Den kokar hela tiden ihop till "Det är viktigare att JAG får använda vägen än att de får det."
Ja det kan ju lika gärna vara "JAG" som bilist som "JAG" som cyklist. Men det kanske var så du menade.
"Det är svårt att köra om en klunga!"
Kanske det, men det vore ännu svårare att köra om tio cyklister med tio meters lucka mellan varje.
"Vägen är inte en träningsanläggning"
Nä, men det finns ingen lag som säger att bara nyttotrafik får använda allmän väg. Cyklisterna må vara där för nöjes skull, men det är många bilar också.
"Men det är farligt att ligga så nära varandra"
Ja det är en kalkylerad risk, men det är cyklistens bekymmer, inte ditt.
Jag har inga problem med klungcykling som företelse och för det mesta funkar det faktiskt bra.
Däremot stör jag mig rejält på trafikanter (av ALLA slag) som inte bryr sig om att man orsakar olägenheter för andra trafikanter (OCKSÅ av ALLA slag!) Då talar jag om enskilda individer och dessa har ju redan namngivits i tråden som "ärkepuckon". Dessa får inte tas som norm.
Det är klart värre om det är frågan om en tydlig polarisering mellan två olika trafikslag där beteende, attityder, språk och argument "standardiseras" och cementeras i vardera trafikslag gentemot "fienden".
Varför går det utmärkt att cykla Köpenhamn?
Vad skiljer en dansk bilist från en svensk bilist?
Vad skiljer en dansk cyklist från en svensk cyklist?
Kan vi lära oss något av danskarna?
Just här på utsidan känns det lite meningslöst att diskutera bilisterna.
Cyklisterna har ett problem då de inte är någon särskilt homogen trafikgrupp. Här samexisterar rejält olika beteenden - allt från klungcyklister och pendlare till barn och äldre vinglare.
På allt från rena cykelvägar, kombinerade gång/cykelvägar, vanliga vägar och oskyltade parkvägar/stigar. Med inga krav på körkort.
mvh thomas