Jag kan göra ett försök att återgå till ursprungsfrågan även om den var retoriskt snedvriden.
Ja det är farligt att cykla. Det är även farligt att leva. Organiserad cykling (i klunga eller mindre grupper) är som många med mig upptäckt ett väldigt roligt och socialt sätt att komma ut och träna. Har man inte provat det så är det kanske svårt att förstå grejen. Riskerna med sporten får man tyvärr på köpet och dom flesta vettiga cyklister som har lite erfarenhet förstår innebörden av vad alla säger: säkerhet går först.
Jag funderar på hur många motionscyklister det skulle behöva vara på vägarna innan jag (som även kör bil) ser det som mer negativt än positivt. Kom ihåg att det ofta handlar om helgmorgnar, kanske vardagkvällar, ljusa helst torra förhållanden, företrädelsevis breda mindre trafikerade vägar, i minsta möjliga mån tyngre trafikerade vägar. Om inte ambulansen kommer fram så är det förstås ett problem. Eller om varutransporterna inte tar sig fram till matvarubutiken. Men dit är det som alla förstår långt.
Jag tror att hela Sveriges befolkning kan börja motionscykla utan att trafiken bryter samman för det. Alla kör ju bilar som tar större plats. Har man varit i t.ex. Italien eller Mallis under rätt säsong så vet man att det går att samsas med motionscyklister i massor. Men diskussionen här handlar istället om att cyklisterna ska bort från vägarna av en massa olika skäl.
Jag säger som thureb tidigare i tråden: fler cyklister, inte färre. Gärna också en diskussion och mycket information bland oss som motionscyklar om vad som är god sed när man cyklar i grupp. Det görs redan i klubbarna så min uppmaning till alla motionscyklister blir: gå med i en klubb. Det jag har fått lära mig som jag tycker är vettigt har jag skrivit om förut. Om det är någon som vill utveckla det så gör gärna det men det kanske hör hemma i en annan lite mer konstruktiv tråd.