Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag skiter högaktningsfullt i klungorna, jag har aldrig cyklat i en tocken, kommer sannolikt inte göra det, och det handlar dessutom om människor som i samförstånd cyklar i närheten av varandra och genom detta beteende inte på ett substantiellt sätt riskerar att skada tredje part.

Men de skyller på tredje part när de kör in i varandra...

Snyggt formulerat, he he. Vart går då gränsen för vad som är godtagbar vägstandard? Får tex en cykelbana se ut hur som helst? Eller en bilväg se ut hur som helst? Kan den avvika hur mkt som helst från ursprugsstandarden?

Var och en bör känna sitt fordons möjligheter och begränsningar och med denna kunskap bedöma var och hur man framför sitt fordon.

Frågan om underhåll av vägar för olika fordon ser jag som en politisk fråga - hur mycket pengar ska läggas på vägunderhåll (cykelvägar såväl som "bilvägar").
Hur mycket skatt är vi skattebetalare beredda att betala för bättre vägar av olika typer?

En angränsande fråga är vad som är bäst - en dåligt underhållen väg eller ingen alls? Ska man börja stänga av vägar då de blir för fulla av potthål - då har du nog snabbt irriterade trafikanter som irriteras av att bli hindrade att cykla sin planerade väg - särskilt om de ha fordon som bättre klarar sämre vägar t ex MTB eller jeep/suv.

/Patrik

Den kokar hela tiden ihop till "Det är viktigare att JAG får använda vägen än att de får det."

Precis så resonerar cyklisterna ja.

Vi andra försöker få cyklisterna att förstå att vägarna är fulla av "nyttotrafik" som hindras i sin framkomst av att cyklisterna inte visar hänsyn.

På sjön finns den gyllene regeln "Nöjestrafik väjer för nyttotrafik" (det är ingen sjövägsregel utan handlar om ren respekt).

Det är ungefär samma anledning som att man har kollektivkörfält: Man främjar framkomligheten för majoriteten.

Om det var fler cyklister än bilister på vägarna och cyklisterna stod för en större del av nyttotransporterna så skulle såklart situationen vara den omvända.

Men de skyller på tredje part när de kör in i varandra...

Och sjukhusräkningen delar vi solidariskt på via skattsedeln.

Rätten till vård trots regelbrott (t ex rattfylleri) alternativt förhöjt riskbeteende (fallskärmshoppning/offpiståkning osv) har också varit uppe i tråden tidigare.

/Patrik

Att bilförare blir irriterade när cyklister använder vägen som är avsedd för alla fordon, motordrivna likväl som drivna för egen maskin, kan jag personligen inte förstå. (beror kanske på mitt ursprung från skogen där tempot är lite lugnare)

Det är inte att de använder den som är problemet utan hur.

Precis så resonerar cyklisterna ja.

Vi andra försöker få cyklisterna att förstå att vägarna är fulla av "nyttotrafik" som hindras i sin framkomst av att cyklisterna inte visar hänsyn.

Sen kan man ju fråga sig vad som egentligen är bäst för samhället. Att kontorsarbetare över 40 år får motionera (en grupp som aldrig skulle röra på sig om det inte gick att kombinera med ett extremt prylintresse) eller att UPS-bilen fylld med konsumentelektronik kommer fram i tid?

(Egentligen bryr sig ingen om UPS-bilen heller, mottagarna är ju ändå ute och cyklar)

Senast ändrad:
Se till exempel ishockey och boxning, där de flesta utövarna skulle suttit i fängelse för misshandel om de betett sig som de gör under match mot någon som inte "gett sig in i leken".

Precis! Om klungcyklisterna håller sig på särskilda arenor så är det nog ingen som har invändningar mot dem. Men när de (eller boxare) börjar utöva sina aktiviteter på allmän plats så blir det en annan sak. Eller menar du att alla som slåss med knytnävarna på stan kan hänvisa till att de utövar sporten boxning och då komma undan med det?

Den kokar hela tiden ihop till "Det är viktigare att JAG får använda vägen än att de får det."
Ja det kan ju lika gärna vara "JAG" som bilist som "JAG" som cyklist. Men det kanske var så du menade.

"Det är svårt att köra om en klunga!"
Kanske det, men det vore ännu svårare att köra om tio cyklister med tio meters lucka mellan varje.
"Vägen är inte en träningsanläggning"
Nä, men det finns ingen lag som säger att bara nyttotrafik får använda allmän väg. Cyklisterna må vara där för nöjes skull, men det är många bilar också.
"Men det är farligt att ligga så nära varandra"
Ja det är en kalkylerad risk, men det är cyklistens bekymmer, inte ditt.
Jag har inga problem med klungcykling som företelse och för det mesta funkar det faktiskt bra.

Däremot stör jag mig rejält på trafikanter (av ALLA slag) som inte bryr sig om att man orsakar olägenheter för andra trafikanter (OCKSÅ av ALLA slag!) Då talar jag om enskilda individer och dessa har ju redan namngivits i tråden som "ärkepuckon". Dessa får inte tas som norm.

Det är klart värre om det är frågan om en tydlig polarisering mellan två olika trafikslag där beteende, attityder, språk och argument "standardiseras" och cementeras i vardera trafikslag gentemot "fienden".

Varför går det utmärkt att cykla Köpenhamn?
Vad skiljer en dansk bilist från en svensk bilist?
Vad skiljer en dansk cyklist från en svensk cyklist?
Kan vi lära oss något av danskarna?

Just här på utsidan känns det lite meningslöst att diskutera bilisterna.
Cyklisterna har ett problem då de inte är någon särskilt homogen trafikgrupp. Här samexisterar rejält olika beteenden - allt från klungcyklister och pendlare till barn och äldre vinglare.
På allt från rena cykelvägar, kombinerade gång/cykelvägar, vanliga vägar och oskyltade parkvägar/stigar. Med inga krav på körkort.

mvh thomas

Var och en bör känna sitt fordons möjligheter och begränsningar och med denna kunskap bedöma var och hur man framför sitt fordon.

Frågan om underhåll av vägar för olika fordon ser jag som en politisk fråga - hur mycket pengar ska läggas på vägunderhåll (cykelvägar såväl som "bilvägar").
Hur mycket skatt är vi skattebetalare beredda att betala för bättre vägar av olika typer?

En angränsande fråga är vad som är bäst - en dåligt underhållen väg eller ingen alls? Ska man börja stänga av vägar då de blir för fulla av potthål - då har du nog snabbt irriterade trafikanter som irriteras av att bli hindrade att cykla sin planerade väg - särskilt om de ha fordon som bättre klarar sämre vägar t ex MTB eller jeep/suv.

/Patrik

Struntprat. Bilden nedan är ett exempel av 1000 som jag såg varje dag då jag dagligen cyklade till jobbet. Nu har jag bosatt mig 3 min från min arbetsplats för att slippa att riskera livet dagligen.

Stenarna på bilden är som stora golfbollar. Det ligger en lerklump lr ngt en bit fram till vänster, glattare än en sjötunga, kanske en tappad cementsäck eller något. Här blir man återigen tvingad in i vägbanan. Vad är godtagbar standard!!!???

Bilagor

• IMG_0712.jpg
    IMG_0712.jpg
    56.2 KB · Visningar: 243
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg