga problem. De är lika oskyddade som cyklister men eftersom de håller rytmen på vägen - utgör de då inget hinder/olägenhet för övrig trafiks framkomlighet.
 
Jag vill egentligen inte ge mig in i denna debatt (och citerar detta endast för att exemplet togs upp) men Viking Line-färjor har ju tekniskt sett väjningsplikt för kajaker. Skulle en kajak färdas mitt i en farled i den takt man framför en kajak så är det ju finlandsfärjan som ska slå av på takten. Som kajakpaddlare, trots denna "rättighet", gör jag mitt yttersta för att inte vara i vägen för någon i motordrivet fartyg, delvis av självbevarelsedrift och delvis för att jag vill samspela. Detta har säkert lyfts tidigare i tråden, men det verkar bäst att fordon som rör sig i olika takt visar hänsyn till varandra i mesta möjliga mån. Köra långsamt, vänta in och köra om med marginal känns som en no-brainer, men i min värld likaså att cykla i särskilt körfält när tillgång finns. Det får räknas som min filosofi, jag förväntar mig inte att den ska höjas till allmän lag av ni andra debattörer, men jag instämmer med de som tydliggjort vikten av att lyfta fram samförstånd snarare än att hävda rättigheter.

Well, egentligen är det ju inte viking line som är motsvarigheten till trådens bilister utan Svenssons motorbåt.
Nu har jag inte paddlat så mycket kajak, men skulle jag korsa eller bitvis följa en farled med en grupp kajaker så skulle jag, av egen självbevarelsedrift, hålla ihop gruppen så mycket som möjligt.

Jag skulle inte ha jättemycket förståelse för motorbåtsförare som då klagar över hur mycket svårare det är att passera en grupp kajaker än en ensam paddlare. Eller som drar upp lite extra svall i "uppfostrande syfte" när de irriterar sig på att paddlarna ger sig ut i "deras" farled.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg