Vuxendagis på vägarna är en orsak till att bilister får aggressioner mot cyklister. Elitmotionärer har bättre kontroll vart på vägen deras cykel är och ändrar formation snabbt.
Vuxendagis har dålig kontroll vart de är på vägen och vill inte ligga 10 cm från vägkanten. En formationsändring tar lång tid vilket kan skapa irritation bland bilister.
Jag tycker att det är dåligt omdöme av klubbarna att köra klunga med oerfarna och dåligt tränade personer på trafikerade vägar.
Väljer de dessutom slingriga vägar utan vägren stoppar de effektivt upp alla bilister bakom dem och gör en eventuell omkörning väldigt obehaglig för bilisten som måste ligga långt ut i det mötande körfältet för att hålla avstånd till cyklisterna.
När några cyklister väcker ilska bland bilister får även de cyklister som sköter sig ta del av denna.
Håller med (även om jag tycker man ska tänka mindfulness om det börjar pysa under kepsen när man kör). En klunga på 10-12 eller fler, med nybörjare i gruppen är ingen bra ide och tyvärr är det många som börjar i den änden. Tror det har att göra med att folk ser det som en genväg till en "bra" tid på t.ex. Vättern.
Hellre börja i mindre skala, 2-4 personer, bättre träning och man blir en mer komplett cyklist. Klungcykling eller Belgisk kedja kan man träna när alla inblandade har bra med rutin. En disciplinerad kedja fungerar trots allt väldigt mycket bättre i trafiken. Man ska inte slicka vägkanten men håller man ihop leden och kan gå ner på ett led utan krångel så blir allt mycket enklare.
För egen del tycker jag att den optimala cykelglädjen är lagtempo på 3-4 jämnstarka cyklister!